باغ حافظی یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

به گزارش لیتن، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، باغ حافظی یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود.

باغ حافظی یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

این باغ یکی از باغ های تاریخی استان است که در روستای طزرجان از توابع شهرستان تفت واقع شده و یک رشته قنات در این باغ شالوده آبادی آن را فراهم کرد. این مجموعه قابلیت آن را دارد که به یک مکان فرهنگی و تفریحی تبدیل گردد. نکته قابل اهمیت اینکه باغ های تاریخی در کنار کارکردشان، حامل فرهنگ معماری ایرانی بوده و از این نظر ویژگی خاصی در مقایسه با دیگر آثار تاریخی دارد. به همین علت، اگر معرفی این باغ ها مبتنی بر علم و تحقیقات علمی نباشد، شناساندن چهره باغ ایرانی با موفقیت انجام نخواهد شد و غفلت در این امر، اشتباهاتی فاحش را در بازسازی آنها در پی خواهد داشت.

نکته مهم دیگر درباره این باغها، موضوع نگهداری از آنهاست در حالی که نتیجه بعضی آنالیز ها نشان می دهد که حتی بر روی تعداد بازدید کنندگان این باغها نیز هیچ کنترلی وجود ندارد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد سعی دارد تا با بازسازی و احیا باغ حافظی، این اثر ارزشمند را به یک مکان تفریحی و فرهنگی برای گردشگران تبدیل کند. اجرای کفسازی مسیر این باغ زیبا با مصالح سنگ، ماسه، سیمان، شن نخودی و با مشارکت دهیاری طزرجان از سوی میراث فرهنگی در سال 90 انجام شده و مصالح بکار رفته در این خانه باغ شامل انواع آجر، خشت خام، سنگ، چوب، گچ و آهک هست.

باغ حافظی عمارتی بصورت خانه باغ است که ساختمان آن در ضلع جنوب غربی باغ در سه طبقه احداث شده و ورودی اصلی خانه در ضلع شمال غربی باغ و دارای هشتی ورودی است که بصورت دو طبقه بوده و تزیینات بنا شامل ستون های نمای شمالی و تزیینات چوبی سقفها و درب ها نمایان است. این بنا به شماره 15060 مورخ 24/12/84 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2300

به "باغ حافظی یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ حافظی یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید