6 دلیل برای اینکه در گوشی نباید از کارت حافظه استفاده کنید

به گزارش لیتن، طی سال های گذشته روز به روز شمار گوشی های اندرویدی که از کارت حافظه پشتیبانی می کنند، کاهش پیدا کرده است. به همین علت در حال حاضر این مشخصه عمدتا در بین گوشی های میان رده و پایین رده دیده می شود. با این حال واقعیت این است که علی رغم تلاش شرکت های سازنده گوشی های هوشمند، کارت های حافظه همچنان طرفداران زیادی دارند زیرا به کاربران اجازه می دهند با پرداخت مبلغ مناسب، حافظه گوشی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

6 دلیل برای اینکه در گوشی نباید از کارت حافظه استفاده کنید

با این حال استفاده از کارت حافظه در گوشی چالش هایی هم به همراه دارد که در ادامه به 6 مورد از این مسائل می پردازیم. بنابراین اگر طرفدار استفاده از کارت حافظه در گوشی خود هستید، بهتر است به این موارد توجه داشته باشید تا از مسائلی که ممکن است با آن ها روبرو شوید، اطلاع داشته باشید.

کارت حافظه microSDXC لیتو مدل 533x A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 80MBps ظرفیت 16 گیگابایت

199,000

149,500

تومان

کارت حافظه microSDXC ای دیتا مدل Premier V10 A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 100MBps ظرفیت 128 گیگابایت

445,000

تومان

خرید کارت حافظه از خبرنگاران

مشاهده همه

کاهش سرعت

در حال حاضر طیف گسترده ای از کارت های microSD برای گوشی های هوشمند به فروش می رسند که همگی سطوع عملکردی متفاوتی ارائه می کنند. در این میان اگر کارت حافظه موردنظر کیفیت بالایی نداشته باشد، پایین بودن سرعت آن مسائل زیادی را ایجاد می کند. این موضوع به خصوص زمانی به خوبی احساس می شود که تعداد زیادی اپلیکیشن را به کارت حافظه منتقل کرده باشید. در چنین شرایطی و اگر کارت حافظه موردنظر باکیفیت نباشد، سرعت بارگذاری اپ و سرعت سینک شدن داده ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. متاسفانه بسیاری از کاربران با این مشکل روبرو می شوند زیرا کاربران معمولی بر این باور هستند که بین مدل های مختلف کارت حافظه تفاوتی وجود ندارد و به همین علت اگر مثلا یک کارت حافظه بدون استفاده گوشه خانه افتاده باشد، آن را در گوشی خود قرار می دهند.

اگر فقط گاهی اوقات از کارت حافظه استفاده می کنید و مثلا برای کارهایی مانند دخیره عکس و فایل به استفاده از آن روی می آورید، پس کارت های با کلاس 10 یا بالاتر گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. اما از سوی دیگر اگر به شدت اهل فیلمبرداری هستید یا قصد دارید تعدادی از اپلیکیشن های گوشی را به کارت حافظه منتقل کنید، باید از سریع ترین کارت حافظه ای که گوشی شما می تواند از آن پشتیبانی کند، استفاده کنید. معمولا کارت های حافظه UHS-II برای استفاده های عمومی مناسب هستند و برای فیلمبرداری هم باید حداقل کارت حافظه V30 خریداری کنید. البته باید تاکید کنیم که حتی در این شرایط هم عملکرد ارائه شده از کارت حافظه های موردنظر ایده آل نخواهد بود.

کارت حافظه microSDXC سن دیسک مدل Ultra کلاس 10 استاندارد UHS-I U1 سرعت 100MBps ظرفیت 128 گیگابایت

14 %

500,000

429,000 تومان

مشاهده و خرید

افت عملکرد گیمینگ

بازی های سنگین معمولا حجم زیادی از حافظه داخلی گوشی را اشغال می کنند. طبیعتا ما در مورد بازی های ساده ای مانند جدول صحبت نمی کنیم ولی بازی هایی مانند Call Of Duty Mobile می توانند چندین گیگابایت از حافظه گوشی را از آن خود کنند. بنابراین اگر حافظه داخلی گوشی شما چندان بالا نیست و از طرف دیگر می خواهید چندین بازی سنگین را روی گوشی خود نصب کنید، احتمالا وسوسه می شوید داده های این بازی ها را به کارت حافظه منتقل کنید.

اما انجام چنین کاری کاملا اشتباه است زیرا بهترین کارت های حافظه موجود در بازار هم به مقدار کافی برای عملکرد مناسب این بازی ها سریع نیستند و سرعت اجرای بازی ها را به طور قابل توجهی پایین می آورند. یک کارت حافظه UHS-II از حداکثر سرعت خواندن و نوشتن 312 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند و این در حالی است که حافظه داخلی UFS 4.0 استفاده شده در گوشی های سری گلکسی S23 می تواند با سرعت 4200 مگابایت در ثانیه اطلاعات را بخواند و با سرعت 2800 مگابایت در ثانیه داده ها را بنویسد.

به همین علت در صورت اجرای بازی با کارت حافظه، با کرش کردن های پیاپی، فریم های از دست رفته و حذف برخی المان ها در بازی روبرو می شوید. در نتیجه اگر می خواهید برای بازی بهترین تجربه را داشته باشید، چاره ای جز اجرای بازی های موردنظر از طریق حافظه داخلی گوشی ندارید.

کارت حافظه سندیسک MicroSDXC مدل Ultra A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 120MBps ظرفیت 64 گیگابایت

260,000 تومان

مشاهده و خرید

پیچیده شدن پیدا کردن فایل ها

اگرچه گوشی به راحتی کارت حافظه را شناسایی می کند، اما این موضوع منجر به شناسایی کارت حافظه و حافظه داخلی به عنوان یک بخش واحد نمی شود. بنابراین با توجه به نحوه استفاده شما از کارت حافظه، این موضوع می تواند پیدا کردن برخی فایل ها را به کار بسیار سختی تبدیل کند.

به عنوان مثال ممکن است عکس ها و فایل های موسیقی را در کارت حافظه ذخیره کرده باشید و فایل های کروم و سند های مربوط به گوگل Docs در حافظه داخلی قرار گرفته باشند. در این میان هرچقدر از برنامه های بیشتری استفاده کنید، این چند دسته شدن شدیدتر هم می شود. بنابراین آیا بعد از ماه ها استفاده، دقیقا می دانید که کدام فایل ها در کدام قسمت ذخیره شده اند؟ طبیعتا جواب این سوال از طرف بسیاری از کاربران منفی است. همین موضوع می تواند بهره وری گوشی را پایین بیاورد زیرا ممکن است فایل های تکراری در بخش های مختلف ذخیره بشوند و در نتیجه فضای زیادی از گوشی و کارت حافظه به طور بی فایده مورد استفاده قرار بگیرد.

کارت حافظه microSDHC ای دیتا مدل Premier کلاس 10 استاندارد UHS-I U1 سرعت 80MBps ظرفیت 32 گیگابایت به همراه با آداپتور SD

157,000 تومان

مشاهده و خرید

خراب شدن کارت حافظه

کارت حافظه عمر محدودی دارد و می تواند تعداد محدودی عملیات خواندن و نوشتن داده ها را انجام دهد. بنابراین هر بار که از کارت حافظه استفاده می کنید، عمر آن کمتر می شود. طبیعتا عمر تمام مدل ها یکسان نیست و بستگی به شرکت سازنده و کیفیت خود کارت حافظه دارد. در نتیجه کارت های حافظه ساخت شرکت های مشهوری مانند سامسونگ و SanDisk نسبت به کارت های حافظه ساخت شرکت های ناشناخته، عمر بسیار بیشتری ارائه می کنند.

در این میان، هیچ راه دقیقی برای شناسایی مقدار عمر به جای مانده کارت حافظه وجود ندارد. به همین علت اگر یک کارت حافظه بدون استفاده در کمد شما قرار گرفته است، به هیچ عنوان نمی توانید تشخیص دهید که این کارت حافظه چقدر مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمنً برخلاف هارد درایوها، کارت های حافظه قبل از خراب شدن هیچ نشانه خاصی از خود بروز نمی دهند. بنابراین اگر از داده های خود بک آپ نداشته باشید، ممکن است در عرض فقط چند ثانیه حجم عظیمی از اطلاعات را از دست بدهید.

کارت حافظه microSDXC تروبایت مدل A2-V30-633X کلاس 10 استاندارد UHS-I U3 سرعت 95MBps ظرفیت 128گیگابایت به همراه کارت خوان

27 %

590,000

429,000 تومان

مشاهده و خرید

سخت شدن مهاجرت به گوشی نو

بسیاری از کاربران فکر می کنند نحوه عملکرد کارت حافظه microSD استفاده شده در گوشی های هوشمند، مانند کارت حافظه SD معمولی است. اما برای کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ، می توانید به راحتی کارت حافظه را به سیستم های مختلف وصل کنید و بدون هیچ مسئله ای از آن ها برای انتقال داده ها استفاده کنید.

از سوی دیگر وقتی که یک کارت حافظه microSD را به گوشی وصل می کنید و این کارت حافظه را به عنوان حافظه داخلی تنظیم می کنید، سیستم عامل آن را رمزگذاری می کند تا امنیت داده ها افزایش پیدا کند. در نتیجه نمی توانید به سادگی آن را از گوشی خود بیرون بیاورید و به گوشی دیگری وصل کنید. با توجه به این موضوع، در صورت خرید گوشی نو، برای انتقال داده ها از کارت حافظه با چالش روبرو می شوید. از سوی دیگر همانطور که در مقدمه گفتیم، این روزها بسیاری از گوشی های نو از کارت حافظه پشتیبانی نمی کنند و بنابراین شاید اصلا گوشی نو شما از چنین قابلیتی بهره نبرد.

کارت حافظه microSDXC لیتو مدل 533x A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 80MBps ظرفیت 16 گیگابایت

25 %

199,000

149,500 تومان

مشاهده و خرید

ناپدید شدن میان برها و سایر مسائل

در نهایت باید بگوییم که استفاده از کارت حافظه در گوشی می تواند مسائل عجیب و غریبی را ایجاد کند. به عنوان مثال برخی کاربران می گویند که در صورت تمام شدن شارژ باتری، میان بر اپلیکیشن هایی که اطلاعات آن ها به کارت حافظه منتقل شده، از هوم اسکرین حذف می شوند. همچنین بعد از این اتفاق ممکن است اطلاعات ذخیره شده در اپلیکیشن های موردنظر هم حذف بشود. طبیعتا قرار نیست تمام کاربران با چنین مسئله ای روبرو شوند اما در هر صورت اگر از کارت حافظه برای گوشی خود استفاده می کنید، باید آمادگی روبرو شدن با چنین مسائلی را داشته باشید.

کارت حافظه microSDXC ای دیتا مدل Premier V10 A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 100MBps ظرفیت 128 گیگابایت

445,000 تومان

مشاهده و خرید

سخن پایانی

اگر بعد از خواندن این مطلب و خبردار شدن از مسائل استفاده از کارت حافظه برای گوشی همچنان می خواهید از کارت حافظه استفاده کنید، پس چنین کاری را انجام دهید. شاید در صورت استفاده از کارت حافظه با هیچکدام از مسائل اشاره شده روبرو نشوید اما در هر صورت بهتر است قبل از خرید از وجود چنین مواردی خبردار باشید. اما در نهایت اگر فکر می کنید به حافظه داخلی زیادی نیاز دارید، بهتر است حین خرید گوشی به این موضوع توجه کنید و مدل دارای حافظه داخلی بالاتری خریداری کنید.

کارت حافظه microSDXC لیتو مدل 533x A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 80MBps ظرفیت 16 گیگابایت

199,000

149,500

تومان

کارت حافظه microSDXC ای دیتا مدل Premier V10 A1 کلاس 10 استاندارد UHS-I سرعت 100MBps ظرفیت 128 گیگابایت

445,000

تومان

خرید کارت حافظه از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 فروردین 1402 بروزرسانی: 10 فروردین 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2281

به "6 دلیل برای اینکه در گوشی نباید از کارت حافظه استفاده کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل برای اینکه در گوشی نباید از کارت حافظه استفاده کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید