اندیشکده روسی، تغییر سیستم قدرت در نظام بین الملل؛ تحریم آمریکا علیه چین یا بالعکس؟

به گزارش لیتن، تحلیلگر روس معتقد است که ابزار تحریم در نظام بین الملل کنونی تنها وسیله انحصاری برای واشنگتن نیست و به تدریج کشوری مانند چین برای اقدامات تقابلی علیه آمریکا استفاده از آن را افزایش می دهد.

اندیشکده روسی، تغییر سیستم قدرت در نظام بین الملل؛ تحریم آمریکا علیه چین یا بالعکس؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آنالیز ها نشان می دهد که ابزار ایالات متحده آمریکا به عنوان تحریم کشورها یا ایجاد محدودیت های مالی و سیاسی اثرگذاری گذشته خود را از دست داده و این موضوع ناشی از تغییر سیستم نظام بین الملل است، در این زمینه اندیشکدهِ باشگاه مباحثه والدای مقاله ای را به قلم آناستازیا پیتاچکووا، پژوهشگر مسائل آسیا و اقیانوسیه منتشر نموده است.

پیتاچکووا در این مقاله می نویسد: برای زمان نسبتاً طولانی چین دریافت نماینده تحریم ها محسوب می گردد و ایالات متحده آمریکا علیه تعدادی از شرکت ها و سازمان های چینی، حتی دانشگاه ها، اقدامات محدودنماینده انجام داده است. از سوی دیگر آمریکا کنسولگری این کشور در هوستون را بست. افزون بر بعضی اظهارات مبنی بر محرومیت هنگ کنگ از امتیازات شریک تجاری ممتاز، امضای قانون برای اعمال مجازات علیه پکن به دلیل مسائلی نظیر اویغورها (سین کیانگ) و بعضی موضوعات حساس دیگر مانند تایوان، دریای جنوبی چین و تبت، همیشه در سطح لفاظی مقامات و آماده سازی پیش زمینه برای اجرای مراحل تحریم های بعدی احتمالی مورد آنالیز قرار می گیرد.

اعمال محدودیت ها علیه چین تنها از جانب آمریکا نیست!

وی ادامه می دهد: آغاز نماینده این محدودیت ها نه تنها ایالات متحده آمریکا، بلکه بعضی کشورهای دیگر نیز هستند. با توجه به گسترش درگیری مرزی با هند، ممنوعیت استفاده از 59 برنامه نرم افزاریِ چینی از جمله وی چت (WeChat) و تیک تاک (TikTok) اعمال شد. در اواخر ماه ژوئیه خبرهایی مبنی بر اضافه کردن 47 برنامه دیگر وجود داشت. در آینده نزدیک، افزودن بیش از 250 برنامه دیگر به این فهرست ممنوعیت نیز آنالیز خواهد شد. از سوی دیگر چندین اپراتور تلفن همراه مانند اِن تی تی در ژاپن، جیو در هند، اِس کِی و کِی تی در کره جنوبی نیز خاطرنشان کردند که از تجهیزات چینی استفاده نخواهند کرد. لیست کشورهایی که اخیراً استفاده از محصولات هوآوی را هنگام ایجاد شبکه های نسل پنجم ممنوع خاطرنشان کردند نیز در حال افزایش است.

محدودیت های غیررسمیِ متقابل

پیتاچکووا در عین حال معتقد است که نقش چین به عنوان آغازگر اقدامات محدودنماینده نیز در حال افزایش است. به طور کلی پکن ترجیح می دهد که مجازات ها را به صورت غیررسمی اعمال کند، بنابراین از رویارویی مستقیم و آشکار جلوگیری می نماید. این اقدامات در یک زمان محدود و در رابطه با گروه های خاصی از کالاها یا مناطق، به صورت نقطه ای اعمال می شوند. چین بارها محدودیت هایی را علیه فیلیپین و ویتنام به دلیل تشدید درگیری ها در دریای جنوبی چین اعمال نموده است.

کارشناس مسائل آسیا و اقیانوسیه بیان می نماید: ممکن است این تصور ایجاد گردد که چین تنها علیه کشورهای ضعیف یا همسایگان خود که از نظر جغرافیایی و مالی در یک ارتباط نزدیک هستند، از تحریم استفاده می نماید، اما این نتیجه گیری کاملاً درست نیست، چراکه پکن محدودیت هایی را برای واردات ماهی قزل آلای نروژی پس از اعطای جایزه صلح نوبل سال 2010 به مخالف سیاسی مشهور چینی به نام لیو شیائوبو، اعمال کرد.

ایجاد شرایط سیستماتیک برای تحریم ها و رسمی شدن آن

در این مقاله آمده است که با توجه به افزایش مجازات های غیررسمی، مجازات های رسمی ظاهر می گردد، از سوی دیگر، درگیری با ایالات متحده آمریکا، تحریم های طولانی مدت سیستماتیک را تحریک می نماید، بدین صورت که اقدامات محدودنمایندهِ متقابل چین و آمریکا مدت هاست که در قالب نوعی بازی تقابلی در حال گسترش است، اما ظاهراً طرفین نمی خواستند که مناسبات خود را بر هم بزنند، با این حال این موضوع به صورت سیستماتیک اتفاق می افتد. ویژگی اصلی این است که فقط یک طرف یعنی ایالات متحده به تجدید نظر اساسی در تعامل علاقه بیشتری دارد.

پیتاچکووا با توجه به خسارت ناشی از تحریم ها می نویسد: خسارت های ناشی از تحریم ها عمدتاً به صورت موقت تعریف شده اند و چندان قابل توجه نیست. این امر به دلیل وابستگی متقابل طرفین، محدودیت های عینی درباره امکان استفاده از تحریم ها وجود دارد. بعضی مواقع، مراحل گفته شده برای اعمال محدودیت ها، در سطح اظهارات سیاسی باقی می ماند، برای نمونه پکن خاطرنشان کرد که لیست سیاهِ متشکل از شرکت های آمریکایی را آماده می نماید، اما اقدامات علیه آنها هنوز معرفی نشده است. اما برای یک دوره کوتاه مدت، کاهش در ارزش بعضی شرکت هایی که تحت تحریم قرار گرفتند به ناچار ثبت می گردد.

کارشناس مسائل آسیا و اقیانوسیه در خاتمه تأکید می نماید: در اوضاع کنونی، خطر اصلی در وجود خسارت های جاری نیست، بلکه نهادینه شدن اهداف خصمانه است. در چین مؤلفه سیاسی تحریم ها تقریباً مورد استفاده قرار نمی گیرد و این اقدامات به طور کلی غیررسمی و محدود به زمان هستند، اما این اقدامات به تدریج در حال تبدیل شدن به یک سیستم هستند و شرایطی آشکارتر پیدا می نمایند. اگر فشارهای بین المللی بر پکن افزایش یابد، آنگاه چین مجبور خواهد شد به طرز فزاینده ای بر کل ابزارهای تحریم تسلط پیدا کند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1250

به "اندیشکده روسی، تغییر سیستم قدرت در نظام بین الملل؛ تحریم آمریکا علیه چین یا بالعکس؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده روسی، تغییر سیستم قدرت در نظام بین الملل؛ تحریم آمریکا علیه چین یا بالعکس؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید