خبرنگاران صادرات چای ایرانی به 12 کشور دنیا

به گزارش لیتن، تهران- خبرنگاران- سخنگوی گمرک گفت: چای ایرانی طی سه ماهه اول امسال به 12 کشور دنیا صادر شده است که از حیث وزنی بالغ بر 575 تن و از حیث ارزش 493 هزار و 785 دلار برآورد می گردد.

خبرنگاران صادرات چای ایرانی به 12 کشور دنیا

به گزارش روز یکشنبه گمرک، سید روح اله لطیفیاظهار داشت: کشور عراق با خرید 183 تن چای ایرانی به ارزش 237 هزار و 500 لار رتبه اول و قزاقستان با واردات 112 تن چای ایرانی به ارزش 126 هزارو 9 دلار، دومین مقصد صادراتی چای ایرانی است و به ترتیب ، افغانستان با 69تن وآلمان با 37 تن،هند با35 تن، تاجیکستان با 29تن،روسیه با12تن، ازبکستان با 10 تن و ترکیه 6تن در رتبه های بعدی صادرات چای کشورمان قرار دارند .

لطیفی در مورد میزان واردات چای به کشور نیز گفت : در سه ماهه اول امسال، حدود 14 هزارو 354تن چای به ارزش 68 میلیون و890 هزارو 794 دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود : کشورمان از 14 کشور واردات چای داشته است که بیشترین حجم واردات از هندوستان با بیش از 8 هزار تن وبه ارزش 36 میلیون و812 هزارو 269 دلار بوده است .

لطیفی گفت : سریلانکا با بیش از 13 میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز با بیش از 11 میلیون دلار کشورهای طرف معامله برای تامین چای خارجی بودند .

سخنگوی گمرک افزود : آمار سال های گذشته گمرک بیانگر این است که میزان واردات سالیانه چای در کشور بین 60 تا 70 هزار تن بوده است .

لطیفی همچنین در تشریح اهمیت صندلی ایران در تجارت چای گفت: چای یک کالای مصرفی تمام اقشار جامعه است، چای پرمصرف ترین نوشیدنی پس از آب در جهان و یکی از با اهمیت ترین محصولات ارزش آفرین در بخش کشاورزی است.اگر به آمار تجارت بین المللی چای توجه کنیم 75درصد فراوری و 60 درصد صادرات چای جهان در اختیار صرفا 4 کشور جهان است.

این مقام مطلع گمرک افزود : در حال حاضر سالانه در حدود 42 میلیارد دلار سهم تجارت چای در جهان است و حدود 50 کشور در جهان به کشت چای می پردازند و تقربیا بیش از 3 میلیارد نفر در بیش از 160 کشور جهان به نوشیدن چای عادت دارند که روسیه به تنهایی 10 درصد از سهم مصرف چای در جهان را به خود اختصاص داده است و با توجه به عادت و فرهنگ چای در کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، کشورهای مشترک المنافع، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران، کشورمان را با توجه به وجود مناطق ویژه آزاد مالی در نقاط مختلف کشور و دسترسی سریع تر و آسان تر به بازارهای کشورهای همجوار میتواند به یک هاب منطقه ای برای فرآوری و صادرات چای تبدیل کند. کشورهای چین، سریلانکا، کنیا و هند بزرگترین صادرکنندگان این محصول و روسیه، آمریکا، انگلستان، مصر ، پاکستان و ایران بزرگترین واردکنندگان چای در سطح جهان هستند.

وی افزود: چین، هند، کنیا و سریلانکاکشورهای فراوری کننده و صادر کننده عمده چای جهان هستند بیشتر فراوریات چین و هند در کشورهای خودشان مصرف می گردد و بیشترین چای فراوریی در کنیا و سریلانکا هم صادر می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1185

به "خبرنگاران صادرات چای ایرانی به 12 کشور دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صادرات چای ایرانی به 12 کشور دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید