پاشینیان: اولویت ارمنستان تأمین ثبات و امنیت مردم قره باغ است، چاره ای جز توافق وجود نداشت

به گزارش لیتن، نخست وزیر ارمنستان گفت: مواضع ایروان در قبال شرایط قره باغ تغییری نکرده، ولی اصلی ترین مسئله تأمین ثبات و امنیت مردم این منطقه است و اکثریت جامعه ارمنستان درک می نمایند که چاره ای جز توافق آتش بس وجود نداشت.

پاشینیان: اولویت ارمنستان تأمین ثبات و امنیت مردم قره باغ است، چاره ای جز توافق وجود نداشت

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، امروز در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری تاس، تأکید کرد که مواضع این کشور در قبال شرایط قره باغ کوهستانی هیچ تغییری نکرده، ولی اصلی ترین مسئله در زمان حاضر، تأمین ثبات و امنیت مردم ساکن این منطقه است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

پاشینیان درباره شرایط منطقه گفت: شما به خوبی از مواضع ارمنستان در مورد شرایط قره باغ کوهستانی اطلاع دارید و مسلماً این موضع گیری هیچ تغییری نکرده است. شرایط منطقه قره باغ باید در جریان مذاکرات گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تعیین گردد و خوشبختانه، حداقل بین رؤسای مشترک این گروه (روسیه، آمریکا و فرانسه) اتفاق نظر وجود دارد و ارمنستان با این دیدگاه موافق است که فرایند مذاکرات باید ادامه یابد و مواردی که در بیانیه مشترک مطرح نشده است، باید موضوع بحث با رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار بگیرد.

نخست وزیر ارمنستان ابراز اطمینان کرد که تا خاتمه امسال بیشتر پناهندگان قره باغ کوهستانی، از جمله ساکنان مناطقی که تحت کنترل طرف آذربایجانی درآمده اند، به خانه های خود باز خواهند گشت.

پاشینیان اضافه نمود: ما هر روز در حال کار به روی این موضوع هستیم و من اطمینان دارم که می توانیم شرایط را تثبیت کنیم. تا به امروز 25 هزار نفر از ساکنان قره باغ به خانه های خود بازگشته اند و ما مطمئن هستیم که تا خاتمه سال بیشتر پناهندگان به قره باغ باز خواهند گشت، ضمن اینکه دو برنامه اجتماعی برای حمایت از افراد احتیاجمند در این منطقه به تصویب رسیده و پنج برنامه دیگر نیز به تصویب خواهد رسید و یاری اقتصادی با هدف برطرف احتیاجهای فوری و بازگشت ساکنین منطقه صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، این نکته هم بسیار مهم است که فدراسیون روسیه هم تمام کوشش خود را برای اطمینان از بازگشت ساکنان قره باغ به خانه های خود انجام می دهد.

نخست وزیر ارمنستان با ابراز اینکه حضور نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ کوهستانی به یک دوره 5ساله محدود نخواهد شد، افزود: ابتدا در این مدت ضروری است تأمین امنیت و تقویت ثبات در منطقه تضمین گردد، ولی اگر تا آن موقع مناقشه قره باغ حل وفصل نشده باشد، به عقیده من، حضور نیروهای حافظ صلح روسی به یک دوره 5ساله محدود نخواهد شد.

علاوه بر این، نیکول پاشینیان معتقد است که درخواست های مخالفان برای تغییر قدرت در ارمنستان مورد حمایت گسترده مردم قرار نگرفته است.

وی شرح داد: واضح است که ما دارای یک تنش سیاسی داخلی هستیم. من فکر می کنم که مسئله قدرت حاکمه، که از ابتدا هم به خواست و اراده مردم شکل گرفته است، تنها با خواست مردم قابل تغییر است و این یک واقعیت است که خواسته مخالفان برای برکناری دولت، از طرف جامعه ارمنستان مورد حمایت گسترده قرار نگرفته است.

پاشینیان تأکید کرد که خودش شرایط فعلی را دوست ندارد، ولی این درک در جامعه وجود دارد که هیچ گزینه دیگری وجود نداشت.

نخست وزیر گفت: البته علت موافقت ایروان با توافق آتش بس، مسئله جداگانه ای است که احتیاج به تجزیه و تحلیل، درک و پاسخ دادن به این سؤال است که چرا این اتفاقات افتاد و چرا به این شرایط رسیدیم، ولی این یک واقعیت است که در زمان نهم نوامبر (19 آبان ماه) شرایط به گونه ای بود که به سادگی هیچ چاره دیگری نبود، من فکر می کنم چنین برداشتی از شرایط در جامعه ارمنستان نیز وجود دارد و مردم آن را درک می نمایند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1334

به "پاشینیان: اولویت ارمنستان تأمین ثبات و امنیت مردم قره باغ است، چاره ای جز توافق وجود نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاشینیان: اولویت ارمنستان تأمین ثبات و امنیت مردم قره باغ است، چاره ای جز توافق وجود نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید