آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک

به گزارش لیتن، از جمله دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک می توان به پارگی سیم برق تا آسیب دیدگی باتری اشاره نمود. علاوه بر این ممکن است ولتاژ منبع تغذیه برای شارژ دستگاه هم کافی نباشد. در کنار این مسائل دمای بالا هم مانع از شارژ شدن پاور بانک شما می گردد.

آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک

معمولاً LED پاور بانک در صورت بروز مشکل در عملکرد شارژ روشن نمی گردد. در برخی موارد، ممکن است نشانگر شارژ را مشاهده کنید؛ در صورتی سطح شارژ افزایش ندارد. برای آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک باید به چندین نکته توجه کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در صورتی که گوشی شما دچار مسائل نرم افزاری یا سخت افزاری است می توانید برای برطرف مسائل نرم افزاری گوشی و به هم ریختگی تنظیمات موبایل خود به وسیله ثبت درخواست در بخش مربوطه و بخش تعمیر موبایل از کارشناسان و متخصصان خبرنگاران به طور رایگان مشاوره دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • کثیفی، گردوخاک یا خوردگی در قسمت پورت شارژ یکی از دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک است.
  • اگر برخی از قطعات الکترونیکی مانند دیود یا آی سی برق دچار ایراد شده باشند می توان پاور بانک را تعمیر کرد.
  • می توانید باتری تازه را برای ظرفیت کامل پاور بانک تعویض کنید.
  • اگر پاور بانک برای مدت طولانی بدون استفاده بماند به علت عدم فعالیت مواد شیمیایی باتری دستگاه شما از کار می افتد.

پاور بانک چگونه کار می نماید؟

ابتدا بهتر است با عملکرد پاور بانک آشنا شویم؛ سپس آنالیز کنیم چرا پاور بانک موبایل را شارژ نمی نماید؟

باتری داخلی پاور بانک به وسیله منبع تغذیه خارجی مانند پریز برق شارژ می گردد و سپس انرژی را به شکل شیمیایی ذخیره می نماید و باتری در صورت احتیاج انرژی الکتریکی را به وسیله پورت خروجی به دستگاه متصل می فرستد.

عملکرد باتری پاور بانک دارای سه مرحله است: جذب انرژی، ذخیره سازی و آزادسازی. این باتری مشابه باتری موبایل کار می نماید؛ البته شارژر قابل حمل با توجه به طراحی آن پیچیده تر است و عملنمودهای بیشتری دارد.

آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک

پاور بانک ها به یکی از لوازم جانبی اصلی برای افرادی تبدیل شده اند که ساعات طولانی از گوشی خود استفاده می نمایند. این دستگاه ابزاری راحت و قابل حمل برای شارژ نگه داشتن تلفن، تبلت یا سایر دستگاه های شما است، در جایی که به پریز برق دسترسی ندارید.

مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، پاور بانک ها هم ممکن است دچار مسائلی شوند. یکی از رایج ترین این مسائل شارژ نکردن گوشی یا تبلت است. آشنایی با این مسائل و دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک می تواند شما را در حل ایرادات پاور بانک یاری کند. در ادامه به آنالیز مهمترین دلایل بروز این مشکل می پردازیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات موبایل!

1. سیم برق، پورت و آداپتور را آنالیز کنید

در مرحله اول با آنالیز عملکرد سیم برق و آداپتور آغاز کنید. این آنالیز شامل پارگی سیم ها، خمیدگی پورت برق یا متورم شدن باتری متورم است. اگر سیم یا آداپتور آسیب دیده اند یا قطع شده اند بهتر است از کابل دیگری بهره ببرید.

اما اگر خود پاور بانک آسیب دیده یا متورم شده است این احتمال وجود دارد که باتری آن از کار افتاده باشد. اگر پاور بانک شما هنوز گارانتی دارد برای تعمیرات ضروری است آن را به فروشگاه مربوطه تحویل دهید.

در ادامه آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک برای اینکه مطمئن شوید شارژ آسیب جدی ندیده است، می توانید از آداپتور برق پاور بانک برای دستگاه دیگری بهره ببرید. پاوربانک معمولاً با پورت میکرو USB یا USB Type-C شارژ می گردد.

بنابراین می توانید از آداپتور و سیم برق پاور بانک برای شارژ دستگاه دیگری که دارای پورت شارژ میکرو USB یا USB نوع C است بهره ببرید تا مطمئن شوید که این قطعه معیوب نیست.

اگر آداپتور دستگاه دیگری را شارژ می نماید احتمالاً مشکل از خود پاور بانک است. برای شارژ پاور بانک، شارژر آن باید اندازه ولتاژ و جریان صحیح را تامین کند. پاور بانک شما دارای برچسب جداگانه ای است که اندازه ولتاژ مورد احتیاج برای شارژ آن را نشان می دهد.

اگر شارژر اندازه مورد احتیاج ولتاژ یا جریان را تامین نکند ممکن است هنگام شارژ پاور بانک با مسائلی روبرو شوید. در چنین مواردی، می توانید پاور بانک را با استفاده از شارژر دیگری که احتیاج ولتاژ/جریان را برآورده می نماید شارژ نمایید.

2. پورت های ورودی را تمیز کنید

معمولا بعد از مدتی استفاده مداوم از پاور بانک گردوغبار در پورت های ورودی هر دستگاهی می نشیند. ذرات گردوغبار ممکن است باعث انسداد شوند که در نهایت پورت ورودی عملکرد خوبی نخواهد داشت.

بنابراین یکی از ابتدایی ترین روش های آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک، توجه به تمیزی پورت ها است. باید پورت ها را تمیز کنید تا مطمئن شوید گردوخاکی روی پورت های ورودی و خروجی شارژ وجود ندارد.

پورت پاور بانک را آنالیز کنید. معمولاً پورت micro USB پاور بانک شما را تغذیه می نماید؛ اما برخی از پاور بانک ها ممکن است از USB نوع C یا پورت USB نوع A برای شارژ استفاده نمایند.

از هوای فشرده برای خارج کردن گردوغبار از پورت برق بهره ببرید. اگر از قوطی هوای فشرده استفاده می کنید دقت کنید که قوطی عمود بر زمین باشد.

3. پاور بانک را ریبوت کنید

یکی دیگر از دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک شارژ به جای مانده در خازن های داخل پاور بانک باشد. در چنین مواقعی می توانید پاور بانک خود را فورس ریبوت کنید.

روند ریبوت کردن پاور بانک ممکن است متفاوت باشد. برای برخی از پاور بانک ها، برای ریبوت باید دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید. در عین حال این فرآیند ممکن است برای مدل های دیگر کمی پیچیده تر باشد. .برخی از پاور بانک ها ممکن است اصلاً دکمه پاور نداشته باشند.

برای اطمینان از اینکه مراحل را درست انجام داده اید می توانید برای ریبوت پاور بانک به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. اگر دفترچه راهنما مراحل ریبوت پاور بانک را نداشته باشد احتمالا دستگاه از ریبوت پشتیبانی نمی نماید.

عیب یابی و تعمیر موبایل با تیم خبرنگاران

4. از پریز دیواری برای شارژ بهره ببرید

ممکن است پاور بانک هنگام شارژ مستقیم از پریز USB، اندازه ولتاژ لازم را دریافت نکند. اگرچه پاور بانک برای شارژ به ولتاژ زیادی احتیاج ندارد؛ اما پورت USB ممکن است اندازه کافی را تامین نکند.

اگر این اتفاق بیفتد ممکن است پاور بانک به علت منبع ولتاژ پایین شارژ نگردد که در واقع یکی از دلایل شارژ نشدن پاور بانک همین مشکل است. در این صورت پاور بانک را با استفاده از آداپتور برق که مستقیماً به پریز متصل است شارژ کنید.

بسته به پاور بانک ممکن است از پورت میکرو USB، USB Type-A یا Type-C برای شارژ استفاده گردد. علاوه بر این دستگاه دارای چند پورت USB برای تامین برق تلفن همراه شما می باشد.

اگر منبع تغذیه را به پورت USB وصل نموده باشید پاور بانک شارژ نمی گردد. برای شارژ باتری در پاور بانک، باید پورت برق را در پورت USB-in قرار دهید. پورت ورودی USB معمولاً با کلمه IN در کنار آن نشان داده می گردد.

در برخی از پاور بانک ها، ممکن است نماد دوشاخه را مشاهده کنید که نشان دهنده دوشاخه شارژ است.

5. باتری را تخلیه و دوباره شارژ کنید

گاهی اوقات پاور بانک نشان نمی دهد که در حال شارژ است؛ مگر اینکه دستگاهی را با آن شارژ کنید. این زمانی اتفاق می افتد که در جریان شارژ وقفه ایجاد گردد. برای آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک باید به طور موقت شارژ پاور بانک خود را تخلیه کنید.

  • پاور بانک را از برق جدا نموده و تلفن همراه را برای چند دقیقه شارژ کنید.
  • حالا تلفن همراه را از پاور بانک جدا کنید.
  • پاور بانک را مستقیماً از پریز برق شارژ کنید و آنالیز کنید که LED شارژ چشمک می زند یا نه.

زمان شارژ پاور بانک نباید دستگاهی را به طور همزمان شارژ کنید. زمانی که همزمان در حال شارژ و دشارژ پاور بانک هستید شاید به نظر برسد که پاوربانک در حال شارژ نیست.

6. پاور بانک را تعویض یا تعمیر کنید

اگر گارانتی پاور بانک شما باطل نشده است می توانید به جای آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک به راحتی آن را تعویض کنید. برای این کار باید با نمایندگی فروش تماس بگیرید. اما در صورت آسیب فیزیکی به پورت ها و کابل ها، بدون نظارت متخصص اقدام به تعمیر آن نکنید و مستقیماً آن را به تعمیرگاه محلی ببرید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر پاور بانک در منزل + عیب یابی پاور بانک

سخن پایانی

برای فهمیدن دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک باید مسائل مختلفی را در نظر بگیرید. اگر پاور بانک شما چشمک می زند و شارژ نمی گردد باید با انجام مراحلی که در این مقاله گفتیم مشکل را حل کنید.

چنانچه به هر علتی مشکل پاور بانک شما حل نشد بهتر است برای تعویض آن دست به کار شوید. برای این کار بهتر است ابتدا از یک متخصص بخواهید که دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک را آنالیز کند و در صورت لزوم اقدامات تخصصی تعمیر یا تعویض را انجام دهد.

منبع: https://www.technewstoday.com

سوالات متداول

آیا می توان پاور بانک را تعمیر کرد؟

بله، تا زمانی که شارژر قابل حمل شما تحت گارانتی باشد. البته نمایندگی فروش محصول را به دقت آنالیز می نماید تا مشکل اصلی پیدا گردد. اگر اثری از خرابکاری نباشد پاور بانک شما را تعمیر می نمایند و حتی یک پاور بانک تازه به شما می دهند.

باتری پاور بانک چقدر عمر می نماید؟

طول عمر باتری شارژر قابل حمل به تعداد دفعات و نوع استفاده بستگی دارد. بعلاوه کیفیت سلول های باتری و مدار کنترلر معین می نماید که پاور بانک چقدر می تواند دوام بیاورد.

چرا پاور بانک من به برق وصل است اما شارژ نمی گردد؟

اگر پاور بانک به برق وصل است اما شارژ نمی گردد احتمالا باتری آن احتیاج به شارژ دارد. اگر باتری پاور بانک شما قابل جابجایی است می تواند به راحتی آن را شارژ کنید.

چگونه پاور بانکم را ریست کنم؟

دکمه ریست روی پاور بانک را پیدا کنید. این دکمه معمولاً دکمه کوچکی است که برچسب reset یا rst دارد. از جسم کوچک مانند گیره کاغذ برای فشار دادن و نگه داشتن دکمه ریست برای چند ثانیه بهره ببرید. دکمه ریست را رها نموده و منتظر بمانید تا پاور بانک ریست گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 27 مرداد 1402 بروزرسانی: 27 مرداد 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2337

به "آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز دلایل شارژ نشدن گوشی به وسیله پاور بانک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید