سفر تجار رامسس سوم در سودای طلای سرخ به سرزمین سعودی

به گزارش لیتن، به گفته مسئولان آثار باستانی سعودی و مصر، کاوش ها برای کشف آثار متعلق به رامسس سوم یکی از پادشاهان فراعنه در شمال سعودی احتمالا در ماه نوامبر آینده آغاز می شود. هدف از این کاوش های باستانی کشف آثار فراعنه در سعودی و بررسی روابط تجاری که حدود 3 هزار سال پیش بین دو کشور بوده است.

سفر تجار رامسس سوم در سودای طلای سرخ به سرزمین سعودی

طرح کاوش های نو در جلسه ای بین جاسر الحربش، رئیس اداره میراث فرهنگی سعودی و زاهی حواس، وزیر سابق آثار مصر که سرپرستی حفاری ها در سعودی را به عهده گرفته است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه مراحل اجرای چندین پروژه دیگر در زمینه میراث سعودی از قبیل تهیه فیلم های مستند درباره آثار قدیم سعودی بررسی شد.

مصری ها برای مس به سعودی آمده بودند

زاهی حواس، باستان شناس مصری در مصاحبه مطبوعاتی گفت که تلاش یافتن آثار باستانی متعلق به رامسس سوم در سعودی امری طبیعی است، به ویژه که در یکی از پاپیروسها نوشته شده که پادشاه رامسس سوم هیئت هایی تجاری را برای آوردن مس به یک کشور همسایه مصر فرستاده است. الزاهی معتقد است این کشور به احتمال زیاد سعودی است، بنابراین انتظار می رود که آثار باستانی مصر در شبه جزیره عرب که سعودی بخش مهم آن است، پیدا گردد.

پیدا شدن آثاری از رامسس سوم

زاهی گفت در کاوش های انجام گرفته در سعودی یک جهت تجاری بین دو کشور کشف شده است که در دوران باستان مورد استفاده دو کشور قرار گرفته بود، لذا ممکن است که آثار و شواهد نوی از پادشاهان مصر که بیش از سه هزار سال پیش هیئت های تجاری خود را به سعودی فرستاده اند، پیدا گردد.

او تاکید کرد که تمام شواهد باستان شناسی به نسبت100٪ نشان می دهد که یک جهت تجاری میان مصر باستان و سعودی بوده است و یافتن نقاشی ها و آثار رامسس سوم به معنای رفتن او به سعودی نیست بلکه در قدیم کاروان های تجاری نام پادشاهان را در جاده هایی که از آن گذر می کردند، به شکل های گوناگون مانند کنده کاری روی سنگ ها و غیره می نوشتند.

پادشاهی عربی سعودی در سال 2010 گفت، اولین کتیبه هیروگلیف در شبه جزیره عرب را کشف کرده است. این کتیبه بر روی صخره ای ثابت در منطقه تیماء در شمال سعودی پیدا شده است، کتیبه شامل یک نقاشی استوانه ای متعلق به پادشاه رامسس سوم، آخرین پادشاه سلسله رامسس ها که بین سال های 1192 و 1160 قبل از میلاد بر مصر حکومت می کرد، بود.

دکتر زاهی حواس که در آن زمان دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر بود، به دو کشور سعودی و مصر پیشنهاد داد تا برای کشف آثار حضور فراعنه در شبه جزیره عرب با هم همکاری کنند.

گفتنی است که منطقه تیماء در استان تبوک در شمال سعودی واقع شده است. این منطقه حاوی حدود 46 مکان باستانی است. تا به امروز آثار مختلفی از جمله فسیل موجودات منقرض شده و آثار باستانی تمدن های پیش از تاریخ، در این منطقه کشف شده که قدمت برخی از آنها به حدود 500 هزار سال پیش بر می گردد.

العربیه فارسی نوشت، طبق کاوش های باستان شناسان تیماء در قدیم به نام یکی از شهرهای اصلی در جهت تجارت بین مصر و بین النهرین بود.

به نوشته میراث باشی، این که کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشفیات باستان شناسی و علمی نو دست می یابند خیلی خوب است اما در عین حال ای کاش این تلنگری باشد برای مسئولان همتای ایرانی که ما در حاشیه شمالی خلیج فارس هیچ اقدام قابل دفاعی در خصوص باستان شناسی خلیج فارس از خوزستان ، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نداریم.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1779

به "سفر تجار رامسس سوم در سودای طلای سرخ به سرزمین سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر تجار رامسس سوم در سودای طلای سرخ به سرزمین سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید