مصرف مواد صنعتی هر چهل سال 40 برابر افزایش می یابد

به گزارش لیتن، استادتمام دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هر 40 سال، مصرف مواد صنعتی 40 برابر افزایش می یابد.

مصرف مواد صنعتی هر چهل سال 40 برابر افزایش می یابد

به گزارش خبرنگاران، پروفسور مرتضی اصانلو صبح امروز در نخستین همایش معدن کاری سبز ایران که در سالن همایش های بین المللی دانشگاه زنجان برگزار گردید، اظهار کرد: با وجود نکات مثبتی که در رابطه با بخش معدن وجود دارد، معدنکاری طبیعتا هنگام برداشت باطله، تعادل زمین را برهم می زند و احتمال می رود که آب را دچار آلودگی کند که در این زمینه دچار مشکل هستیم.

این مسئول ادامه داد: ذخایر پرعیار در حال استخراج هستند و یا استخراج شده اند و آنچه که برای آینده باقی می ماند ذخایر کم عیار است و معدنکاری احتمال انقراض گونه های گیاهی و حیوانی، اشغال اراضی، نشست زمین در معادن زیرزمینی را به وجود می آورد اما همه این ها با معدنکاری سبز، بازسازی، تعامل با محیط زیست تا حدودی قابل پیشگیری است.

وی معدنکاری را احتیاج بشر دانست و اضافه کرد: در حال حاضر 2 میلیارد گوشی موبایل در دنیا وجود دارد و رسیدن به 7 میلیارد گوشی موبایل جزو برنامه های اعلام شده است که فراوری این میزان گوشی موبایل احتیاج به مس دارد که باید از معادن استخراج گردد، به همین دلیل تعامل در معدنکاری مطرح می گردد که آسیبی که به محیط زیست در طی فرآیند معدنکاری می رسد، برای استفاده نسل بعد آماده گردد.

پروفسور اوصانلو توضیح داد: تغییر شکل طبیعت، اسیدی شدن آب ها، آلوده شدن آب های سطحی و آسیب دیدن اراضی از جمله مضرات معدنکاری است و برای این حالت ها هم برنامه بازسازی وجود دارد و با توجه به ویژگی های معدنکاری که در سال 2015 اعلام شد، کاهش عیار مس به میزان 5 درصد در سال 1900 بوده که البته در رابطه با فرآوری اقدامات مناسبی اجرا شده است.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به انواع سرمایه گذاری ها در معادن، یادآور شد: در نوع اول سرمایه گذاری احتیاج به حضور ندارد همانند آنچه که در معدن سرچشمه رخ داد و فقط وسایل و تجهیزات شرکت در محل معدن حضور دارند و در نوع دوم، سرمایه گذاری تابع فراوری فازی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر معادن تا عمق 300 متر به روش روباز استخراج می گردد و بیش از 300 متر تا دو کیلومتر به صورت زیرزمینی و بیش از آن هنوز اطلاعات زمین شناسی برای استخراج آن وجود ندارد و یکی از جاهایی که باید بر روی آن کار گردد، انجام مطالعات زمین شناسی از سقف پوسته زمین تا عمق 3 کیلومتری است و این احتیاج کشور برای بروز شدن تا سال 2050 است.

اصانلو اظهار کرد: مطالعات کمی در کشور در عمق 1500 متر اجرا شده و از 500 متر بیشتر به دلیل تمام شدن حفاری، ابهام وجود دارد و رسیک سرمایه گذاری بالایی دارد و نباید فراموش کرد که بحث استخراج های عمیق و سرمایه گذاری در این بخش ها مشروط به مطالعات زمین شناسی در این حوزه است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: معدنکاری تحت تاثیر دو پدیده است که یکی دنیای شدن است که خود سبب دسترسی به تلفن و کشتی عظیم الجثه برای حمل و نقل آسان شده و در 50 سال گذشته که این امکانات نبود، شرکت های معدنی داخلی فقط توان پوشش احتیاجهای داخلی را داشتند و عصر طلایی که عامل دیگری در تغییرات معدنکاری است، بدین معنی است که هر 40 سال مصرف مواد صنعتی 40 برابر افزایش می یابد، یعنی اگر چند معدن بزرگ سنگ اهن و ذغال سنگ در برزیل و استرالیا راه اندازی گردد، از راه اندازی صدها معدن کوچک در ایران توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 144

به "مصرف مواد صنعتی هر چهل سال 40 برابر افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف مواد صنعتی هر چهل سال 40 برابر افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید