ثبت تصویر اثرانگشت در فضا

به گزارش لیتن، تلسکوپ فضایی جیمزوب تصویری خاص از اثرانگشت ستاره ها گرفته است.

ثبت تصویر اثرانگشت در فضا

تلسکوپ فضایی جیمزوب در چند ماه اخیر پیروز به شکار مجموعه ای زیبا از ستاره ها و کهکشان ها شده است. تلسکوپ فضایی جیمزوب تصویری خاص از اثرانگشت ستاره ها گرفته است. 17 حلقه در این تصویر، نشان دهنده بیش از یک قرن گرد و غبار ستاره است.

اکنون نیز با یک شاهکار باورنکردنی دیگر از این تلسکوپ روبه رو هستیم. تلسکوپ جیمزوب تصویر منحصربه فردی از 17 حلقه گرفته است که ناسا آن را اثرانگشت می خواند.

این تصویر علاوه بر زیبایی برای علم نجوم اهمیت بسیاری دارد. حلقه های مه آلود در تصویر نو تلسکوپ فضایی جیمزوب، حاصل دو ستاره هستند که در فاصله کمی بیشتر از پنج هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

اساسا هر بار که جریان گاز درخشان ستاره ها درهم می آمیزد، حلقه ای غبارآلود شکل می گیرد. ناسا این حلقه ها را با عنوان اثر انگشت ستارگان نام می برد. نکته مجذوب نماینده در خصوص این حلقه ها این است که به دانشمندان در محاسبه کردن گذر زمان یاری می نمایند.

هر یک از این 17 حلقه نشان دهنده دیدار ستارگان است، دقیقا همان گونه که هر حلقه درخت نشان دهنده یک سال از زندگی آن است.

رایان لائو ستاره شناس و نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه ای گفت: ما در حال حاضر به بیش از یک قرن فراوری گرد و غبار از این سیستم نگاه می کنیم. بعلاوه این تصویر نشان می دهد تلسکوپ جیمزوب چقدر حساس است.

به گفته لائو، پیش از تلسکوپ جیمزوب، ستاره شناسان با یاری تلسکوپ های زمینی می توانستند فقط دو حلقه غبار را ببینند.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2210

به "ثبت تصویر اثرانگشت در فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت تصویر اثرانگشت در فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید