کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا

به گزارش لیتن، کلیسای جامع پیزااز اثرگذارترین کلیساهای توسکانی در ایتالیاست. ایتالیا در جنوب قاره اروپا قرار گرفته است و شهر رم پایتخت این کشور تاریخی است. رم شاهد اتفاقات زیادی در طول تاریخ بوده است. یکی از مکان های پر جنب و جوش ایتالیا، کلیسای جامع پیزا ست. این کلیسا یک شاهکار معماری به سبک رومی می باشد. شهرت عمده کلیسا به خاطر برج ناقوس و برج کج پیزا ست.کلیسای جامع پیزا به نام Duomo di pisa هم شناخته می گردد. این بنا با ساختار خیلی زیبایش، مربوط به دوران رنسانس می باشد. بیشتر بناهای قدیمی ایتالیا نمایی شبیه به کلیسای جامع پیزادارند و از جاذبه های گردشگری ایتالیا به حساب می آیند. کلیسا در سال 1987 از طرف یونسکو به ثبت ملی رسید. هر ساله میلیون ها گردشگر برای بازدید از کلیسا به شهر پیزا می آیند. پیزا از زیباترین شهر های ایتالیاست و در منطقه توسکانی واقع شده است

کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

کلیسای جامع پیزا

کلیسای جامع پیزادر سال 1063 بعد از شکست مسلمانان توسط ناوگان پیزا در پالرمو ساخته شد. در آن موقع شهر پیزا یکی از بزرگترین قدرت های دریای مدیترانه بود و برای اینکه اعتبار و قدرتش را در منطقه ثابت کند، احتیاج به یک کلیسا داشت. معماری به نام Buscheto، ترکیبی از معماری شرقی، ویژگی های بیزانس و دکوراسیون لومبارد را در ساخت کلیسا به کار برد. ترکیب این سه ویژگی باعث به وجود آمدن سبک جدیدی به نام پیزای رومی شد. سبک کلیسا بعدا در خیلی جاهای دیگر گسترش یافت. کلیسای جامع پیزابرای یک قرن، بزرگترین کلیسای اروپا و افتخار شهر بود.

نکات برجسته کلیسای جامع پیزا از بیرون

نمای بیرونی کلیسای جامع پیزابه طرز عجیبی با سنگ مرمر کار شده است و شبیه گلدوزی می باشد. سنگ کاری های مرمر به طور متناوب از ویژگی های معماری اسلامی است، در حالی که طاق های کلیسا یک الگوی لومباردی می باشد. گنبد بیضوی کلیسا در سال 1380 به مجموعه اضافه شده است. این گنبد بیضوی، الهام گرفته از مورها (مربوط به شمال آفریقا) است و در نوع خود از اولین نماها در اروپا بود. درهای برنز کلیسا توسط هنرمندان فلورانس در قرن 17 ساخته شده است. درب های چوبی اصلی کلیسا در سال 1595 در آتش سوزی از بین رفتند و این آتش سوزی خسارت زیادی به کلیسا زد. در ورودی کلیسا فرشته هایی از جنس برنزه وجود دارند و در بالای در ورودی یک اثر هنری زیبا با نام سنت اگنس با بره اش قرار گرفته است. این اثر هنری در سبک رنسانس طراحی شده است. برج ناقوس و برج کج پیزا، هر دو باشکوه و شگفت انگیز هستند و چشم همه را به خودشان خیره می نمایند.

نمای داخل کلیسای جامع پیزا

داخل کلیسای جامع پیزاشامل ستون های راه راه و تزئیناتی از طلاست. بخش داخل کلیسا همراه با ستون ها، مساجد اسلامی و کلیساهای بیزانس را به یاد می آورد. سقف طلایی کلیسای جامع پیزادر قرن 16 درست شده است. البته سقف چوبی اصلی آن در اثر آتش سوزی از بین رفته است. 68 ستون یکپارچه از ساردینیا که تحت حکومت پیزا بود به کلیسا آورده شد. این تعداد ستون نمایانگر این است که در آن موقع چقدر کلیساهای زیادی در پیزا وجود داشتند. بهتر است یادآور باشیم کف مرمر قرون وسطایی کلیسا در آتش سوزی، سالم مانده بود. از برجسته ترین آثار هنری کلیسای جامع پیزا، منبر مرمری آن است. این منبر از ویژگی های جدید مجسمه سازی در قرون وسطی بود. فیگور ها از پس زمینه منبر خارج شده اند و گویا زنده هستند. هنرمند با محاسبات دقیق نور و سایه، یک احساس واقعی از درام را ایجاد نموده است.

San Ranieri محافظ پیزا و فستیوال Luminara

در کلیسای جامع پیزا، بدن مومیایی شده San Ranieri قرار گرفته است. این مومیایی به عنوان محافظ پیزا در نمازخانه کلیسا در سمت چپ محراب نگهداری می گردد. San Ranieri یک تاجر اهل پیزا بود. وی پس از گشت و گذار های بسیار، از همه چیز چشم پوشی می نماید و باقی عمرش را در سرزمین مقدس به مناجات و انجام معجزه می گذراند. بعد ها به شهر پیزا مهاجرت می نماید و در سال 1116 جانش را از دست می دهد. آثار مقدس وی در سال 1688 به کلیسای جامع پیزامنتقل داده می گردد. و به مناسبت او جشن های باشکوه با هزاران شمع در کلیسا برگزار می شدند. از آن موقع به بعد هرسال در شب 16 ژوئن، پیزا در اثر نور شمع ها و چراغ ها به شکل یک شهر جادویی به نظر می رسد. البته برج کج پیزا هم در این فستیوال ها با شمع ها تزیین می گردد.

ماجرای چراغ گالیله در کلیسای جامع پیزا

افسانه ای راجع به گالیله در کلیسای جامع پیزاوجود دارد. گالیله موسس فیزیک مدرن در سال 1564 در شهر پیزا به جهان آمده است. گفته می گردد گالیله یکی از کشفیات مهم خود را در کلیسای جامع پیزابدست آورده است. در افسانه است که وقتی او نوسان یک شمعدان برنزی را در یک مراسم تماشا می کرد، متوجه شد حرکت های نوسانی شمعدان به جلو و عقب با زمان یکسانی صورت می گیرد. این اتفاق باعث به وجود آمدن تئوری ایزو چرانیسم به معنی تقارن شد. هم اکنون آن لامپی که در کلیسا است همان شمعدان چند صد سال پیش نیست. ولی تصور اینکه گالیله بر روی نیمکت در کلیسا نشسته و دارد فضای غنی کلیسا را تماشا می نماید، کار سختی نیست.

لامپی در کلیسای جامع پیزا که ادعا میگردد تئوری ایزو چرانیسم گالیله از آن نشات گرفته است

شرایط بازدید از کلیسای جامع پیزا

بازدید از کلیسای جامع پیزارایگان است، اما هنوز هم ضروری است تا برای رفتن به کلیسا زمان خاصی را رزرو کنید. از هر 30 دقیقه یکبار، تنها 90 نفر اجازه بازدید از کلیسا را دارند. و اگر جمعیت زیادی به بازدید بیایند، تنها کسانی حق بازدید دارند که بلیط تهیه نمایند. توصیه می گردد در فصل های شلوغ سال زودتر به کلیسا بروید و بلیط رزرو کنید. در اطراف کلیسا تور های زیادی همراه با راهنمای چند زبانه وجود دارند. بنابراین می توانید در یکی از تور ها برای آشنایی بهتر با کلیسا ثبت نام کنید. ساعات بازدید از کلیسا از ساعت 10 صبح تا 6 عصر می باشد.

حتما از کلیسای جامع پیزا دیدن کنید

کلیسای جامع پیزاواقعا یک کلیسای خیلی زیبایی است. کلیسا ویژگی های زیادی دارد و ارزش آن را دارد که حتما مورد توجه قرار گیرد. یکی از ویژگی های شاخص کلیسا، نمای چشمگیر بیرونی آن می باشد. با نگاه به سمت بالای نمای غربی، بازدید نماینده ها می توانند مجسمه مریم مقدس را همراه با یک بچه ببینند. و در هر طرف مجسمه، چهار کشیش وجود دارد. ویژگی دیگری که کلیسا را برجسته میکند، دروازه های بنزی خیلی بزرگ است. اگر از نزدیک به دروازه ها نگاه کنید، خواهید دید با نقاشی های زیبایی پوشیده شده اند. نقاشی ها داستان های مختلف کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند. کلیسا با سنگ های مرمر سفید، چمن های سبز رنگ و آسمان آبی، منظره زیبایی را خلق می نماید. و بهترین سوژه برای عکاسی است.

موقعیت جغرافیایی کلیسای جامع پیزا

کلیسای جامع پیزادر مرکز شهر پیزا در قسمت ساحل غربی ایتالیا قرار گرفته است. اگر با ماشین شخصی یا اجاره ای به دیدن کلیسا رفته اید، به خاطر حجم وسیعی از بازدید نمایندگان پارکینگ های خیلی بزرگی برای پارک ماشینتان وجود دارند. توصیه می گردد بعد از بازدید از کلیسای جامع پیزا، به مرکز این شهر قدیمی بروید. می توانید در کنار رود آرنو قدم بزنید و از مناظر زیبای پیزا لذت ببرید.

منبع: دلتابان
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 317

به "کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید