نانوبمب ها راهی برای از بین بردن تومور های سرطانی شناخته شدند

به گزارش لیتن، یافته های اخیر محققان نشان می دهد که گونه های فعال اکسیژن (ROS) در غلظت مناسب پتانسیل از بین بردن تومور های بدخیم را دارند.

نانوبمب ها راهی برای از بین بردن تومور های سرطانی شناخته شدند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، یافته های اخیر محققان نشان می دهد که گونه های فعال اکسیژن (ROS) در غلظت مناسب پتانسیل از بین بردن تومورهای بدخیم را دارند. استفاده از این گونه ها می تواند به عنوان نانوبمب از رشد تومورهای اولیه جلوگیری کند. اما ROS به عنوان یک شمشیر دو لبه شناخته شده اند. در صورت حضور بیش از حد، ROS می تواند پروتئین ها را اکسید کند، به ساختار DNA آسیب برساند و باعث آپوپتوز سلولی شود. علاوه بر این، ROS می تواند التهاب در محل تومور ایجاد کند، که علاوه بر آن ایمنی زایی تومور را افزایش می دهد.

بنابراین افزایش ROS در محل تومور روشی کارآمد برای درمان سرطان است. در حال حاضر، روش های تولید ROS به شدت محدود شده است. در نتیجه، درمان شیمیودینامیکی پیشرفت کرده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در درمان شیمیودینامیکی، از مازاد H2O2 در ریز محیط تومور بدون نیاز به تحریک خارجی برای تولید ROS از طریق واکنش فنتون استفاده می شود.

اما اثر درمانی شیمیودینامیکی به نظر رضایت بخش نیست. این به این دلیل است که شروع واکنش به مازاد H2O2 و شرایط اسیدی خشن نیاز دارد. علاوه بر رویکردهای تولید ROS برون زا، تولید ROS درون زا برای مهار رشد تومور یکی دیگر از روش های بالقوه است.

درمان سرطان تنها از طریق افزایش ROS درون زا رضایت بخش نیست، چرا که با مقدار محدود ROS تولید شده، اثربخشی فرآیند به شدت کاهش می یابد. بنابراین، در زمینه درمان سرطان، ایجاد رویکردهایی برای تولید انتخابی ROS کافی در غیاب تحریک انرژی خارجی در شرایط نه چندان خشن درون تنی سخت است.

در جدیدترین مقاله تحقیقاتی که در National Science Review منتشر شده است، محققان موسسه شیمی کاربردی چنگچون از آکادمی علوم چین، نشان دادند که می توان این مشکل را با اثر دومینویی حل کرد. آن ها یک نانوبمب سنتز شده ZnO2@Ce6/CaP@CPPO/BSA را معرفی کردند که در صورت اضافه شدن به به تومور باعث ایجاد اثر دومینو می شود و ROS زیادی ایجاد کند و همچنین به طور موثر پاسخ ایمنی سیستمیک را فعال کند، در حالی که مانع از رشد تومورهای اولیه می شود. علاوه بر این، می توان از متاستاز تومور به طور موثر با درمان کمکی جلوگیری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1925

به "نانوبمب ها راهی برای از بین بردن تومور های سرطانی شناخته شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوبمب ها راهی برای از بین بردن تومور های سرطانی شناخته شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید