حضور بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در صنعت

به گزارش لیتن، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، گفت: در حال حاضر بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در کشور وجود دارد که توانایی ساخت ماشین آلات در حوزه صنعت را دارند.

حضور بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در صنعت

مهدی الیاسی مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره عدم ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه یک چالش بین المللی و مساله روز جهان است.

گفت وگوی صنعت و دانشگاه دائماً با چالش روبرو است

وی اضافه نمود: دانشگاه ها یا صنایعی که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند پیروز می شوند و طبیعتا این دانشگاه است که علاقه دارد به سمت علم و آموزش برود چرا که صنعت احتیاج محور کار می نماید و گفت وگوی این دو دائماً با چالش روبرو است. این یک مساله اختصاصی نیست و در همه جهان و ایران وجود دارد چرا که ظرفیت نظام آموزشی ودانشگاهی مان بالقوه بزرگ است و تعدادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که صنعت احتیاجمند آنهاست؛ بنابراین از مکانیزم های لازم و کافی برخوردار نیستیم که این چالش وجود دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار ادامه داد: در چند سال اخیر دو اتفاق در جهان افتاد و در کشور ما هم آغاز شد و سرعت گرفت که این دو رویکرد در مفهوم شرکت های دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری حول دانشگاه است و نسبت به چند سال گذشته بهبود پیدا نموده ولی ایده آل نشده است.

اساس شرکت های دانش بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه است

الیاسی اعلام نمود: اساس شرکت دانش بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه بوده که یکی از بهترین مکانیزم ها در جهان است. بنیانگذار تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان و حتی شرکت های فناوری در پارک های فناوری از دانشگاهیان کشور تشکیل شدند ولی تقاضا یا بازار مصرف شان جامعه یا صنایع دیگر است.

وی افزود: صنایع زیادی از شرکت های دانش بنیان اساساً سرویس دهنده به شرکت های بزرگ، تولیدی هستند که با این اتفاق یک گام رو به جلو هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار افزود: وقتی صنعت با یک شرکت صحبت می نماید خیلی راحت تر به نتیجه می رسد تا اینکه بخواهد با یک دانشکده یا استاد صحبت کند، الان از دانشکده یا استادان ما بیش از 4 هزار شرکت تشکیل شده که از این تعداد بیش از 3-2 هزار شرکت از فارغ التحصیلان دانشگاهی و استادان هستند که ارتباط خیلی راحت تری با صنعت دارند چرا که حوزه ماموریت، فعالیت و محصولاتشان این شرکت ها معین است.

الیاسی در ادامه اعلام نمود: ارتباط شرکت های دانش بنیان با شرکت های بزرگ بهبود یافته است؛ بنابراین یک مرحله به جلو رفته ایم و بجای اینکه دانشکده داشته باشیم یکسری شرکت داریم که بر پایه دانش دانشگاهی پایدار و برپایه شرکت های دانش بنیان نوپا هستند. تعدادی از این شرکت ها بزرگ و تعدادی هم کوچک هستند و بازار ندارند و این ارتباط کوچک و بزرگ جای چالش دارد.

حضور بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در صنعت

وی گفت: در حال حاضر بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در کشور وجود که توانایی ساخت ماشین آلاتی را دارند که در پروسه صنعتی کاربرد دارند. این یک مساله است که اگر یک صنعت بزرگ در لبنیات بخواهد ماشین الات صنعتی بخرد با مشکل اعتماد، گارانتی و تامین اقتصادی روبرو می گردد. در معاونت علمی سعی داریم دانش دانشگاهی در قالب شرکت جمع بندی گردد و قابل مبادله باشد و ارتباط شرکت های بزرگ با شرکت های کوچک را در پلتفرم هایی تقویت کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار اعلام کرد: در مرحله ای هستیم که باید بتوانیم پلتفرم های به هم رسانی را بیشتر کنیم و امکان تبادل را بین شرکت ها فراهم و با کوشش و حمایت بیشتر پیروز شویم.

اکوسیستم نوآوری راستا ارتباطی صنعت و دانشگاه است

الیاسی درباره اکوسیستم نوآوری گفت: اکوسیستم نوآوری یک راستا ارتباطی خوب حول دانشگاه است. در حال حاضر از دانشگاه های صنعتی تهران از جمله دانشگاه های علم و صنعت، تهران و شریف حدود 500 شرکت، 6-5 صندوق و شتاب دهنده در اطرافشان هستند و بخشی از فروش این 500 شرکت از داخل دانشگاه بیرون آ مده اند که همان شرکت های دانش بنیان هستند و بخشی از اینها شرکت بزرگی تاسیس کردند که به نیروی انسانی دانشگاه ها دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: اکوسیستم نوآوری اطراف محیط های علمی دانشگاهی هدف بعدی ما است که توانسته ایم درحوزه دانشگاه شریف پیروز تر باشیم و دانشگاه های تهران، علم و صنعت و امیرکبیر هم کارهای خوبی را در این حوزه آغاز نموده اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار در سرانجام اعلام نمود: سعی می کنیم با سرعت هر چه بیشتر با این دو مکانیزم جلو برویم. امروزه شرایط مان نسبت به 8-7 سال گذشته خیلی بهتر شده ولی هنوز فاصله خیلی زیادی تا پیروزیت و موقعیت ایده آل داریم چرا که ظرفیت های دانشگاهی خوب و صنایع بزرگ در کشور داریم و اگر بر این دو روش استمرار داشته باشیم به مرور زمان نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 834

به "حضور بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور بیش از 300 شرکت دانش بنیان ماشین ساز در صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید