488هزار اصله نهال در خراسان جنوبی توزیع می شود، افتتاح 22 پروژه

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگاران، علیرضا نصرآبادی ظهر دوشنبه در جلسه ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، اظهار کرد: بیش از 95 درصد مساحت خراسان جنوبی را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.

488هزار اصله نهال در خراسان جنوبی توزیع می شود، افتتاح 22 پروژه

وی با بیان اینکه 7.5 میلیون هکتار حوزه های آبخیز در سطح استان وجود دارد، اضافه نمود: گرمایش زمین و تغییرات اقلیم، جابجایی و بی نظمی فصول، خشکسالی و سیل، طوفان های شدید و کمبود منابع آب از جمله معضلات در سطح استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سرانه آب در کشور یک هزار و 350 متر مکعب و در استان خراسان جنوبی بین 500 تا 900 متر مکعب است، گفت: عدم پراکنش زمانی مناسب بارش ها و شدت بارندگی های کوتاه مدت و بروز سیلاب و روان آب همزمان با خشکسالی از دیگر معضلات در سطح استان است.

وی با بیان اینکه سرانه بیابانی استان بیش از دو برابر کشور است، بیان نمود: استان خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور با 28 کانون بحرانی فرسایش بادی و جز پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه بیش از 800 روستا در سطح استان با تانکر آبرسانی می شود، بیان نمود: به طور متوسط سالانه 700 میلیون متر مکعب سیلاب را در سطح استان داریم.

وی با بیان اینکه درصد بسیار بالایی از خاک های استان در کلاس فرسایش پذیری زیاد و خیلی زیاد قرار گرفته است که می تواند زمینه ساز ریزگردها باشد، گفت: حوزه آبخیزداری مرزی استان به مساحت 1.99 میلیون هکتار است که روان آب ها وارد کشور افغانستان می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشتر حجم درخواست جامعه روستایی اجرای و توسعه طرح های آبخیزداری است، اضافه نمود: طی سال گذشته 44 میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و روان آب از سازه های استان داشته ایم.

ذخیره 16.5 میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری

وی با بیان اینکه پروژه های صندوق توسعه ملی 283 آبادی را تحت پوشش قرار داده است، گفت: در بارندگی های امسال 16.5 میلیون متر مکعب حجم ذخیره های سازه های سطح استان داشته ایم.

نصرآبادی با اشاره به اینکه 83 درصد عرصه های طبیعی استان را عرصه های بیابانی یا مراتع کم تراکم تشکیل می دهد، بیان نمود: 840 هزار هکتار جنگل های طبیعی و دست کاشت با سابقه بالای 45 سال در سطح استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه نصب تلمبه های بادی در سطح استان در حوزه مرتع داری یکی از اقدامات بسیار شایسته و مدیریتی بوده است، گفت: طی سال گذشته 60 تن برداشت آنغوزه در استان را داشته ایم که برای یک هزار خانواده بهره بردار درآمدی بالغ بر 44 میلیارد تومان را در پی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای مهم ترین برنامه های امسال در هفته منابع طبیعی، بیان نمود: دیدار با خانواده شهدا و کاشت درخت در منزل شهدا، مراسم درختکاری چهارشنبه در اراضی شهدای یک شهرستان بیرجند، غبارروبی مزار شهدا، نهال کاری در حوزه های علمیه، کاشت نهال در بقاع متبرکه و تجلیل از نمونه های منابع طبیعی از جمله اهم برنامه های هفته منابع طبیعی در سطح استان است.

بهره برداری از 22 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری

وی با بیان اینکه 22 پروژه در حوزه آبخیزداری با اعتباری بیش از 35 میلیارد ریال در هفته منابع طبیعی افتتاح خواهد شد، اضافه نمود: طی هفته منابع طبیعی امسال 488 هزار اصله نهال در سطح استان توزیع خواهد شد.

عصمتی پور، معاون بهبود تولیدات گیاهی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه بذر و نهال از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی ها و کیفیت پایین آب امروزه اگر بذر مرغوبی کاشت نکنیم علاوه بر هدر رفتن آب محصول خوبی نیز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد نهالی که وارد استان می شود دارای گواهی سلامت است، اضافه نمود: در حال حاضر 11 نهالستان در سطح شهرستان بیرجند وجود دارد که به طور مرتب مورد بازدید قرار گرفته می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه سلامت کامل در نهالستان های استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر چهار نقطه در سطح شهرستان بیرجند جهت فروش نهال انتخاب شده اند.

وی با اشاره به اینکه امسال 500 هکتار بذر خارشتر در سطح استان کشت شده است، بیان نمود: امروز به طور متوسط پنج تن علوفه از هر یک هکتار خارشتر برداشت می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 203

به "488هزار اصله نهال در خراسان جنوبی توزیع می شود، افتتاح 22 پروژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "488هزار اصله نهال در خراسان جنوبی توزیع می شود، افتتاح 22 پروژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید