گیاهی عجیب در جنگل های آمازون

به گزارش لیتن، ماچیگوانگا گیاهی با ویژگی های واقعا عجیب و غریب که دانشمندان را به مدت 50 سال سردرگم کرد. این گیاه معمایی در خاتمه هر دو فصل مرطوب و خشک گل می دهد و گل های نر یا ماده دارد با میوه متمایز که طعم شیرین و خامه ای دارد.

گیاهی عجیب در جنگل های آمازون

خبرنگاران| در یکی از سرسبزترین نقاط سیاره ما، یک گیاه سبز محجوب در میان بسیاری از گیاهان سبز دیگر رشد می نماید. اگرچه مدتهاست که به وسیله مردم بومی ماچیگوانگا استفاده می گردد، اما ویژگی های عجیب و غریب این گیاه دانشمندان را به مدت 50 سال سردرگم نموده است.

رابین فاستر گیاه شناس موسسه اسمیتسونیان، که در ابتدا این گیاه را در سال 1973 جمع آوری کرد، می گوید: من واقعاً فکر نمی کردم که این گیاه خاص باشد، مگر اینکه ویژگی های گیاهان در چندین خانواده گیاهی متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگاران؛ در جنگل های سیلابی رودخانه مانو، این گیاه معمایی در خاتمه هر دو فصل مرطوب و خشک گل می دهد و گل های نر یا ماده دارد. در فصول مرطوب و خشک، این میوه با میوه های کوچک و نارنجی رنگی، مثل فانوس های کاغذی تزئین شده است.

اما حتی میوه متمایز این گیاه، که طعم شیرین و خامه ای دارد، هیچ کمکی در تشخیص این که این گونه عجیب به کجا درخت زندگی تعلق دارد، نشد. دانشمندان با سردرگمی، حتی نمی توانند بفهمند که این گیاه باید از کدام خانواده از گیاهان باشد.

نانسی هنسولد، گیاه شناس موزه فیلد، اعلام نمود: من سعی کردم با استفاده از ویژگی های فنی کوچک مانند جوشاندن تخمدان گل ها و گرفتن عکس از گرده، آن را شناسایی کنم و بعد از همه این ها، ما باز هم چیزی دستگیرمان نشد. این واقعا گیج کننده است.

کوشش های اولیه برای تجزیه و تحلیل DNA از نمونه های خشک شده این گیاه مغلوب شد، زیرا مواد ژنتیکی بسیار تخریب شده بود. خوشبختانه، بوم شناسان پارک ملی مانو، نمونه های تازه تری را جمع آوری نموده بود.

ژن های هسته و کلروپلاست های گیاه (اندام های فتوسنتز کننده) خاتمه نشان داد که این گیاه متعلق به خانواده ای از گیاهان نئوتروپیک به نام Picramniaceae است.

بعضی از ویژگی های گل های آن شبیه به گیاه دیگر، Nothotalisia از خانواده Picramniaceae است که در یک منطقه رشد می نماید، اما میوه و تکه های سبز آن بسیار فرق دارد.

این امر، به همراه ژنتیک، از این ایده که این گیاه متعلق به جنس کاملاً متفاوتی است، پشتیبانی می نماید، که محققان آن را Aenigmanu، به معنی رمز و راز مانو نامیده اند.

توماس و همکارانش به افتخار آلوارز لوایزا و کار پیشگامانه او در زمینه اکولوژی، آموزش و حفاظت، نام این گونه را alvareziae گذاشتند.

گیاه شناسان می گویند در حال حاضر این گیاه در خانواده Picramniaceae طبقه بندی شده است. آن ها در پی ترکیبات ثانویه استفاده احتمالی به عنوان دارو های ضد سرطان هستند که از ویژگی های این خانواده است.

منبع: ScienceAlert

منبع: فرادید
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1905

به "گیاهی عجیب در جنگل های آمازون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهی عجیب در جنگل های آمازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید