مطهرنیا: به مذاکره مستقیم ایران با آمریکا یا در قالب 1

به گزارش لیتن، یک استاد دانشگاه با اشاره به آخرین تحولات سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب برجام میان ایران و آمریکا و ایران و 1+4 گفت: ادامه این وضعیت و حرکت دو طرف در جهت اهداف و گام های خود موجب افزایش فضای تنش و به ویژه بسته شدن بیشتر فضا برای ایران می شود.

مطهرنیا: به مذاکره مستقیم ایران با آمریکا یا در قالب 1

مهدی مطهرنیا در گفت وگو با خبرنگاران درباره روند مذاکرات میان ایران و 1+4 در چارچوب برجام اظهار کرد: بارها تاکید کرده ام در ادبیات گفتمانی ایالات متحده آمریکا مذاکره معطوف به دریافت امتیازاتی است که ایران می خواهد. آمریکایی ها مذاکره را بهترین ابزار و کم هزینه ترین راه برای رسیدن به اهداف خود می دانند اما تلقی برخی در ایران از مذاکره، سازش با آمریکا محسوب می شود که به لحاظ ایدئولوژی معنای عقب نشینی و شکست دارد و تا وقتی این نگاه است مذاکره برد برد امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: صحبت ترامپ در مدتی که روی کار آمده این است که اوباما نتوانست امتیازاتی که باید از ایران بگیرد از این رو برجام را به هم زد تا با مذاکره مجدد امتیازات مناسب با آنچه اهداف آمریکا می خواند را به دست آورد.

این استاد دانشگاه درباره آینده مذاکره میان ایران و کشورهای 1+4 به علاوه آمریکا اظهار کرد: بر اساس دیدگاهی که در بالا به آن اشاره کردم به مذاکره از لحاظ عملی به طور مستقیم میان ایران و آمریکا یا در قالب 1+5 خوشبین نیستم. علاوه بر تفاوت های گفتمانی دو طرف، آمریکا از امتیازات مدنظر خود کوتاه نخواهد آمد و در طرف ایرانی هم وضع به همین گونه است.

مطهرنیا درباره رویکرد اروپا به روند فعلی و شکست ابتکارات و تلاش های امانوئل مکرون و دیگر طرف ها شرح داد: معتقدم اروپا خیلی وقت است که از برجام خارج شده اما می خواهد با اقداماتی دیپلماسی اروپایی را حفظ کند همان طور که ایران با اقداماتی که انجام داده است تلاش کرده تا از میراث دیپلماسی خود در سطح نظام و دولت روحانی محافظت کند. اما آنچه عملا روی میز است این که اروپایی ها قادر به اجرای تعهدات خود نیستند. در عین حال ادامه این وضعیت و حرکت دو طرف در جهت اهداف و گام های خود موجب افزایش فضای تنش و بسته شدن فضا برای ایران می شود.

وی گفت: با اجرای گام های بعدی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته ای خود و عدم تحرک اروپا و انجام اقدامی مناسب طبعا فضای موجود در برجام به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک تنگ تر خواهد شد و این شرایط فضا را برای تشدید فشارهای بین المللی و فشار آمریکا علیه ایران فراهم می کند. این فضا اجماع بین المللی بیشتری را علیه ایران در سطح برجام و نیز در سطح منطقه شکل خواهد داد و این همان چیزی است که ترامپ در گفتمان خود دنبال می کرد او تلاش کرد با تحریم ها ایران را تحریک کند و از طرفی در این فضا خود را جنگ گریز نشان دهد و با ایجاد اجماع جهانی علیه ایران زمینه را برای برخورد با ایران بیش از آنچه امروز شاهد آن هستیم فراهم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 541

به "مطهرنیا: به مذاکره مستقیم ایران با آمریکا یا در قالب 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطهرنیا: به مذاکره مستقیم ایران با آمریکا یا در قالب 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید