مقام انگلیسی مدعی شد؛ ایران برجام را به خطر انداخته است

به گزارش لیتن، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس مدعی پایبندی کشورش به برجام و به خطر افتادن این توافق به دلیل آنچه عدم رعایت آن از سوی ایران خواند، شد!

مقام انگلیسی مدعی شد؛ ایران برجام را به خطر انداخته است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد که کشورش همچنان به برجام پایبند است، اما عدم پایبندی ایران به برجام باعث به خطر افتادن این توافق شده است!

این مقام انگلیسی در اظهاراتی که بخشی از آن در پایگاه اطلاع رسانی دولت انگلیس منتشر شده، ادعا کرده: انگلیس همچنان به برجام پایبند است، اما این توافق به دلیل عدم رعایت سیستماتیک آن از سوی ایران، در معرض خطر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اگر ایران می خواهد از برجام منتفع شود، باید تعامل سازنده ای با سه کشور اروپایی [انگلیس، آلمان و فرانسه] در فرآیند حل اختلاف داشته باشد و تعهداتش ذیل برجام را اجرا کند.

پس از آن که دولت آمریکا با اعلام خروج از برجام در اردیبهشت ماه 97 تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را بازگرداند و حتی اقدام به وضع تحریم های سنگین تر از گذشته کرد، طرف های اروپایی برجام وعده دادند که با انجام اقداماتی پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد.

اما با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، طرف های اروپایی برجام به هیچ یک از وعده ها و حتی تعهدات تصریح شده خود در برجام عمل نکردند و در نهایت شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای این وعده ها و تعهدات، در بیانیه ای گفت جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

پس از آن ایران طی 5 مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف های اروپایی گفت که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی اعتنایی طرف های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی ماه 1398 در بیانیه ای گفت که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست و من بعد برنامه هسته ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

طرف های اروپایی برجام در واکنش به گام های پیاپی ایران در کاهش تعهدات هسته ای خود به منظور ایجاد توازن در برجام، نه تنها به کوتاهی های خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام ادامه داده اند، بلکه بارها در موقعیت های مختلف ایران را به عدم پایبندی به برجام متهم کرده و مدعی شده اند که ایران برجام را به خطر انداخته است.

روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک جهت حل وفصل ارجاع داد.

متعاقباً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای که جمعه شب در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، گفت: امروز نامه ای از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی های ایران درباره مسائل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق مکانیسم حل اختلاف به کمیسیون مشترک آن گونه که در بند 36 توافق آمده، ارجاع داده است.

بورل اضافه کرد: همان گونه که پیشتر گفته ام، مکانیسم حل اختلاف نیازمند تلاش شدید همه [طرف ها] با حسن نیت است، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، از همه مشارکت کنندگان برجام انتظار دارم که به این فرایند با این روحیه و در چارچوب برجام نزدیک شوند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1156

به "مقام انگلیسی مدعی شد؛ ایران برجام را به خطر انداخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام انگلیسی مدعی شد؛ ایران برجام را به خطر انداخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید