همگرایی روسیه، چین و کره شمالی در کنار واگرایی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در شرق آسیا

به گزارش لیتن، ژاپن تحریم هایی را علیه کره جنوبی وضع نموده است، اما از آنجا که خود آمریکا نیز از تحریم ها و تعرفه ها به عنوان ابزاری علیه سایر کشورها استفاده می نماید، حق ندارد ژاپن را به خاطر چنین اقداماتی محکوم کند.

همگرایی روسیه، چین و کره شمالی در کنار واگرایی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در شرق آسیا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، فایننشال تایمز چینی مقاله ای را منتشر کرد که در آن آمده است: هر چه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بیشتر و بیشتر مستقل از یکدیگر عمل می نمایند، در چین، روسیه و کره شمالی تمایل به اقدامات و همکاری مشترک وجود دارد. به این ترتیب، به نظر نویسنده مقاله توازن قدرت در شمال شرقی آسیا در حال سازماندهی مجدد است.

در همین حال، همانطور که Global Times در مقاله ای تحت عنوان Northeast Asia sees more consensus, خاطر نشان می نماید: اتحاد امنیتی بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی با چالش های بسیاری روبرو است. دو کشور ژاپن و کره جنوبی می خواهند نقش خود را در سیستم بین الملل تقویت نمایند، اما آمریکا علاقه ای به از دست دادن قدرت و تسلط خود بر این دو کشور متحد خود ندارد.

اختلافات بین ژاپن و کره جنوبی در زمینه تجارت، روابط دو جانبه و احساسات مردم این دو کشور نسبت به یکدیگر می باشد. سوء تفاهمی بین توکیو و سئول به وجود آمد که باعث بروز اختلافات مداوم شد، اما بر روابط آنها با ایالات متحده تأثیری نداشت.

درگیری های تجاری بین توکیو و سئول ممکن است همکاری سه کشور را پیچیده کند، اما اتحاد نظامی آنها همچنان پایدار است. با این وجود، اتحاد آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در انتظار تحولاتی در چارچوب شرایط جدید ژئوپلیتیکی و بین المللی می باشد.

تا زمانی که شبه جزیره کره خلع سلاح هسته ای نگردد، کره جنوبی از نظر امنیتی و ژئوپلیتیکی وابسته به ایالات متحده باقی خواهد ماند. توافقنامه کلی امنیت اطلاعات نظامی (GSOMIA) و اطلاعات نظامی بین ژاپن و کره جنوبی باید در 24 آگوست تمدید گردد. در صورت ایجاد هرگونه تغییر در توافق، ممکن است یک شکاف در اتحاد نظامی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی ایجاد گردد.

اکنون آمریکا کوشش می نماید تا در درگیری تجاری مداوم بین ژاپن و کره جنوبی مداخله نکند. واشنگتن افکار خاص خود را دارد. ژاپن تحریم هایی را علیه کره جنوبی وضع نموده است، اما از آنجا که خود آمریکا نیز از تحریم ها و تعرفه ها به عنوان ابزاری علیه سایر کشورها استفاده می نماید، حق ندارد ژاپن را به خاطر چنین اقداماتی محکوم کند.

سئول تحت فشار تحریم های توکیو است، اما واشنگتن همچنان اصرار دارد که کره جنوبی سالانه 5 میلیارد دلار برای استقرار سربازان آمریکایی در کره جنوبی بپردازد، با بیان اینکه این مقدار غیر قابل مذاکره است.

واشنگتن هنوز به اتحاد با ژاپن و کره جنوبی اطمینان دارد. اما با تسلط بر اتحاد، ایالات متحده در کوشش برای ایجاد عدم قطعیت و بیم در شمال شرقی آسیا می باشد.

در مقاله روزنامه فایننشال تایمز گفته شده است که بین چین، روسیه و کره شمالی تمایل به هماهنگی دیده می گردد. این پدیده را می توان به عنوان بهبود در روابط دو جانبه بین چین و کره شمالی و چین و روسیه تفسیر کرد.

در واقع، وقتی ژاپن و کره جنوبی درگیر اختلافات شدند، چین و روسیه گشت های استراتژیک را با بمب افکن ها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام انجام دادند و کره شمالی نیز در هفته های اخیر چندین آزمایش موشک های بالستیک با برد کوتاه را انجام داد.

همه این اقدامات نشان می دهد که این سه کشور استراتژی های ژئوپلیتیکی خود را دارند. با این حال بعید است که چین، روسیه و کره شمالی فعالیت های خود را به طور قابل توجهی هماهنگ نمایند و یا اینکه اتحادی را تشکیل دهند.

روابط چین، روسیه و کره شمالی نشان از تمایل پکن برای ایجاد جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت و موضع آن در برابر یکجانبه گرایی و حمایت از تجارت دارد.

بسیاری از کشورها دارای فلسفه مشابهی هستند. به جای این بحث که بگوییم اتحاد بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در حال شکست است، و چین ، روسیه و کره شمالی به طور مشترک عمل می نمایند، بهتر است ذکر کنیم که کشورهای شمال شرقی آسیا بیش از پیش باهم به توافق رسیده اند و منافع مشترکی بین آنها به وجود آمده است.

در جریان مجمع مالی شرقی، که در سال 2018 در روسیه برگزار گردید، رهبر چین شی جین پینگ از کشورهای حاضر خواست تا از فرصت تاریخی برای همکاری در شمال شرقی آسیا استفاده نموده و صلح و شکوفایی منطقه ای را تقویت نمایند.

اگرچه اختلافات تاریخی و تجاری بین ژاپن و کره جنوبی وجود دارد، هر دو کشور و همچنین چین، روسیه و کره شمالی امیدوارند که روابط محکمی برقرار نمایند که به نفع توسعه بین الملل باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 313

به "همگرایی روسیه، چین و کره شمالی در کنار واگرایی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همگرایی روسیه، چین و کره شمالی در کنار واگرایی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید