چرا کوالکام باید نگران اوج گرفتن مدیاتک در بازار تراشه های میان رده باشد؟

به گزارش لیتن، سال گذشته در چنین روزهایی، کوالکام در بازار تراشه های میان رده حرف اول را می زد. تصمیم این شرکت برای معرفی اسنپدراگون 765G در کنار اسنپدراگون 865 به این معنا بود که گوشی های مقرون به صرفه مانند وان پلاس نورد می توانند از برخی ویژگی های مختص پرچم داران بهره مند شوند. اما در سال 2021 اوضاع فرق کرده است. در این سال گوشی های مجذوب کننده و قدرتمندی مانند وان پلاس نورد 2 و پوکو F3 GT از چیپست Dimensity 1200 مدیاتک بهره می برند.

چرا کوالکام باید نگران اوج گرفتن مدیاتک در بازار تراشه های میان رده باشد؟

باید خاطرنشان کنیم تا همین دو سال قبل هم تقریبا هیچ کدام از شرکت های معروف برای گوشی های مهم خود از تراشه های مدیاتک استفاده نمی کردند. تراشه های این شرکت در برابر محصولات کوالکام حرف چندانی برای گفتن نداشتند و در این میان فقط برخی گوشی های ارزان قیمت و نه چندان قدرتمند مانند سری ردمی نوت 8 از آن ها استفاده می کردند.

صعود مدیاتک

مدیاتک به لطف ارائه فناوری 5G برای تراشه های خود توانست شرایط را تغییر دهد. به طور تعیین باید به Dimensity 1200 اشاره کنیم که یک چیپست قدرتمند است و رقیب قدری برای اسنپدراگون 780G به تعداد میرود. علاوه بر این باید به پشتیبانی آن از فناوری 5G هم اشاره کنیم. اگرچه شرکت های سازنده تراشه معمولا قیمت این محصولات را لو نمی دهند، اما این احتمال وجود دارد که مدیاتک با ارائه تراشه های ارزان تر نسبت به کوالکام توانسته جذابیت محصولات خود را برای شرکت ها دوچندان کند.

روی هم رفته طی 18 ماه گذشته مدیاتک نه تنها توانسته سهم بازار قابل توجهی را کسب کند، بلکه تراشه های این شرکت در برابر بهترین نمونه های میان رده کوالکام هم عرض اندام می کنند. مدیاتک با موفقیت توانسته از افزایش تقاضا برای گوشی های 5G استفاده کند و در نتیجه درآمد این شرکت در سه ماهه دوم 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 143 درصدی روبه رو شده است.

روی هم رفته اینترنت 5G یک محرک کلیدی برای افزایش چشمگیر درآمد مدیاتک بوده و به این شرکت اجازه داد که سهم بازار خود را به طور قابل توجهی افزایش بدهد. طبق نوترین گزارش های منتشر شده، این شرکت با داشتن سهم بازار 26 درصدی در حال حاضر دومین شرکت بزرگ در بازار تراشه های موبایل محسوب می شود.

به تازگی شرکت های فعال در صنعت تراشه های موبایل، به غیر از این بازار به حوزه های دیگری هم توجه نشان می دهند. به نام مثال می توانیم به تلاش کوالکام برای ورود به بازار خودرو، اینترنت اشیاء، گجت های صوتی و پوشیدنی اشاره کنیم. مدیاتک هم طبیعتا نمی خواهد از این فرایند عقب بماند. مدیاتک در کنار گوشی های هوشمند، تراشه های خود را در اختیار کروم بوک ها، روترها و دیگر وسایل و گجت ها قرار می دهد. مدیاتک در صنایع مختلف حضور پررنگی دارد و انتظار می رود در انتها سال 2021 با رشد 45 درصدی به درآمد 16 میلیارد دلاری دست پیدا کند.

در حالی که مدیاتک در بخش تراشه های میان رده پیشرفت چشمگیری داشته، اما این شرکت در بازار آمریکای شمالی همچنان در حال تقلا کردن است. در این بازار فقط تعداد انگشت تعدادی از گوشی ها از تراشه های این شرکت بهره می برند. با توجه به اینکه بزرگ ترین مشتریان این شرکت-شیائومی، اوپو و ویوو-در بازار آمریکا حضور ندارند، هنوز نتوانسته در این بازار کوالکام را به طور جدی به چالش بکشد.

توجه به گوشی های پرچم دار

البته با توجه به اینکه مدیاتک می خواهد توجه ویژه ای به بازار آمریکا نشان بدهد، احتمالا به زودی اوضاع تغییر می کند. در این بازار تراشه های پرچم دار اهمیت زیادی دارند و تلاش های مدیاتک در این زمینه هنوز مثمر ثمر واقع نشده است. به نام مثال می توانیم به چیپست هلیو X30 اشاره کنیم که در برابر تراشه های سامسونگ و کوالکام از نظر عملکرد و مودم حرفی برای گفتن نداشت.

حالا مدیاتک قصد دارد از نوترین هسته های پردازشی طراحی شده از طریق Arm استفاده کند و در این زمینه پتنت های مهمی را ثبت کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، این شرکت اوایل سال 2022 از یک چیپست پرچم دار 4 نانومتری با هسته قدرتمند Cortex-X2 رونمایی می کند. همچنین گفته می شود شرکت هایی مانند شیائومی، اوپو، ویوو، ریلمی، ردمی و لنوو قصد دارند از این تراشه پرچم دار مدیاتک استفاده کنند و با این کار، بالاخره مدیاتک در بازار گوشی های پرچم دار هم جالب توجه کاربران قرار می گیرد.

در این میان تمام موارد مطرح شده چه معنایی برای کوالکام دارند؟ نوترین گزارش مالی این شرکت از عملکرد فوق العاده این شرکت خبر می دهد و قرار نیست به این زودی ها فرایند رشد این شرکت متوقف شود. با توجه به اینکه فناوری 5G به قطعات بیشتری نیاز دارد و قیمت این قطعات هم روزبه روز بیشتر می شوند، کوالکام در موقعیت ایدئالی برای افزایش درآمد خود قرار گرفته است.

به نام مثال حتی شرکتی مانند گوگل که برای پرچم داران نو خود می خواهد از چیپست اختصاصی استفاده کند، به ناچار برای فناوری 5G و دیگر فناوری های مربوط به ارتباطات باید از پتنت ها و مجوزهای کوالکام استفاده کند که این مجوزها هم هزینه بر هستند.

برخلاف سال های گذشته، کوالکام دیگر جهت راحت و بدون چالشی در پیش ندارد. مدیاتک و سامسونگ در بازار گوشی های میان رده رقیب قدرتمندی برای کوالکام هستند و این رقابت به زودی به بازار پرچم داران هم سرایت پیدا می کند. سامسونگ به زودی اولین تراشه پرچم دار مجهز به پردازنده گرافیکی AMD را به دست کاربران می رساند و مدیاتک هم با تراشه 4 نانومتری خود می تواند کوالکام را به چالش بکشد.

کوالکام علاوه بر سرمایه گذاری گسترده در بازارهای خارج از گوشی های هوشمند، از طریق مجوزهای مخابراتی هم درآمد قابل توجهی را کسب می کند. با این حال، بازار موبایل تقریبا نیمی از درآمد این شرکت را تشکیل می دهد و اگر می خواهد در سال 2022 به فرایند رشد خود ادامه دهد، باید اقدامات ویژه ای را انجام دهد.

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1812

به "چرا کوالکام باید نگران اوج گرفتن مدیاتک در بازار تراشه های میان رده باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کوالکام باید نگران اوج گرفتن مدیاتک در بازار تراشه های میان رده باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید