نشست فوق العاده شورای همکاری در غیاب عمان، توافق برای بازگشت سفرا به قطر

به گزارش لیتن، خبرنگاران: سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند که سفرای عربستان سعودی، امارات و بحرین به قطر بازگردند.

نشست فوق العاده شورای همکاری در غیاب عمان، توافق برای بازگشت سفرا به قطر

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه مشترک رهبران عرب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که عصر یکشنبه در سرانجام اجلاس فوق العاده این شورا در ریاض منتشر شد، آمده است کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین تصمیم به بازگشت سفرایشان به دوحه گرفته اند.

از نکات قابل توجه این نشست عدم حضور نماینده و یا هیچ هیئت رسمی از سلطان نشین عمان بود.سلطان قابوس پادشاه این کشور برای درمان در آلمان به سر می برد و یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز روز گذشته به ایران سفر نموده بود.

در نشست ریاض حمد بن عیسى آل خلیفه پادشاه بحرین، شیخ صباح الاحمد خالد الصباح امیرکویت، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم جانشین رئیس امارات حضور داشتند.

این 3 عضو شورای همکاری خلیج فارس در اعتراض به آنچه که حمایت قطر از جنبش اخوان المسلمین مصر خواندند، ماه مارس گذشته سفیران خود را از دوحه احضار کردند که به بروز بدترین اختلاف دیپلماسی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از زمان تاسیس این شورا در سال 1981 منجر شد.

خبرگزاری عربستان سعودی واس گزارش داد: در سند تکمیلی ریاض که در راستای اتحاد کشورهای عضو شورا و منافع آنها و آینده ملت هایشان است توافق حاصل شد و این توافق نوید بخش گشودن صفحه ای جدید است که در سایه شرایط حساس جاری در منطقه، پایگاه محکمی برای همکاری مشترک و کوشش به سوی تشکیل نهادی قوی و منسجم در این شورا ایجاد خواهد نمود.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از یک منبعی که نامش ذکر نشده است، گزارش داد: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر متعهد شده است به هجمه های خصمانه و نیز توهین تلویزیون الجزیره علیه کشورهای حوزه خلیج فارس سرانجام دهد و برای تقویت همکاری در میان کشورهای حوزه خلیج فارس کوشش کند.

امیر قطر، سه شنبه گذشته از همتایان خود در این شورا خواست در نشست سالانه شورا در دوحه حضور یابند ولی دیپلمات ها اعلام نموده اند که بعضی از سران درصدد انتقال این نشست به مکانی دیگر هستند..

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یکشنبه و به صورت غیر منتظره نشستی را در ریاض برگزار کردند در حالی که نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا، دوشنبه گذشته به دلیل بعضی اختلافات لغو شد. از سوی دیگر، امیر کویت که در حال میانجیگری برای نجات این شورا است، سفرهای کوتاهی را به کشورهای عربستان، بحرین و امارات داشته است.

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 378

به "نشست فوق العاده شورای همکاری در غیاب عمان، توافق برای بازگشت سفرا به قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست فوق العاده شورای همکاری در غیاب عمان، توافق برای بازگشت سفرا به قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید