هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

به گزارش لیتن، ایرلاین KLM یا به عبارتی هواپیمایی سلطنتی هلند (KLM Royal Dutch Airlines) یکی از قدیمی ترین ایرلاین های جهان و حامل پرچم کشور هلند است و دفتر مرکزی آن در فرودگاه شیفول آمستردام قرار گرفته است. این ایرلاین در اصل متعلق به گروه هوایی فرانسه است که از اعضای اتحادیه خطوط هوایی (Sky Team) محسوب می شود. کلیه پروازهای این ایرلاین به صورت سیستمی و در دو حوزه باری و مسافری به 130 مقصد در اقصی نقاط جهان انجام می شود.

هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

تاریخچه هواپیمایی KLM

اولین پرواز کی آل ام در روز 17 می سال 1920، در راستا لندن به آمستردام، به همراه تنها دو خبرنگار انگلیسی انجام گرفت. پروازهای منظم این شرکت هواپیمایی انتها از سال 1921 شروع شد. در آن زمان کی آل ام پروازهای مختلفی از آمستردام به شهرهایی چون روتردام، بروکسل، پاریس، لندن، برمن، کپنهاک و مالمو، با هواپیماهای فوکر F2&3 انجام می داد.

پروازهای بین قاره ای شرکت در سال 1929 با پرواز به کلونی در اندونزی شروع شد. این پرواز توسط هواپیماهای فوکر F7-B انجام می گرفت. اولین پرواز شرکت بر فراز اقیانوس اطلس در دسامبر سال 1934 به مقصد کوراکوا شروع شد. در 21 ماه می سال 1946 کی آل ام پرواز منظم آمستردام به نیویورک را راه اندازی نمود. در مارس سال 1960، نخستین هواپیمای جت را وارد ناوگان خود کرد: یک فروند داگلاس دی سی 8 استفاده از فرودگاه اسکیپول (Schiplol Airport) در سال 1967 شروع شد، و اولین بویینگ 747 در فوریه 1971 وارد ناوگان شرکت شد.

در این سال عصر هواپیماهای جت پهن پیکر برای کی ال ام شروع گشت. در ژوئن سال 1989 شرکت اولین بویینگ 747-400 خود را به نمایش گذاشت. در ژوئیه سال بعد اعلام شد کی ال ام 20 درصد از سهام شرکت آمریکایی نورث وست (Northwest Airlines) را خریداری کرده است، این موضوع سبب ایجاد اتحادی قدرتمند بین این دو شرکت هواپیمایی شد. درمارس سال 1999 هر دو شرکت راه اندازی ورلد بیزینس کلاس(World Business Cladd) را در پروازهای بین قاره ای خود گفتند. اولین بویینگ 767-300ای آر، کی ال ام در ژوئیه 1995 به پرواز درآمد.

در مارس و ژوئن 2002 کی آل ام گفت، با خرید هواپیماهای بویینگ 777-200 ای آر و ایرباس های ای 330-200 و بازنشسته کردن هواپیماهای بویینگ 767، 747-300 و مک دانل داگلاس ام دی 11 ناوگان بین قاره ای خود را نوسازی خواهد کرد. در همین چارچوب در نخستین بویینگ 777 در 25 اکتبر 2003 و نخستین ایرباس ای 330 در 25 اوت 2005 به ناوگان کی ال ام پیوست.

این شرکت هواپیمایی که قطب مرکزی آن فرودگاه آمستردام است، سال 2004 با شرکت هواپیمایی ایر فرانس ادغام شد و شرکت هواپیمایی ایر فرانس- کی آل ام را تشکیل دادند. (شرکت ایرفرانس-کی آل ام یک شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قرار گرفته است و پایگاه اصلی آن در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس واقع شده است). ایرلاین کی آل ام در حال حاضر به 130 مقصد در جهان پروازهای مسافربری و باربری انجام می دهد و یکی از اعضای اصلی کارتل هوایی اسکای تیم آلیانس است. KLM از نظر حجم مسافر، میزان درآمد سالانه و مسافت طی شده بزرگ ترین شرکت هواپیمایی اروپا به شمار می رود و یکی از امن ترین خطوط هوایی جهان است.

کلاس های پروازی هواپیمایی کی ال ام

پروازهای KLM دو کلاس خدماتی دارند: اکونومی کلاس و بیزنس کلاس. بیشتر پروازهای بین قاره ای دارای صفحه نمایشگرهای اختصاصی هستند که فیلم ها و برنامه های تلویزیونی متعددی را طی پرواز نشان می دهند. این ایرلاین در تلاش است تا سیستم وای فای حین پرواز نیز راه اندازی کند و هم اکنون نیز تمام بوئینگ های 787 دریم لاینِرز آن از این امکان برخوردار هستند. غذاهای هواپیما اغلب قابل قبول بوده و در پروازهای اروپایی معمولا اسنک و ساندویچ را شامل می شوند. در پروازهای طولانی تر، مسافران اکونومی دو گزینه غذای گرم پیش رو داشته، ولی غذاهای بیزنس کلاس از خلاقیت های سر آشپز هلندی یونی بوئر (Jonnie Boer) هستند. غذاها در نهایت با پنیر و نوشیدنی به انتها می رسند.

صندلی های اکونومی کلاس پروازهای KLM بین 76 تا 89 سانتی متر از هم فاصله دارند که کاملا استاندارد محسوب می شود. عرض صندلی ها هم اغلب به 44.5 سانتی متر می رسد. کسانی که با بیزنس کلاس پرواز می کنند، می توانند انتظار فاصله بین صندلی 152 تا 160 سانتی متر را داشته باشند و عرض صندلی هایشان به 50.8 سانتی متر می رسد. تنها استثنا در پروازهای بوئینگ 787-9 است که فاصله صندلی هایش کمتر از این مقدار هستند.

بار مجار مسافر

ابعاد کیفی که هر مسافر می تواند با خود به داخل هواپیما ببرد باید بین 55x35x25 سانتی متر باشد و وزن آن نیز نباید از 12 کیلوگرم بیشتر شود. با توجه به اینکه مسافر می تواند دو کیف به همراه داشته باشد، باید کیف کوچک تر ابعادی کمتر از 40x30x 15 سانتی متر داشته باشد. چمدان قسمت بار باید مساحتش 158 سانتی متر بوده و نهایتا 23 کیلو وزن داشته باشد. البته اعضای KLM فلایینگ بلو، گلد یا سیلور می توانند دو چمدان تحویل دهند.

مقاصد هواپیمایی کی ال ام (kLM)

شرکت هواپیمایی کی ال ام هم اکنون به بیش از 130 مقصد در جهان پرواز دارد. پروازهای این شرکت هواپیمایی در ایران، از روز یکشنبه 12 اردیبهشت 1395، از تهران به مقصد آمستردام دوباره از سر گرفته شد. پروازهای این شرکت هواپیمایی ساعت یک بامداد روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران می شود و ساعت 15 نیز این فرودگاه را به مقصد آمستردام ترک می کند. هواپیماهای این شرکت هواپیمایی، از آمستردام به کشورهای زیر پرواز مستقیم دارند؛

قاره آفریقا

آنگولا، مراکش، اتیوپی، تونس، گینه، سیرالئون، غنا، ساحل عاج، لیبریا، لیبی، مالاوی، نیجریه، جمهوری کنگو، رواندا، سودان، تانزانیا، توگو، اوگاندا، زامبیا، زیمبایوه

قاره آسیا و اقیانوسیه

استرالیا، بنگلادش، چین، هندوستان، اندونزی، ژاپن، مالزی، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایوان، تایلند، میانمار، ویتنام، گرجستان

قاره آمریکا

آرژانتین، آروبا، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، کوراکائو، اکوادور، گواتمالا، گویان، جامائیکا، پرو، سینت مارتن، سورینام، ترینیداد و توباگو، آمریکا

خاورمیانه

بحرین، مصر، ایران، اردن، کویت، لبنان، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه، یمن

قاره اروپا

آلبانی، بوسنی و هرزگوین، جمهوری چک، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، لهستان، رومانی، اسپانیا، جزایر قناری، اوکراین، اتریش، بلغارستان، دانمارک، مجارستان، لتونی، مونته نگرو، پرتغال، روسیه، سوئد، انگلستان، بلاروس، کرواسی، استونی، آلمان، ایسلند، لیتوانی، هلند، مولداوی، اسلواکی، سوئیس، بلژیک، قبرس، فنلاند، جبل الطارق، ایرلند، لوکزامبورگ، صربستان، اسلوونی، ترکیه

ناوگان هواپیمایی کی ال ام (kLM)

حوادث کی ال ام (kLM)

27 مارس 1977، دو فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 در باند فرودگاه لوس ردئوس (فرودگاه تنریف شمالی)، که یکی از جزایر چندگانه جزایر قناری اسپانیا است، به یکدیگر برخورد کردند و مرگبارترین سانحه هوایی در طول تاریخ را رقم زدند. این دو هواپیما به مقصد جزایر قناری پرواز می کردند که به خاطر انفجار بمبی در فرودگاه اصلی جزایر قناری، مجبور فرود در فرودگاه جزیره تنریف شدند. هنگامی که فرودگاه اصلی اجازه پرواز به هواپیماهای فرودگاه تنریف را داد، به دلیل کوچکی این فرودگاه و عجله خلبان هواپیمای کی آل ام، این هواپیما با هواپیمای شرکت پان امریکن برخورد کرد و آن را از وسط نصف کرد.

از آنجا که برج مراقبت حضور بوئینگ پان امریکن در باند اطلاع داشت، به خلبان هواپیمای KLM اعلام کرده بود که منتظر برخاست باشد. اما به دلیل خطای خلبان کی ال ام، ترمزها رها شد و هواپیما بدون اجازه برج مراقبت شروع به افزایش سرعت برای پرواز کرد. لحظاتی بعد خدمه پان امریکن و همچنین خدمه KLM متوجه خطر برخورد دو هواپیما شدند. تیم بررسی سانحه، خطای خلبان بوئینگ 747 شرکت KLM در برخاست بدون اجازه را علت اصلی سانحه گفت. در این حادثه 583 نفر کشته و 61 نفر مجروح شدند.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 975

به "هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید