گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ کدام را بخریم؟

به گزارش لیتن، در این مقاله به مقایسه دو ساعت هوشمند حرفه ای از دو برند شناخته شده دنیای تکنولوژی یعنی سامسونگ و امیزفیت می پردازیم؛ ساعت گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی. این دو گجت پوشیدنی که اگرچه از لحاظ طراحی و یک سری مشخصه های فنی شباهت هایی به یک دیگر دارند، اما از لحاظ قیمتی با اختلاف چند میلیون تومانی در بازار به فروش می رسند. بنابراین اگر قصد خرید یک ساعت هوشمند فوق العاده باکیفیت با امکانات خوب را دارید، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، چرا که هر دو گجت پوشیدنی در دسته ساعت های هوشمند پیشرفته فروشگاه خبرنگاران قرار دارند.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ کدام را بخریم؟

مشخصات گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی در یک نگاه

سامسونگ که گجت های پوشیدنی اش در بازار، از محبوبیت بسیار خوبی میان کاربران گوشی های اندرویدی بهره می برند، در سال 1400 از سری ساعت های هوشمند گلکسی واچ 4 با یک سری نوآوری تازه و کاربردی تر رونمایی کرد. این شرکت کره ای در این ساعت هوشمند برای اولین بار استفاده از سیستم عامل گوگل را یعنی WatchOS را شروع کرد تا علاوه بر بهره گیری از دانش گوگل در فراوری سیستم عامل های پیروز، تجربه کاربری بسیار کارآمدتری را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

در سوی مقابل، امیزفیت که شاید محبوبیت محصولات سامسونگ را نداشته باشد، در ماه های پایانی سال 1401 از GTR مینی به عنوان اولین ساعت هوشمند سال 2023 خود رونمایی کرد. این ساعت هوشمند از بعضی از جهات شباهت های زیادی به ساعت GTS 4 مینی امیزفیت دارد، اما با قیمت بالاتری از آن در بازار به فروش می رسد. در ادامه نگاهی به جدول مشخصات فنی این دو گجت پوشیدنی خواهیم پرداخت تا تا ببینیم شرایط آن ها روی کاغذ به چه صورت است.

نام ساعت هوشمندگلکسی واچ 4 سامسونگامیزفیت GTR مینی
وزن و ابعاد44.4 در 43.3 در 9.6 میلی متر / 30.3 گرم (همراه بند) 36.2 گرم - 42.83 در 42.83 در 9.25 میلی متر

(به همراه بند)

سیم کارتبلهخیر
کیفیت ساخت فریم از جنس آلومینیوم - بند سیلیکونی - استاندارد نظامی MIL-STD-810G - طراحی دایره ای شکل بدنه از جنس فولاد ضدزنگ با بند سیلیکونی قابل تعویض - طراحی دایره ای شکل
نوع و مقدار نمایشگرنمایشگر با ابعاد 1.36 اینچ از جنس Super AMOLEDنمایشگر 1.28 اینچی از جنس AMOLED
رزولوشن و روشنایی نمایشگررزولوشن 450 در 450 پیکسل - نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز- تراکم پیکسلی 330 پیکسل بر هر اینچ - محافظ نمایشگر کورنینگ گوریلا گلس +DX - نمایشگر همواره روشنرزولوشن 416 در 416 پیکسل - نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز - تراکم پیکسلی 326 پیکسل در هر اینچ - شیشه حرارت دیده - پوشش صفحه نمایش ضد اثر انگشت - نمایشگر همواره روشن
سیستم عامل و حافظه داخلی و رمسیستم عامل Android Wear OS سازگار با اندروید 6 با رم 1.5 گیگابایت و بالاتر - رابط کاربری One UI Watch 3سیستم عامل اختصاصی Zepp OS 2.0، سازگار با اندروید 7.0 و بالاتر و iOS نسخه 12.0 و بالاتر
نوع هشدارویبرهویبره
تراشهدو هسته ای - Exynos W920دو هسته ای - Huangshan 2S
اسپیکرداردندارد
GPSدارددارد
باتریباتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 361 میلی آمپر ساعت (شارژ کامل در 2 ساعت)باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 280 میلی آمپر ساعت (شارژ کامل در 2 ساعت)
حسگرهاشتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، الکتروکاردیوگرام، فشارسنجحسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، حسگر پایش بیومتریک PPG، شتاب سنج، ژئو مغناطیس، قطب نما، حسگر سنجش نور
فناوریوای فای و LTEفاقد ارتباطات سلولار
بلوتوثبلوتوث نسخه 5.0بلوتوث نسخه 5.2
ضد آب بودنبله - گواهی IP68 و مقاوم در برابر نفوذ آب تا فشار 5 اتمسفربله - مقاوم در برابر نفوذ آب تا فشار 5 اتمسفر (عمق 50 متری)
مقدار شاژردهی باتریتا 40 ساعت در حالت استندبایتا 30 روز (فقط نمایش ساعت) - تا 20 روز (حالت ذخیره باتری) - تا 14 روز (استفاده عادی) - تا 7 روز (استفاده زیاد) - تا 25 ساعت (GPS روشن)
رنگ های قابل عرضه مشکی، نقره ای و سبز مشکی و رز گلد
پیغام رسانیاعلام اعلان های دریافتی - نمایش پیغام های متنیاعلام اعلان های دریافتی - نمایش پیغام های متنی
مکالمهداردندارد
سایر قابلیت هاپشتیبانی از 100 حالت ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، مقدار گیری سطح اکسیژن خون، سنجش فشار خون، پایش شرایط خواب، پایش شرایط استرس، قابلیت شخصی سازی واچ فیس، نمایش اعلان های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش، سازگار با شارژ بی سیم Qi، پشتیبانی از زبان محاوره در فرامین صوتی، پشتیبانی از سامسونگ Payپشتیبانی از 126 حالت ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، سنجش سطح اکسیژن خون، پایش شرایط خواب، پایش سطح استرس، پایش شرایط سلامت بانوان، برنامه تمرین تنفس، هشدار بی تحرکی، محاسبه مقدار کالری مصرف شده، محاسبه مسافت طی شده، قابلیت شخصی سازی واچ فیس، نمایش اعلان های گوشی و تقویم، نمایش روز و ساعت، نمایش شرایط آب و هوا، استفاده به عنوان شاتر برای دوربین گوشی، پیدا کردن گوشی به وسیله ساعت، یادآور مناسبت ها، هشدار بیدارباش، فهرست کارها، تایمر

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ طراحی و کیفیت ساخت

از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت، گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی شباهت های بسیار زیادی به یک دیگر دارند، اما یک سری وجه تمایز نیز در بین آن ها دیده می گردد که قطعاً دانستن آن ها برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.

سامسونگ طبق روال سایر گلکسی واچ ها، برای گلکسی واچ 4 نیز از طراحی دایره ای شکل استفاده نموده، اما این طراحی با تغییراتی همراه شده که اکنون شاهد یکپارچه سازی بیشتر بین بین ساعت هوشمند و بند های آن هستیم؛ به طوری که هیچ شکافی بین آن ها دیده نمی گردد. این ساعت هوشمند برخلاف نسخه 4 کلاسیک، از بزل چرخان بهره نمی برد و سامسونگ با این کارش سعی نموده تا حداقل این گجت پوشیدنی بتواند حس و حال یک ساعت هوشمند مدرن و امروزی را به کاربران القا کند.

در سوی مقابل، امیزفیت نیز از طراحی دایره ای شکل برای این ساعت هوشمندش بهره برده که حاشیه های تقریباً زیادی در اطراف آن دیده می گردد، اما طراحی بسیار ساده و مینیمالی دارد که در عین سادگی، بسیار شیک و مجذوب نماینده است. امیزفیت بعلاوه از پلاستیک درجه یک در بخش سنسورها استفاده نموده تا این ساعت هوشمند به خوبی روی دست کاربران قرار بگیرد. امیزفیت GTR مینی حدود 36 گرم وزن دارد که با توجه به بندی که برای آن انتخاب می کنید، می تواند حدود چند گرم سنگین تر باشد، اما سنگینی وزن گلکسی واچ سامسونگ به حدود 30 گرم می رسد و همین عامل موجب شده که کاربران برای استفاده طولانی مدت از ساعت هیچ مسئله ای نداشته باشند.

البته در وزن سنگین تر ساعت هوشمند امیزفیت GTR مینی نسبت به ساعت سامسونگ، عامل دیگری نیز نقش دارد که آن جنس بدنه است. امیزفیت برای این ساعت هوشمند باکیفیت خود، از بدنه ای کاملاً فلزی استفاده نموده که مقاومت بسیار خوبی دارد. در سوی مقابل، گلکسی واچ 4 از بدنه آلومینیومی بهره می برد که ضمن مقاومت در برابر حوادث احتمالی، نسبت به فلز ضدزنگ وزن سبک تری دارد. این ساعت بعلاوه از استاندارد نظامی MIL-STD-810G نیز پشتیبانی می نماید. گجت پوشیدنی امیزفیت از ساختار براق در بدنه خود بهره برده که از لحاظ بصری بسیار مجذوب نماینده تر از ساختار مات بدنه ی گلکسی واچ سامسونگ است، اما این موضوع تا حد بسیار زیادی به سلیقه کاربران مربوط می گردد.

روی فریم میانی گلکسی واچ 4 سامسونگ شاهد قرارگیری دو دکمه فیزیکی هستیم که کاربران با استفاده از آن ها به اسکرول کردن در ساعت هوشمند خواهند پرداخت. در سوی مقابل، امیزفیت GTR مینی یک دکمه فیزیکی چرخان با طراحی کلاسیک روی فریم سمت راستی اش دارد که برای اسکرول کردن در بین اپ ها و منوی ساعت مورد استفاده قرار می گیرد. گلکسی واچ 4 مجهز به اسپیکر و میکروفون است و امکان مکالمه مستقیم را به کاربران می دهد، اما متاسفانه گجت پوشیدنی امیزفیت اسپیکر و میکروفون ندارد و بنابراین نمی توان از آن برای گوش دادن به موسیقی و مکالمه های تلفنی بهره برد.

بندهای هر دو ساعت هوشمند نیز قابلیت تعویض دارند، اما طبیعتاً بند ساعت سامسونگ از تنوع بیشتری در بازار برخوردار است و مدل های مختلفی از آن را می توان در بازار یافت. بنابراین اگر تنوع بندها برای شما اهمیت دارد، باید به این نکته قبل از خرید توجه کنید. گلکسی واچ 4 از بلوتوث نسخه 5.0 برای اتصال به دستگاه های هوشمند شما استفاده می نماید و این در حالی است که امیزفیت GTR مینی از بلوتوث نسخه تازهتر 5.2 برای این کار بهره می برد و با بهینه سازی های خوبی نیز همراه شده است. از لحاظ ضخامت بدنه اما نماینده امیزفیت با بدنه ای حدود 9.25 میلی متری نسبت به بدنه 9.8 میلی متری گلکسی واچ 4، بسیار ظریف تر روی دست کاربران نشان می دهد. به طور کلی، طراحی هر دو ساعت به خوبی می تواند حس وحال ساعت های هوشمند پرچم دار و گران قیمت را به کاربران القا کند.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ نمایشگر و ویژگی های آن

در بخش نمایشگر این دو ساعت هوشمند پیشرفته، تعداد شباهت ها بسیار بیشتر از تفاوت ها است و همین موضوع شاید انتخاب بین این دو ساعت را برای کاربران کمی سخت کند، اما با دانستن یک سری تفاوت ها به راحتی قادر به تصمیم گیری خواهید.

اگر اولویت شما هنگام خرید یک ساعت هوشمند نمایشگر بزرگ تر و کیفیت تصویر بهتر است، بدون هیچ تردیدی باید به سراغ گلکسی واچ 4 سامسونگ بروید. چرا که این ساعت هوشمند مجهز به یک نمایشگر 1.36 اینچی از جنس Super AMOLED است که محتواهای تصویری را با رزولوشن 450 در 450 پیکسل و چگالی تصویر 330 پیکسل بر هر اینچ برای کاربران به نمایش می گذارد. در سوی مقابل باید به نمایشگر 1.28 اینچی از جنس AMOLED ساعت امیزفیت اشاره کنیم که رزولوشن 416 در 416 پیکسل را دارد و تراکم پیکسلی آن نیز به 326 پیکسل بر هر اینچ می رسد. طبیعتاً در این نوع نمایشگرها، رنگ ها بسیار زنده تر و مجذوب نماینده تر به نمایش در می آیند و رنگ مشکی نیز عمیق تر دیده می گردد.

اما اگر در پی ساعت هوشمندی هستید که نمایشگر آن لکه های چربی و اثر انگشت را نشان ندهد، احتمالاً امیزفیت GTR مینی می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. چرا که این ساعت هوشمند مجهز به محافظ نمایشگر ضد لکه های چربی است. در سوی مقابل گلکسی واچ 4 نیز از محافظ نمایشگر کورنینگ گوریلا گلس +DX نیز بهره می برد که مقاومت عالی دارد. خوشبختانه هر دو نمایشگر از قابلیت محبوب نمایشگر همواره روشن پشتیبانی می نمایند و رفرش ریت 60 هرتزی، اسکرول بسیار روانی را به کاربران ارائه می دهد. از لحاظ زاویه دید هر دو نمایشگر در شرایط خوبی قرار دارند و تقریباً از هر جهتی می توانید محتواهای تصویری نمایشگر ساعت هوشمند خود را دیدن کنید.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری

از لحاظ قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری، این دو ساعت هوشمند تفاوت های قابل ملاحظه ای دارند. اول از همه باید اشاره کنیم که گلکسی واچ 4 سامسونگ محدودیت متصل شدن به گوشی های آیفون و هواوی را دارد و به جز آن ها، به همه گوشی های هوشمند اندرویدی 6.0 به بالا متصل می گردد. در سوی مقابل، امیزفیت GTR مینی برخلاف نماینده سامسونگ با همه گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید 7.0 و بالاتر و iOS نسخه 12.0 و بالاتر سازگاری دارد و کاربران هیچ مسئله ای از این بابت نخواهند داشت.

کاربران این دو ساعت هوشمند باید از اپلیکیشن های مختلفی برای اتصال ساعت به گوشی هوشمندشان استفاده نمایند. کاربران گلکسی واچ باید اپلیکیشن Galaxy Wearable را روی گوشی هوشمند خود نصب نمایند. این اپلیکیشن رابط کاربری فوق العاده ساده و روانی دارد و طیف گسترده ای از امکانات نظیر واچ فیس های متنوع، دسترسی به فهرست اپ ها، دسترسی به گزارش های ورزشی و سلامتی و تاریخچه استفاده از سنسورهای ساعت را به کاربران ارائه می دهد. در طرف دیگر، رابط بین ساعت هوشمند امیزفیت GTR مینی و گوشی هوشمند شما، اپلیکیشن Zepp است که از رابط کاربری کارآمدی بهره می برد و به کاربران امکان دسترسی به بیش از 150 واچ فیس، گزارش های سلامتی و ورزشی و شخصی سازی بخش های مختلف را می دهد.

قلب تپنده گلکسی واچ 4، پردازنده دو هسته ای اگزینوس W920 است که 1.5 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی آن را همراهی می نمایند. تراشه دو هسته ای Huangshan 2S به عنوان منبع قدرت ساعت امیزفیت در نظر گرفته شده که که عملکرد بسیار خوبی را در بیشتر بخش ها از آن شاهد هستیم. خوشبختانه هر دو ساعت مجهز به GPS هستند اما GPS سامسونگ دقت بهتری نسبت به ساعت امیزفیت دارد. رابط کاربری One UI 3.0 سامسونگ به عنوان مکمل سیستم عامل Wear OS در این ساعت هوشمند به صورت پیش فرض نصب شده است. بعلاوه نباید سیستم عامل Zepp OS 2.0 ساعت امیزفیت GTR مینی را از قلم بیندازیم. هر دو ساعت بعلاوه از زبان فارسی بدون هیچ مسئله ای پشتیبانی می نمایند.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ قابلیت های سلامتی و ورزشی

سامسونگ و امیزفیت، هر دو تمرکز بسیار ویژه ای رو قابلیت های سلامتی گجت های پوشیدنی خود دارند و از این نظر بسیار غنی هستند، اما گلکسی واچ 4 یک سری ویژگی های منحصر به فرد دارد که ساعت هوشمند امیزفیت GTR مینی از آن بی بهره است.

گلکسی واچ 4 سامسونگ مجهز به سنسور ویژه ای موسوم به BioActive است که در واقع سه سنسور مانیتورینگ ضربان قلب (PPG)، نوار قلب (ECG) و آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA) را با هم دیگر تحت عنوان یک سنسور ترکیب نموده و دقت بسیار بهتری از سنسورهای سلامتی مدل های قبلی دارد. در این بین سنسور آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA) که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، جریان الکتریکی ضعیفی را به بدن شما ارسال می نماید تا درصد چربی بدن، شاخص توده بدن (BMI)، توده عضلانی، توده استخوان، درصد آب بدن و موارد دیگر را مورد آنالیز و تجزیه وتحلیل قرار دهد و این کار را با استفاده از سنسورهای موجود در دکمه های فیزیکی روی بدنه انجام می دهد. متاسفانه این سنسور به همراه سنسور سنجش ECG در ایران قابل استفاده نیست.

در سوی مقابل امیزفیت GTR مینی، مجهز به حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2) و حسگر پایش بیومتریک PPG است که به خوبی با پوست دست کاربران ارتباط برقرار می نماید. این ساعت هوشمند قابلیت پایش بیش از 126 حالت ورزشی را دارد که از بین آن ها می توان به ورزش های آبی به عنوان جالب ترین موارد اشاره نمود. گلکسی واچ 4 سامسونگ نیز از حدود 100 مدل مختلف ورزشی پشتیبانی می نماید.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ ضد آب بودن

خوشبختانه هر دوی این ساعت های هوشمند از مقاومت 5 اتمسفری (5ATM) در برابر نفوذ آب پشتیبانی می نمایند که به بیانی دیگر می توانند تا عمق 50 متری سطح آب دوام بیاورند. بنابراین، این دو ساعت به صورت کامل می توانند شما را در فعالیت های ورزشی آبی همراهی نمایند.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ باتری و شارژدهی

از لحاظ باتری و شارژدهی، اگرچه گلکسی واچ 4 سامسونگ باتری پرظرفیت تری دارد، اما این امیزفیت GTR مینی است که شارژدهی بهتری را به کاربران ارائه می دهد. ساعت هوشمند امیزفیت GTR مینی به عنوان منبع انرژی به یک باتری 280 میلی آمپر ساعتی مجهز است که در استفاده معمولی (غیرفعال بودن سنسورها) می تواند حدود 14 روز دوام بیاورد. بعلاوه اگر زیاد از قابلیت های GPS و سنسورهای سلامتی بهره ببرید، این مقدار به حدود 25 ساعت می رسد.

در سوی مقابل سامسونگ از یک باتری 361 میلی آمپر ساعتی برای مدل 44 میلی متری استفاده نموده که در صورت استفاده زیاد از GPS و سنسورها حدبیشتر تا 24 ساعت می تواند شارژدهی ارائه دهد. در حالت استندبای این مقدار به حدود 40 ساعت می رسد که باز هم این مقدار برای یک ساعت هوشمند پرچم دار رضایت بخش نیست. شارژ شدن هر دو ساعت نیز حدود 2 ساعت به طول می انجامد.

گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ جمع بندی و سخن پایانی

نکات مثبت گلکسی واچ 4 سامسونگ

  • نمایشگر فوق العاده باکیفیت Super AMOLED
  • رابط کاربری روان
  • پردازنده قوی
  • سیستم عامل Wear OS با عملکرد عالی
  • سنسورهای متنوع با عملکردی دقیق
  • اولین ساعت هوشمند مجهز به قابلیت آنالیز توده بدنی
  • قابلیت دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی
  • ضد آب

نکات منفی گلکسی واچ 4 سامسونگ

  • شارژدهی بسیار کم
  • سازگاری محدود با گوشی های غیر سامسونگی

نکات مثبت امیزفیت GTR مینی

  • نمایشگر AMOLED با رزولوشن تصویر بسیار خوب
  • شارژدهی بسیار مناسب
  • پشتیبانی از طیف گسترده ای از حالت های ورزشی و سلامتی
  • داشتن GPS
  • طراحی جمع وجور و بسیار سبک
  • ضد آب

نکات منفی امیزفیت GTR مینی

  • نداشتن میکروفون و اسپیکر
  • نداشتن قابلیت مکالمه

با توجه به مقایسه های انجام شده، به نظر می رسد هر دو ساعت هوشمند ارزش خرید بالایی دارند، به ویژه آنکه این محصولات از لحاظ قیمتی نیز بسیار نزدیک به هم هستند و نماینده سامسونگ با قیمت بیشتری در بازار به فروش می رسد.

به طور کلی، اگر از کاربران گوشی های اندرویدی به ویژه سامسونگی هستید، گلکسی واچ 4 با مشخصه های بسیار خوبش، احتمالاً می تواند رضایت شما را جلب کند. اما اگر از کاربران گوشی های آیفون هستید، با توجه به محدودیت های سامسونگ، امیزفیت GTR مینی با داشتن قابلیت هایی در حد ساعت پرچم دار سامسونگ، انتخاب بسیار عاقلانه تری برای شما خواهد بود.

نظر شما در خصوص این دو ساعت هوشمند مقایسه شده چیست؟ آیا شما تجربه استفاده از این دو گجت پوشیدنی سامسونگ و امیزفیت را دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران خبرنگاران در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: Versus

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2351

به "گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ کدام را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی واچ 4 سامسونگ در مقابل امیزفیت GTR مینی؛ کدام را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید