کریدور ترانزیتی کتای برای اتصال ایران به آسیای میانه افتتاح شد

به گزارش لیتن، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام نمود: برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از جهت افغانستان-تاجیکستان در کریدور جایگزین کتای ارسال شد.

کریدور ترانزیتی کتای برای اتصال ایران به آسیای میانه افتتاح شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از گمرک ایران، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران خاطرنشان کرد: برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از جهت افغانستان-تاجیکستان در کریدور جایگزین کتای ارسال شد.

مصطفی آیتی اظهارداشت: کریدور کتای از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران تشکیل شده و به عنوان جهت کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه اندازی شده است.

وی اضافه نمود: به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش جهت و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از جهت افغانستان و با استفاده از کارنه تیر، در دستور کار گمرک ایران با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی نهاده شد که با توجه به اهمیت جهت افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال 98 در دو مرحله از جهت هند-چابهار-افغانستان و جهت بندرعباس-افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند کارنه تیر بصورت آزمایشی این جهت افتتاح و به دلیل شناخت جهت و مزایای آن برای شرکتهای حمل ونقل، برای اولین بار 2 دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون و با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه جهت دادند.

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران در ادامه اضافه نمود: همچنین پنج دستگاه کامیون از مبدا ایران تحت صحابت کارنه تیر به وسیله افغانستان به مقصد تاجیکستان ارسال شد که با انجام تشریفات کارنه تیر در گمرک دوغارون رسما جهت کتای (KTAI) افتتاح شد.

آیتی در خصوص اهمیت جهت ایران در تجارت گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی کوتاه تر به آبهای آزاد، مالی ترین جهت برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه جهتهای جدید از جمله کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتا رشد مالی منطقه خواهد شد.

آیتی توضیح داد:گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (1394)، آذربایجان (1398) و حمل ترکیبی اسلونی-ایران(1396)، هند-چابهار-افغانستان(1398) کوشش نموده است با توسعه ابزارها و جهتهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران تاکید نمود: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که 76 کشور از جمله اقتصادهای عظیم جهان، چین، اتحادیه اروپا عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای جهت هستند.

توقف پذیرش کامیون ها در مرزهای ترکمنستان، فعالیت های حمل ونقل و تجاری را بین ایران و آسیای میانه مختل نموده بود که با راه اندازی این کریدور مجددا فعالیت تجاری به این منطقه از جهت جاده باز می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1189

به "کریدور ترانزیتی کتای برای اتصال ایران به آسیای میانه افتتاح شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کریدور ترانزیتی کتای برای اتصال ایران به آسیای میانه افتتاح شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریدور ترانزیتی کتای برای اتصال ایران به آسیای میانه افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید