پروانه ها، حیات بخش ماداگاسکار

به گزارش لیتن، پروانه های ماداگاسکار از زیباترین مخلوقاتی هستند که می توان در این منطقه آنها را دید. موجوداتی رنگارنگ و شگفت انگیز که علاوه بر زیباتر کردن ماداگاسکار، نقشی مهم در حفظ حیات ماداگاسکار نیز دارند. در اینجا بیشتر درباره پروانه ها و کارهای مهمی که برای جنگل های ماداگاسکار می نمایند گفته ایم.

پروانه ها، حیات بخش ماداگاسکار

ماداگاسکار کجاست؟

ماداگاسکار یکی از خاص ترین مکان های دنیا و دارای متنوع ترین حیات های روی زمین است. به دو دلیل عمده می توان وجود گونه های بومی در ماداگاسکار را شرح داد: اول اینکه این جزیره 180 میلیون سال پیش (حدود 80 میلیون سال پیش از آنچه اکنون هند نامیده می شو)، از آفریقا جدا شده و میلیون ها سال انزوا، زمانی را برای یک مسیر تکاملی متفاوت و مجزا ایجاد نموده است. دلیل دیگر این است که ماداگاسکار از نظر جغرافیایی و جغرافیای زیست محیطی نیز تنوع دارد.

چهارمین جزیره بزرگ دنیا، (کمی بزرگتر از استان کالیفرنیامی باشد) دارای کوه ها، دشت ها، بیابان ها و ارتفاعات مختلف، آب و هوایی متنوع را به ماداگاسکار بخشیده است. اقلیم های ماداگاسکار، هرکدام با ویژگی های منحصر به فرد، با جنگل های سرسبز، بیابان های خشک، فلات ها، کوه های آبشاری و سواحل گرمسیری معین میزبان گونه های متفاوتی هستند. تا جایی که حدود 75 درصد از گونه های موجود در این جزیره در هیچ کجای زمین یافت نمی شوند و ماداگاسکار را در صدر فهرست متنوع ترین کشورهای دنیا از نظر بیولوژیکی قرار می دهد.

آب و هوای ماداگاسکار چگونه است؟

آنالیز داده های اقلیم شناسی نشان از تغییرات اقلیمی قابل توجهی در سرانجام دوره سوم و بعلاوه دوره کواترنر می دهد. دوره اخیر که به عنوان عصر انسان نیز شناخته می گردد تغییرات مهمی را به همراره دارد. در گذشته، زمانی است که آب و هوا خشک و سرد شده بود، بخش قابل توجهی از زمین به وسیله یخچال های طبیعی پوشیده شد. در ماداگاسکار، زیستگاه های ارتفاعات بالاتر، در مقایسه با منطقه ها دشت کم ارتفاع، مرطوب تر باقی ماندند. بنابراین، گروه هایی از حیوانات به ارتفاعات بالاتر در امتداد زیستگاه رودخانه عقب نشینی می نمایند. آنهایی که عقب نشینی نمی نمایند، در منطقه ها کوچک و محدود جغرافیایی، منزوی می شوند و برای زنده ماندن به گونه های تازه تبدیل شدند (تکامل یافتند) تا قادر به ادامه زندگی باشند.

پروانه ها، زیبارویان ماداگاسکار

پروانه ها نه تنها یکی از زیباترین موجودات روی زمین هستند، بلکه نقش اکولوژیکی فوق العاده مهمی در گرده افشان دارند. به همین خاطر هزاران سال است که در فرهنگ بشری قابل توجه هستند. قدمت نقاشی های پروانه ها در مصر به 3500 سال می رسد. پروانه ها در آواز و شعر در سراسر دنیا توصیف شده اند که اهمیت این گونه را نشان می دهد.

ماداگاسکار چقدر پروانه دارد؟

ماداگاسکار حدود 300 گونه پروانه دارد که 65 گونه آن بومی ماداگاسکار هستند. یعنی در هیچ کجای دیگر کره زمین، یافت نمی گردد. به دلیل تنوع پوشش گیاهی و چوبی، بسیاری از گونه های پروانه جنگلی حفظ شده اند. چرا که پوشش گیاهی چوبی میزبان تنوع شگفت انگیزی از پروانه های بومی و جنگلی است. علاوه بر جنگل ها، آیش های علفی، شالیزارهای برنج و آیش های چوبی، زیستگاهی برای پروانه های بومی ماداگاسکار هستند.

بزرگترین پروانه دنیا بال پرنده ملکه الکساندرا است که اصالتا اهل ماداگاسکار بوده و هست. میزان آن با دم بین 12.5 تا 30 سانتی متر است. این پروانه یکی از بزرگترین پروانه های فراوری نماینده ابریشم در دنیا نیز به شمار می رود. بزرگترین پروانه، پروانه دنباله دار (Argema mittrei) نیز در ماداگاسکار بومی است. پروانه های دنباله دار بالغ برای فراوری مثل فقط 6 روز عمر می نمایند و به همین خاطر تماشا پروانه های بالغ بسیار شگفت انگیز است. ماداگاسکار خانه مجموعه ای باورنکردنی از این موجودات رنگارنگ و فریبنده است. از رنگ های آبی و سبز رنگین کمانی پروانه مورفو گرفته تا نارنجی ها و زردهای چشمگیر. تنوع شکل ها، میزان ها و رنگ های پروانه های ماداگاسکار مطمئناً نفس شما را بند می آورد. در ادامه بیشتر درباره پروانه های ماداگاسکار برایتان گفته ایم.

پروانه دم چلچله ای در ماداگاسکار چیست؟

Pharmacophagus anteor، دم چلچله غول پیکر ماداگاسکار، پروانه ای از خانواده Papilionidae است. همانطور که از نام رایج آن پیداست، بسیار بزرگ است (12 تا 14 سانتی متر طول بال) و بومی ماداگاسکار می باشد. این پروانه تنها گونه از جنس Pharmacophagus است.

پروانه Mascarene Policeman

Tekliades ramanatek یک نوع پروانه منحصر به فرد است که در ماداگاسکار یافت می گردد. این پروانه های کوچک و زیبا دارای بال های زرد و مشکی با تکه های بنفش در مرکز هستند. Mascarene اغلب در باغ ها و جنگل های سراسر ماداگاسکار دیده می گردد. میزان این موجودات مجذوب کننده تا پنج اینچ می رسد و اکثرا در طول روز فعال هستند. آنها عمدتاً از شهد گل ها تغذیه می نمایند. Mascarene بخش مهمی از زیست بوم در ماداگاسکار است. آنها گرده افشانی می نمایند، گرده را بین گل ها انتقال می دهند و به فراوری مثل بسیاری از گونه های گیاهی یاری می نمایند. به این ترتیب، آنها نقش مهمی در سلامت زیست بوم های ماداگاسکار و تنوع زیستی آن دارند. Mascarene Policeman علاوه بر اهمیت در گرده افشانی، به دلیل زیبایی چشمگیرش نیز مورد تحسین قرار می گیرد. اغلب آنها را در میان شکوفه های جنگل ها و باغ های سرسبز ماداگاسکار می بینند. این پروانه در شرق ماداگاسکار یافت می گردد و معمولاً در جنگل های مرطوب ساحلی زندگی می نماید.

پروانه مسکارن Mascarene Clouded Flat

این گونه پروانه کوچکی است که طول بال هایش تقریبا 2 سانتی متر است. رنگ سفید و سیاه چشمگیر آن، با لکه های قرمز در نزدیکی مرکز، آن را به راحتی قابل شناسایی می نماید. این گونه بعلاوه دارای یک دم منحصر به فرد در انتهای بال های عقب خود است که به آن حرکتی غیر قابل انکار در پرواز می دهد. مانند بسیاری از انواع دیگر پروانه ها در ماداگاسکار، مسکارن ابری تخت، از شهد گل ها تغذیه می نماید. اگرچه آنها در خطر انقراض نیستند، اما تخت ابری Mascarene به دلیل از دست دادن زیستگاه خود، آسیب دیده است. همانطور که جنگل زدایی اگرچه زیستگاه آنها را تهدید می گردد، از سوی دیگر، کوشش های حفاظتی اهمیت فزاینده ای پیدا نموده اند. در ماداگاسکار و در برنامه های دنیای، برای حفاظت از این پروانه زیبا، اقدامات فزاینده ای در جریان است.

پروانه پانسی Madagascan Dark Blue Pansy

پانسی آبی تیره ماداگاسکی (Junonia oenone ssp. epiclelia) یک پروانه زیبا در ماداگاسکار است. بدنی مشکی با حاشیه بال های زرد متمایل به نارنجی و رنگ آبی تیره، رنگی متمایز به بال هایش داده است. این گونه پروانه نسبتا کمیاب است و به دلیل کاهش جمعیت در فهرست قرمز IUCN و در فهرست گونه های آسیب پذیر قرار گرفته است.

پروانه دانائید Danaid Eggfly

پروانه دانائید (Hypolimnas misippus) نوعی پروانه در ماداگاسکار است. این پروانه به دلیل رنگ منحصر به فردش به طور گسترده ای شناخته شده است. پروانه ماده دارای یک الگوی معین زرد و مشکی بر روی بال های خود است به علاوه با یک نقطه قرمز نارنجی چشمگیر در بال های عقبی. آنها را می توان در حال پرواز، در اطراف جنگل های ماداگاسکار دید. حرکت آنها چشم انداز ای هیجان انگیز برای علاقه مندان به طبیعت است. اگر دوست دارید این پروانه را ببینید، در تور ماداگاسکار خبرنگاران می توانید آن را تجربه کنید.

پروانه باندد Banded Commodore

The Banded Commodore یا Precis andremiaja نوعی پروانه در ماداگاسکار است. این گونه زیبا است به راحتی با نوارهای سیاه و نارنجی روی بال هایش قابل شناسایی است. رنگ بندی متمایز آن، آن را به یکی از پروانه های زیباترین پروانه های این منطقه تبدیل نموده است.

Banded Commodore اغلب در نزدیکی پوشش گیاهی متراکم و جنگل ها یافت می گردد، جایی که می توان آن را در حال پرواز زیبا در جستجوی غذا دید. رنگ های منحصر به فرد و پر جنب و جوش این پروانه، واقعا تماشایی است.

پروانه قطب شمال و آلپاین Alpine, and Satyrs

ماداگاسکار مجموعه شگفت انگیزی از پروانه ها را در خود جای داده است که هر کدام دارای رنگ ها و الگوهای منحصر به فردی هستند. در میان این نوع پروانه ها در ماداگاسکار، Alpines, Arctics, Nymphs, and Satyrs از تماشای ترین آنها هستند. این پروانه های متنوع هم در منطقه ها پست و هم در منطقه ها مرتفع در سراسر جزیره یافت می شوند.

پروانه آلپاین گونه ای بزرگ است که معمولاً دارای طول بال در حدود 70-90 میلی متر است. این پروانه، عمدتاً سفید با علائم زرد متمایز در بال های جلویی است. بعلاوه بعضی از زیرگونه های آلپاین وجود دارند که به جای علامت های زرد دارای لکه های سیاه یا راه راه هستند

پروانه قطب شمال گونه ای بسیار کوچکتر با طول بال 25 تا 30 میلی متر است. این گونه در مقایسه با آلپاین کاملاً ساده است و دارای بال های قهوه ای تیره با خطوط سفید کوچک در لبه ها است.

پروانه آفریقایی African Common Evening Brown

این گونه دارای رنگ قهوه ای منحصر به فرد با علائم سیاه متمایز در سرتاسر بال ها است که تشخیص آن را در زیستگاه طبیعی خود آسان می نماید. طول بال های این گونه بین 3 تا 4 سانتی متر است که آن را به یکی از گونه های کوچک پروانه در ماداگاسکار تبدیل نموده است.انواع پروانه های Common Evening Brown آفریقایی در ماداگاسکار بیشتر در مراتع باز و لبه های جنگل یافت می شوند، جایی که می توانند میزان زیادی شهد و سایر منابع غذایی پیدا نمایند.

پروانه پلنگی Common Leopard

معمولاً از شهد گل ها و بوته ها تغذیه می نماید و می توان آن را در طول روز و گاهی در گروه های بزرگ در حال پرواز دید. Common Leopard یک گرده افشان مهم در ماداگاسکار نیز هست که به بارور کردن گیاهان و تضمین یک زیست بوم سالم یاری می نماید. بعلاوه غذای حیوانات دیگر مانند مارمولک ها، قورباغه ها و گونه های پرندگان را فراهم می نماید. به این ترتیب، این گونه نقش مهمی در اکولوژی ماداگاسکار ایفا می نماید. اگر روزی خود را در ماداگاسکار پیدا کردید، حتماً این پروانه زیبا را با رنگ های جسورانه و رفتار بازیگوشش ببینید و لذت ببرید.

پروانه ببری Plain Tiger Butterfly

با رنگ نارنجی و مشکی روشن، این پروانه های خیره نماینده را می توان دید که در طول روز در پی شهد گل ها پرواز می نمایند. آنها یک الگوی بال منحصر به فرد با لکه های سفید در لبه بال های خود، و یک نوار زرد چشمگیر در پشت آنها دارند.

پروانه خانم نقاشی شده Painted Lady

Painted Lady (Vanessa cardui) گونه ای از پروانه های زیبا و خیره نماینده است که در ماداگاسکار یافت می گردد. این پروانه دارای بال های نارنجی و سیاه چشمگیر، لکه های سفید و حاشیه زرد است. این گونه از گل های مختلف تغذیه می نماید. دارای طیف گسترده ای از زیستگاه ها در سراسر جزیره است، از جمله ساوانا، جنگل و منطقه ها علف زار می تواند خانه این پروانه باشد. این پروانه یکی از رایج ترین انواع پروانه ها در زیست بوم های مختلف ماداگاسکار است.

پروانه بنفشه Royal Blue Pansy

Royal Blue Pansy در فهرست انواع پروانه های ماداگاسکار قرار دارند. Royal Blue Pansy یک پروانه زیبا و خیره نماینده است که در ماداگاسکار یافت می گردد. بال های آن دارای سایه های آبی تیره و روشن با زرد، سیاه و سفید است که الگوی چشم نوازی ایجاد می نماید. پرواز آهسته و آرام آن باعث می گردد به راحتی بتوان این پروانه را در میان پروانه های دیگر تشخیص داد.

پروانه بنفشه آبی تیره Dark Blue Pansy

پانسی آبی تیره (Junonia oenone) یک گونه خیره نماینده از پروانه است که در ماداگاسکار یافت می گردد. این پروانه بال های آبی پر رنگ و لکه های سیاه کوچک دارد. این پروانه جزء گسترده ترین گونه پروانه در ماداگاسکار است و می توان آن را در زیستگاه های مختلف از جنگل های مرطوب گرفته تا مراتع مشاهده کرد. این گونه بیشتر در قسمت های شمالی و غربی جزیره یافت می گردد.پروانه، معمولاً در طول روز پرواز می نماید. Dark Blue Pany با میزان میانه است که طول بال های آن حدود 2.5 تا 4 اینچ (6.3 تا 10 سانتی متر) خواهد بود.

قسمت بالایی بال ها به رنگ آبی تیره است، در حالی که قسمت زیرین آن خاکستری کم رنگ به چشم می آید. این قسمت چندین لکه سیاه دارد که در امتداد لبه ها پراکنده شده است. الگوی رنگی به پروانه یاری می نماید تا با محیط اطراف خود ترکیب گردد و از شکار شدن به وسیله شکارچیان در امان بماند. این پروانه عمدتاً از شهد گیاهان گلدار، شیره و میوه ها نیز تغذیه می نماید. این پروانه ها را می توان در طول فصل بارندگی به تعداد زیاد مشاهده کرد. آنها بعلاوه منبع غذایی مهمی برای حیوانات دیگر مانند پرندگان، قورباغه ها و مارمولک ها هستند. برای کسانی که از ماداگاسکار بازدید می نمایند، Dark Blue Pansy یکی از مجذوب کننده ترین پروانه ها است!

پروانه برس پا Brush-footed Butterflies

آنها را اغلب می توان در زیستگاه های تالابی یا نزدیک گل ها دید. چرا که این پروانه از شهد گل های مجذوب کننده ماداگاسکار تغذیه می نماید. همان گیاهانی که گاهی برای پخت غذا و خوراکی های ماداگاسکاری استفاده می شوند. آنها گرده افشان های مهم گیاهان بومی در ماداگاسکار هستند و نقش اساسی در زیست بوم های پر جنب و جوش این منطقه از کره زمین دارند.

سفر به ماداگاسکار با خبرنگاران

ماداگاسکار از عجیب ترین و مجذوب کننده ترین منطقه ها روی زمین است. جایی که می توان در آن تجربه هایی منحصر به فرد به دست آورد و دنیایی تازه را تجربه کرد. در تور ماداگاسکار خبرنگاران به عمیق ترین و زیباترین منطقه ها این سرزمین خواهیم رفت. جایی که بتوانید گونه های تازه را ببنید، حیوانات خاص را بشناید، مزه های تازه را بچشید و فصلی نو را در زندگی تان شروع کنید. در تور ماداگاسکار خبرنگاران با برترین قیمت و امکانات منتظرتان هستیم.

منبع: دالاهو
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2309

به "پروانه ها، حیات بخش ماداگاسکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروانه ها، حیات بخش ماداگاسکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید