آشنایی با کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما

به گزارش لیتن، تا به حال چند سفر هوایی داشته اید؟ آیا تا به امروز از ماسک اکسیژن در هواپیما استفاده کرده اید؟ کارایی آن را می دانید؟ تا چه حد با نحوه استفاده از ماسک اکسیژن آشنایی دارید؟ آیا تا بحال به آموزش های مهمانداران در این زمینه توجه کرده و آن را جدی گرفته اید؟ آشنایی با کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما یکی از مهمترین نکات امنیتی سفر با هواپیما بوده که حتما باید از آن آگاه باشید. شاید این ماسک همیشه مورد استفاده قرار نگیرید، اما باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید تا بتوانید در شرایط اضطراری از ماسک بدرستی استفاده نمایید. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا با کارکرد ماسک اکسیژن در پرواز آشنا شوید.

آشنایی با کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما

چه زمانی به ماسک اکسیژن نیاز داریم؟

هرچه از سطح زمین دورتر می شویم، فشار هوا کاهش پیدا کرده و تنفس برای انسان مشکل تر خواهد شد. زمانیکه هواپیما پزواز می کند و از سطح زمین فاصله می گیرد، فشار هوا کم شده و سطح اکسیژن نیز افت می کند. در این زمان، سیستم های هوشمند هواپیما فعال شده و فشار داخل هواپیما را در یک سطح نرمال نگه می دارند. در نتیجه، شما به راحتی می توانید نفس بکشید و اکسیژن مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. پس ماسک اکسیژن چه زمانی به کار ما می آید؟ مسافران زمانی به ماسک نیاز پیدا می نمایند که هواپیما در موقعیت حساسی قرار گرفته و دچار حادثه شود. به عنوان مثال، پنجره هواپیما بشکند یا انفجار باعث آسیب به بخشی از بدنه هواپیما شود. در آن زمان مسافران باید با کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما آشنایی داشته باشند تا بتوانند سریعا از آن استفاده کرده و تنفس خود را کنترل نمایند.

چگونه از ماسک های اکسیژن استفاده کنیم؟

ماسک های اکسیژن در محفظه های فوقانی سرتان قرار دارند. زمانیکه فشار هوای داخل کابین از حد معینی پایین تر بیاید، ماسک ها به طور اتوماتیک قسمت فوقانی سر باز شده و قابل استفاده هستند. در چنین شرایطی شما باید بلافاصله ماسک را برداشته و طبق آموزشی که در ابتدای پرواز پیرامون کارکرد ماسک اکسیژن در پرواز به شما داده شده، ماسک را بر روی دهان و بینی خود قرار دهید و بند لاستیکی آن را محکم کنید. توجه داشته باشید که ماسک را حتما بر روی بینی و دهان قرار دهید، زیرا مهمترین مجرای تنفسی، بینی شما بوده و دهان به تنهایی قادر به دریافت اکسیژن مورد نیاز بدن نیست. شما باید به آرامی از راه بینی تنفس کنید، زیرا بینی فشار هوای بیشتری را تولید می کند و با این کار باعث می شود تا ریه ها زمان فراوانی اکسیژن را در خود نگه دارند. نفس کشیدن با دهان تنها باعث تنفس تند می شود و کارایی چندانی ندارد. حتی اگر ماسک برای شما کوچک بود، آن را طوری بر روی صورت خود قرار دهید که بینی و دهان شما را به صورت هم زمان بپوشاند. دیگر نگران نباشید، در این حالت اکسیژن کافی به ریه های شما خواهد رسید. بزرگ بودن ماسک نیز مسئله ای ر ا برای شما ایجاد نخواهد کرد. همین که دهان و بینی شما در معرض اکسیژن قرار گیرد، کافیست. شاید تصور کنید که این ماسک ها تا ساعت ها می توانند اکسیژن بدن را تامین نمایند. اما اینطور نیست! خلبان هواپیما و کادر پرواز در کمترین زمان ممکن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و شرایط را به حالت ایمن می رسانند و مسائل پیش آمده را برطرف می نمایند. این کار تنها چند دقیقه طول می کشد و زمانیکه به ارتفاع 10 هزار پایی برسید، تنفس عادی می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1001

به "آشنایی با کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید