هیئت مالی کشور عمان وارد بندر چابهار شد

به گزارش لیتن، خبرنگاران: در راستای توافقنامه چندجانبه موسوم به (عشق آباد) به عنوان سند همکاری جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر در زمینه حمل و نقل ریلی و زمینی هیئتی از کشور عمان وارد چابهار شدند.

هیئت مالی کشور عمان وارد بندر چابهار شد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران از چابهار، در راستای توافقنامه چند جانبه موسوم به (عشق آباد) به عنوان سند همکاری جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر در زمینه حمل و نقل ریلی و زمینی هیئتی از کشور عمان در بخش های مختلف وزارت امور خارجه، گمرک، راه و ارتباطات، مالی، بنادر و مدیران بازرگانی بندر صحار در بندر شهید کلانتری چابهار گردهم آمدند.

این هیئت از طرح توسعه بندر شهید بهشتی، راه آهن، پتروشیمی و پیکره های مالی منطقه آزاد بازدید کردند و در نشستی به سرپرستی سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و مدیران کل بخش های راه، راه آهن، منطقه آزاد، گمرک و بخش های خصوصی ایران و عمان در موضوعات تجارت، ترانزیت کالا و صنعت و معدن به بحث گفتگو پرداختند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این نشست با تشریح اقدامات انجام شده طرح توسعه بندر شهید بهشتی، امکانات و تجهیزات بنادر، اظهار کرد: امیدوارم این نشست تاثیرگذار باشد زیرا مناسبات دو جانبه سودمندی را در حوزه تجارت و ترانزیت کالا دارد و از طرفی این مناسبات سبب تحکیم همکاری های مالی و منطقه ای می گردد.

سیاوش رضوانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بسیاری برای توسعه مناسبات تجاری و مالی به ویژه درحوزه دریایی، بندری، ترانزیت و انرژی برخوردار است و موضوع حمل و نقل دریایی می تواند نقش اساسی در گسترش همکاری فیمابین باشد و با توجه به اداره دو کشور و علایق مشترک ملت ها سبب چشم انداز مناسبی شده است.

سپس در این نشست سرپرست گروه اعزامی عمان با تشکر از میهمان نوازی ایرانیان بر تحکیم روابط ایران و عمان تاکید نمود.

خالد بن حمد محمدالغیلانی گفت: از آنجایی که یادداشت و تفاهمنامه های بسیاری بین دو کشور وجود دارد باید در راستای آنها گام های اساسی برداریم.

وی افزود: هدف از سفر ما به چابهار شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار و منطقه آزاد برای سرمایه گذاری کشور عمان در بخش های بندری، ترانزیت، ریلی و از طرفی پیگیری موافقتنامه چندجانبه عشق آباد بوده است.

سرپرست گروه اعزامی عمان اظهار کرد: موافقتنامه عشق آباد در صورتی جنبه عملی به خود می گیرد که تجار دو کشور اراده نمایند، زیرا دولت ها و ملت های دو کشور اقدامات لازم را انجام داده اند حالا نوبت بخش های خصوصی است برای همین امر باید اتاق های بازرگانی دو کشور فعال و به صورت منظم جلسات داشته باشند و بخش های مختلف را آنالیز نمایند.

محمد الغیلانی توضیح داد: به نظر من مشکل عمده کاهش تجارت بین عمان و ایران، عدم شناخت تجار از یکدیگر است.

سرپرست گروه اعزامی عمان در این بازدید از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی به لحاظ فراهم کردن بازدید تشکر کرد و افزود: این همه ارائه خدمات خصوصاً در بخش بندری نشان از توانمندی های منطقه است و کشور عمان بسیار شاد است تا از متخصصین ایرانی در زمینه دریایی و بندری در کشور خودمان استفاده کند.

در ادامه فیصل البلوشی مدیر بخش بازرگانی بندر صحار بزرگترین بندر تجاری عمان با ارائه گزارشی از وضعیت بندر صحار گفت: کشور عمان برای ساماندهی وضعیت حمل و نقل دریایی با استفاده از یک راهبرد بندری سهم بنادر خود را معین نموده به همین دلیل بسیاری از کالاهای تجاری را به سمت بندر صحار منتقل نموده است براین اساس کشور عمان به دلیل عدم تجربه توسعه عملیات بندری 50 درصد ساخت بندر صحار را به بخش خصوصی واگذار نموده است.

مدیر بخش بازرگانی بندر صحار اظهار کرد: ما معتقدیم بندر صحار دروازه تجاری منطقه خواهد بود زیرا تمام امکانات از قبیل منطقه آزاد، منطقه ویژه مالی، راه آهن، ترمینال، قطار، فرودگاه و سایر بخش ها در آن طراحی شده و جهت دسترسی برای بازار عربستان تا بندر صحار وجود دارد که این اهمیت زیادی برای ما دارد.

فیصل البولوشی گفت: طول اسکله های در حال ساخت و ساخته شده برای آینده 4.5 کیلومتر با عمق 16 تا 19 متر را در اختیار داریم و از طرفی یک اسکله برای کالاهای فله با عمق 25 متر برای کشتی های اقیانوس پیما در نظرداریم.

عبدالحسین سیف مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه مکران چابهار نیز گفت: در 6 ماه آینده شاهد تحولات خوبی در زمینه پتروشیمی در چابهار خواهیم بود و پروژه پتروشیمی چابهار سوخت آن متکی به گاز طبیعی است و فراوریات مرحله اول متانول، اور آمونیاک و متانول آمونیاک خواهد بود و ظرفیت کلی طرح در خانه نخست بالای یک میلیون تن در سال فراوری خواهد داشت.

سیف افزود: در فاز دوم با احداث خط لوله اتان و ایجاد تسهیلات آروماتیک فازهای پولیمری انجام می گردد و فاز سوم با استفاده از محصولات نفتی سبک و آروماتیک پروژه به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه آمونیاک پایه خیلی از محصولات شیمیایی هست و در بخش کشاورزی کاربرد زیادی دارد قابل عرضه برای کشورهای منطقه خواهد بود و این فراوریات می تواند برای صنایع پایین دستی کشور عمان کاربرد بسیاری داشته باشد.

محمدی مدیر پروژه راه آهن جنوب شرق نیز با برشمردن اهمیت راه آهن در توسعه محور شرق کشور و ارائه توضیحات کلی معینات پروژه گفت: این پروژه با هزینه 700 میلیون دلار در سال 92 اجرایی و به صورت 8 قطعه برنامه ریزی شده که 4 قطعه تا چابهار- ایرانشهر و 4 قطعه دیگراز ایرانشهر تا زاهدان که جمعآ به طول 610 کیلومتر طراحی شده است.

وی گفت: وضعیت پروژه 15 درصد رشد فیزیکی داشته و سایر قطعات مراحل مطالعات و طراحی و درحال اجرا است.

در سرانجام پس از بحث و آنالیز دو طرف مذاکره به صورت کارگروه مهم ترین موضوعات مطرح شده ازدو طرف از قبیل اینکه تجار دو کشور به وسیله اطاق بازرگانی به آنالیز مسائل و مسائل بپردازند و نهادهای مربوطه در برطرف مسائل بکوشند و از طرفی خط منظم کشتیرانی بین بنادر و ایران و عمان برقرار گردد و توسط کمیته فرعی دو جانبه پیگیری گردد.

آ

منبع: تسنیم
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 306

به "هیئت مالی کشور عمان وارد بندر چابهار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیئت مالی کشور عمان وارد بندر چابهار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید