توزیع پزشک در استان سیستان و بلوچستان عادلانه نیست

به گزارش لیتن، نتایج یک مطالعه نشان داد که بر اساس تمام شاخص ها، نابرابری در توزیع پزشک عمومی در استان سیستان و بلوچستان کاهش یافته، ولی در توزیع دیگر پزشکان؛ مثل پزشکان متخصص و فوق تخصص، دندان پزشکان، داروسازان و... هنوز نابرابری در سطح بالایی قرار گرفته است.

توزیع پزشک در استان سیستان و بلوچستان عادلانه نیست

به گزارش خبرنگاران، اجرای عدالت در بخش سلامت و از بین بردن نابرابری در توزیع منابع سلامت از نگرانی های اصلی نظام های سلامت در جهان است.

اتخاذ سیاست های مناسب در مورد توزیع پزشک در استان های کم برخوردار به خصوص سیستان و بلوچستان که بیشترین وسعت و پراکندگی و کم ترین سرانه پزشک که در استان های کشور دارند، بسیار لازم است.

به همین دلیل مهدی شهرکی و سیمین قادری پژوهشگران دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با انجام مطالعه ای نابرابری پزشک و پزشک عمومی و توزیع آن ها را در استان سیستان و بلوچستان مورد مطالعه قرار دادند.

در این پژوهش تعداد کل پزشکان عمومی، دندان پزشکان، داروسازان، متخصصین دکتری علوم آزمایشگاهی، پزشکان متخصص و پزشکان فوق تخصص شهرستان های استان سیستان و بلوچستان مورد مطالعه قرار گرفتند و این داده ها از سال نامه های آماری مرکز آمار ایران مربوط به سال های 1388 تا 1396 استخراج شدند.

برای محاسبه و سنجش نابرابری پزشک و پزشک عمومی نسبت به جمعیت استان از شاخص های جینی، رابین هود، هرفیندال هیرشمن و تایل استفاده شد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که در سال های اخیر تعداد پزشک و سرانه پزشک عمومی در استان سیستان و بلوچستان به متوسط کشور نزدیک شده است و سرانه پزشک رشد قابل ملاحظه ای داشته است، اما همچنان از متوسط کشور کم تر است.

محاسبه شاخص های مختلف نسبت تعداد پزشک به جمعیت حاکی از این است که نابرابری در توزیع پزشک عمومی در استان کاهش یافته، ولی میزان نابرابری در توزیع پزشک هنوز زیاد است. بنابراین حفظ پزشکان عمومی و افزایش آن ها با رشد جمعیت و همچنین افزایش بازتوزیع پزشکان برای کاهش نابرابری لازم است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ یکی از دلایل توزیع نابرابر پزشک، وسعت زیاد استان، فقدان تجهیزات حرفه ای در شهرستان ها برای استفاده پزشکان، مسافت طولانی شهرستان ها تا مرکز استان و مسائل تردد زمینی و هوایی برای پزشکان است.

با توجه به یافته های پژوهش و نکات ذکر شده، محققان پیشنهاد می نمایند: منابع فیزیکی سلامت مثل بیمارستان های تخصصی، تخت و تجهیزات پزشکی در استان سیستان و بلوچستان افزایش یابد و در شهرستان ها توزیع گردد تا پزشکان انگیزه کافی برای فعالیت در شهرستان های استان را داشته باشند. همچنین مشوق های اقتصادی و تعرفه ای و افزایش پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی مورجهانز جهت خدمت طولانی مدت در استان مفید خواهد بود.

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان سنجش نابرابری توزیع پزشک و پزشک عمومی در استان سیستان و بلوچستان (1388-1396) در فصل نامه پایش؛ نشریه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1239

به "توزیع پزشک در استان سیستان و بلوچستان عادلانه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع پزشک در استان سیستان و بلوچستان عادلانه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید