مذاکره کننده ارشد حوثی ها خواهان بیطرفی بندر حدیده یمن شد

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، محمد عبدالسلاممذاکره کننده ارشد گروههای مبارز حوثی در یمن روز شنبه در حاشیه مذاکرات صلحی که با هدف سرانجام دادن به جنگ داخلی یمن در سوئد برگزار می گردد، گفت که بندر حدیده باید به عنوان منطقه بیطرف اعلام گردد.

مذاکره کننده ارشد حوثی ها خواهان بیطرفی بندر حدیده یمن شد

لازم به ذکر است که مراکز مهم جمعیتی یمن از جمله صنعاء پایتخت این کشور و بندر حدیده در ساحل دریای سرخ تحت کنترل مبارزان حوثی قرار گرفته است. بندر حدیده به عنوان شاهراه حیات برای میلیونها انسان هم اکنون به نقطه تمرکز جنگ تبدیل شده و آماج حملات ائتلاف سعودی قرار گرفته است.

در این میان، مارتین گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ظاهراً در کوشش است تا از حمله گسترده به بندر حدیده که محل ورود بخش اعظمی از کالاهای تجاری و وسایل کمکی مهم و حیاتی به کشور یمن است، جلوگیری کند.

مذاکره نماینده ارشد حوثی ها در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در شهر ریمبو سوئد گفت: آن [بندر حدیده] باید یک منطقه بی طرف و جدا از منطقه درگیری باشد، و دسته های نظامی که از خارج از استان حدیده به این بندر آمده اند، باید از آنجا خارج شوند.

لازم به ذکر است مذاکرات صلح یمن در سوئد که با حمایت سازمان ملل و برای نخستین بار ظرف دو سال گذشته برگزار شده است، بر برداشتن گامهای اعتماد ساز از جمله بازگشایی فرودگاه صنعاء و برقراری آتش بس موقت در بندر حدیده که می تواند به یک آتش بس وسیعتر در یمن منتهی گردد، متمرکز است.

عبدالسلام در پاسخ به این پرسش که آیا تحت این شرایط، نیروهای حوثی از بندر حدیده عقب نشینی می نمایند یا خیر، گفت: اگر درگیریها خاتمه یابد، دیگر نیازی به حضور نظامی نخواهد بود... حدیده یک قطب اقتصادی است و به خاطر تمام مردم یمن باید همچنان قطب اقتصادی باقی بماند.

مذاکراه نماینده ارشد حوثی های یمن در ادامه گفت: ما به سازمان ملل پیشنهاد نموده ایم که سرپرستی این بندر را برعهده گرفته و بر عملیات لجستیکی، بازرسی و تفتیش، درآمدها و تمام موضوعات فنی آن نظارت کند.

این در حالی است که دولت مستعفی یمن همچنان بر سر موضع خود مبنی بر تحت کنترل در آوردن بندر حدیده پافشاری می نماید!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 149

به "مذاکره کننده ارشد حوثی ها خواهان بیطرفی بندر حدیده یمن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره کننده ارشد حوثی ها خواهان بیطرفی بندر حدیده یمن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید