آشنایی با 12 مورد از مکان های خنک شمال در تابستان

به گزارش لیتن، مکان های خنک شمال در تابستان یکی از برترین نقاط ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. استان های شمالی کشور بدلیل موقعیت جغرافیایی منحصربفرد و شرایط اقلیمی خاص نه تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای شهروندان کشورهای همسایه نیز به یکی از مقاصد محبوب سفر تبدیل شده است. طبیعت سرسبز و خیره نماینده ی شمال ایران و نوار ساحلی طولانی این خطّه بر کرانه های دریای خزر، یکی از زیباترین و بکرترین اقلیم ها را در منطقه گرم و بیابانی خاورمیانه پدید آورده است. بنابراین قابل پیش بینی است که گردشگران بسیاری این منطقه را برای سفرهای تابستانی خود انتخاب نمایند تا علاوه بر لذت بردن از طبیعت و آرامش شهرها و روستاهای این منطقه ها، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مقایسه با سفرهای خارجی داشته باشند.

آشنایی با 12 مورد از مکان های خنک شمال در تابستان

بسیاری از گردشگران، پاییز را برترین فصل برای سفر به شهرهای شمالی کشور می دانند. پاییز هزار رنگ و رؤیایی این منطقه یکی از برترین اوقات سال برای سفر به شمال ایران است؛ اما قرار گرفتن این ناحیه در دامنه های البرز شمالی باعث شده تا نتوان از خنکا و به نوعی سرمای دلچسب تابستانی بعضی نقاط این منطقه به سادگی گذشت. خبرنگاران در این بخش بعضی از برترین و پرطرفدارترین مکان های خنک شمال در تابستان را معرفی می نماید. منطقه های با طبیعت جادویی و هوایی لطیف و نشاط بخش که تجربه یک سفر تابستانی متفاوت را رقم خواهند زد.

روستای فیل بند: بخش بند پِی، شهرستان بابل، استان مازندران

فیل بند یکی از زیباترین روستاهای ایران است که بعنوان بام شرقی مازندران شناخته می شود. این روستای سرسبز در شرق رود هراز واقع شده و برترین راستا دسترسی به آن از جاده هراز است. قرار گرفتن در ارتفاع حدود سه هزار متری، باعث شده تا فیل بند روستایی برفراز ابرها باشد. زمستان های بسیار سرد این منطقه باعث می شود تا روستا در این فصل خالی از سکنه باشد.

هوای این روستا در نیمه اول سال و بویژه تابستان ، بسیار دلپذیر است. ابر و مه صبحگاهی که در این منطقه تشکیل می شود یکی از زیباترین چشم مقدارای فیل بند در فصل تابستان است. از جمله نقاط تماشای این روستای مرتفع می توان به تپه فیل بند، آبشارهای زیبا و سنگ چال اشاره نمود. اقامتگاه های بوم گردی دلنشین و دنجی برای مسافران این روستا ساخته شده است که با اقامت در آن ها می توان از منظره وسیع و مرتفعی که به طبیعت زیبای منطقه ها پایین دست اِشراف دارد؛ لذت و آرامش فوق العاده ای تجربه کرد.

آلاشت: شهرستان سواد کوه، استان مازندران

با ارتفاع حدود دو هزار متر از سطح دریا، آسمان آبی پاک و خیره نماینده و سکونتگاه عقاب ها؛ می توان بسادگی علت نامیده شدن این شهر زیبا با عنوان آلاشت(آشیانه عقاب) را متوجه شد. شهر آلاشت در سالهای پایانی دهه 1340 شمسی با عنوان محله قدیمی آلاشت در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سال 1352 به شهر تبدیل شد. معماری خاص و زیبای این شهر که از بناهای خشتی زیبا با سقف های شیب دار و کوچه های سنگ فرش شده شکل گرفته است؛ یکی از جاذبه های تماشای این شهر است. طبیعت بکر و سرسبز و دسترسی آسان به وسیله جاده فیروزکوه؛ آلاشت را به یکی از برترین مکان های خنک شمال در تابستان تبدیل نموده است.

هوای دلپذیر کوهپایه های البرز، رودخانه های پر آب و خروشان، چشمه های جوشان و آبشارها؛ تابستان آلاشت را خیال انگیز و بی نظیر می نماید. رصدخانه مشهور آلاشت، جمعیت کثیری از دوستداران نجوم را به این شهر می کشاند. تنوع گونه های جانوری آلاشت نیز برای دوستداران طبیعت بسیار خوشایند است. اقامت گاه های بوم گردی، سوییت ها و ویلاها و کمپ های جنگلی مهم ترین مکان ها برای اسکان در این شهر زیبا است.

مازیچال: شهرستان کلار دشت، استان مازندران

اگر قصد سفری متفاوت و دور شدن از تمامی امکانات زندگی شهری و تکنولوژی را دارید؛ از بهشت مازیچال تماشا کنید. ییلاق مازیچال از توابع شهرستان کلاردشت است که در ارتفاع حدود سه هزار متری از سطح دریا واقع شده است. در مازیچال خبری از آب لوله کشی، برق، گاز، آنتن دهی تلفن و حتی جاده های آسفالت نیست. تنها کلبه های ساده و ابتدایی در این منطقه وجود دارد که محل اقامت گله داران است. با تمام این اوصاف، طبیعت بکر و ناب مازیچال هر گردشگری را شیفته خود می نماید.

منظره ها چشم نواز این منطقه در فصول بهار و پاییز وصف ناشدنی است و خنکا و سرمای تابستانی آن، بسیار نشاط بخش. مازیچال، روستایی در دل ابرها است که بسیاری از دوستداران طبیعت، برترین خاطرات خود را مربوط به کمپ ها و اقامت های تابستانه در مازیچال می دانند.

روستای جواهر ده: بخش سخت سر، شهرستان رامسر، استان مازندران

جواهر ده یکی از زیباترین و پر مخاطب ترین ییلاقات کشور است. این روستای زیبا در جنوب غربی شهرستان رامسر و بر مرز استان های مازندران و گیلان واقع است و به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی فراوان، گردشگران بسیاری را بسوی این منطقه می کشاند. عبور رودخانه صفا رود از این روستا در کنار دریاچه قو، آبشارهای زیبا و خیره نماینده مانند جواهر ده و صفا رود و نیز چشمه های پر آب از مهم ترین جاذبه های طبیعی این روستا بحساب می آیند. به علت قرار گرفتن در ارتفاعات دو هزار متری البرز، جواهر ده پوشش جنگلی متراکمی ندارد اما از چشم مقدارای بکر و گسترده دشت های پوشیده از گل های وحشی و گونه های گیاهی مختلف بهره می برد.

علاوه بر جاذبه های طبیعی، جواهرده بعلت مراسم آیینی مختلف مانند کشتی گیله مردی و جشن تیرگان و نیز ساخت صنایع دستی چوبی و فلزی؛ یکی از مهم ترین قطب های جذب جهانگرد فرهنگی و آیینی در میان ییلاقات کشور است. امکانات مناسب رفاهی و خدماتی مانند رستوران ها، مراکز خرید و اقامت گاه ها و کمپ های جنگلی؛ جواهر ده را به یکی از اصلی ترین مکان های خنک شمال در تابستان برای گردشگران تبدیل نموده است.

شهرستان سواد کوه؛ استان مازندران

شهرستان سوادکوه یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که با وجود دسترسی نداشتن به ساحل دریا؛ بعلت جاذبه های گردشگری مختلف توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است. این شهرستان متشکل از سه شهر پل سفید، آلاشت و زیرآب به مرکزیت پل سفید است. بعلت دسترسی آسان از راستا جاده فیروزکوه، گروه های طبیعت گردی فراوانی از کلان شهر تهران راهی سواد کوه می شوند. طبیعت بکر و زیبا که گونه های مختلف گیاهی و جانوری را شامل می شود، مهم ترین عامل معروفیت و محبوبیت این منطقه است. دریاچه شورمست، دریاچه لفور، غارهای طبیعی شگفت انگیز، پارک جنگلی جوارم و آبشار شور آب از مهم ترین و زیباترین منطقه ها طبیعی سواد کوه هستند.

یکی از مشهورترین نقاط تماشای سواد کوه، پل باشکوه و زیبای ورسک است. بعلاوه مسافرخانه ها، اقامت گاه ها و سوییت های مختلفی برای اقامت در سواد کوه فراهم است. کمپ های جنگلی و اقامت در طبیعت بکر این منطقه از دلایل اصلی انتخاب سواد کوه بعنوان یکی از برترین مکان های خنک شمال در تابستان است.

کلار دشت؛ استان مازندران

شهرستان کلاردشت در جنوب غربی چالوس واقع شده است. ارتفاع بالا از سطح دریا و دوری از سواحل دریای خزر، آب و هوای خنک و مطبوعی برای این شهر زیبا به ارمغان آورده است. بعلاوه بعلت راستا دسترسی مناسب و برخورداری از امکانات رفاهی و اقامتی بسیار خوب؛ کلاردشت را می توان یکی از اصلی ترین مکان های خنک شمال در تابستان نامید. بسیاری از گردشگران راستاهای مرزن آباد و عباس آباد به کلار دشت را بعنوان زیباترین جاده های ایران معرفی می نمایند.

تماشای های فراوانی در کلاردشت وجود دارد. مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر عبارتند از: پارک ملی کلاردشت، پارک جنگلی و روستای رودبارک، روستای سیاه بیشه، علَم کوه، دریاچه ولشت، آبشار اکد، آبشار هریجان و مرداب دیوک.

گردنه حیران: شهرستان آستارا، استان گیلان

تجربه عبور از گردنه حیران، تجربه ای شبیه به پرواز کردن و تماشای زیباترین نقاط زمین از فراز ابرها است. حیران، به معنی محصور شده در مه؛ وجه تسمیه مناسبی برای این منطقه است. این گردنه که در نزدیکی مرز آستارا و جمهوری آذربایجان و در محور مواصلاتی آستارا اردبیل واقع است؛ به علت تبخیر سطحی بالای آب دریای خزر در بیشتر اوقات سال ابری و مه آلود است. خنکای هوا و تجربه بی نظیر تماشای طبیعت شور انگیز منطقه از ارتفاعات؛ گردنه حیران را به یکی از زیباترین مکان های خنک شمال در تابستان تبدیل نموده است.

گردنه حیران جلگه گیلان را به ارتفاعات کوهستانی متصل می نماید و از جاذبه های گردشگری طبیعی و تفریحی فراوانی برخوردار است. مهم ترین جاذبه های طبیعی این منطقه عبارتند از: دشت بابونه، جنگل فندق لو، روستای حیران و روستاهای کشفی و مشند. سورتمه ریلی، زیپ لاین و تله کابین نیز از پرطرفدارترین امکانات تفریحی گردنه حیران هستند. برای اقامت در این منطقه هتل ها و اقامت گاه های مناسبی در روستای حیران و منطقه جهانگردی گردنه حیران وجود دارد.

ماسوله: شهرستان فومن، استان گیلان

ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و غرب شهرستان فومن واقع شده است. این روستای تاریخی که احداث آن به دوره زندیه بازمی شود بعنوان یکی از بزرگترین روستاهای پلّکانی ایران؛ از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان گیلان است. موقعیت قرارگیری ماسوله باعث شده تا از لحاظ چشم مقدارای طبیعی نتوان مشابهی برای آن پیدا نموده. ماسوله از سه جهت به وسیله کوه های سر سبز احاطه شده و منظره شرقی آن دره ای زیبا و سرسبز است.

معماری منحصر بفرد این روستا و خانه های ساده اما چشم نواز آن، کوچه های قدیمی و باریک و هوای مطبوع و دلپذیر کوهستانی، ماسوله را روستای محبوب بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی نموده است. در هر فصل از سال که به ماسوله سفر کنید، زیبایی آن شما را شگفت زده خواهد نمود. با این وجود لطافت و طراوت هوای آن در ماه های نخست سال، بسیاری از گردشگران را به انتخاب ماسوله برای گذران تعطیلات در مکان های خنک شمال در تابستان ترغیب می نماید. علاوه بر تماشای هایی طبیعی، ماسوله جاذبه های فرهنگی و تاریخی مهمی دارد که مهم ترین آن ها بازار سنتی ماسوله است. با توجه به احداث چندین هتل و تعداد قابل توجهی سوییت و اقامت گاه، شرایط بسیار مطلوبی برای اقامت در ماسوله وجود دارد.

شهرستان تالش؛ استان گیلان

تالس منطقه ای وسیع در شمال غربی شهر رشت است که شهر هشت پر، مرکز آن بحساب می آید. شهرستان تالش یکی از برترین نقاط ایران برای تجربه حضور در میان اقوام مختلف ایرانی از جمله گیلکی، آذری و فارس است که در آن با گویش ها و مذاهب مختلف روبرو خواهید شد. تنوع پوشش و آیین های سنتی اقوام ساکن این شهر از تالش شهری پر از رنگ و طرح و شادی ساخته است. جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی در تالش وجود دارد. طبیعت زیبای این منطقه به علت تنوع گونه های گیاهی و جانوری گردشگران را شگفت زده می نماید. منطقه ها ییلاقی بسیار زیبا مانند سوباتان، آق اولر و شکر دشت، بام تالش، ساحل و جنگل زیبای گیسوم، دریاچه سرآگاه و پارک جنگلی سیاه از مهم ترین نقاط تماشای این شهر هستند.

مراسم آیینی مختلف و آثار تاریخی همانند حمام مریان و کاخ سفید آبی؛ از مهم ترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی تالش بحساب می آیند. برای اقامت در این شهر سوییت ها و اقامت گاه های مناسبی وجود دارد. بارندگی فراوان و شرجی پایین تالش را به یکی از برترین مکان های خنک شمال در تابستان تبدیل نموده است.

دیلمان: شهرستان سیاهکل، استان گیلان

از راستا جنگلی خیره نماینده ای که به ییلاق کهن دیلمان می رسد می توان متوجه شد که این منطقه تا چه مقدار زیبا و چشم نواز است. دیلمان بعنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های بشر، منطقه ای ممتاز از لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی است. این منطقه با واقع شدن بین کوه های البرز و قله درفک از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است و به دو بخش دیلمان و پیرکوه تقسیم می شود. دشت های مرتفع، چشمه ها رودهای پرآب و قله های در برف و مه گرفته از اصلی ترین نمادهای ییلاق دیلمان هستند.

دشت سوسن چلچراغ، دشت لاله، منطقه حفاظت شده دیلمان و آبشار لونک از نقاط تماشای دیلمان هستند. بعلاوه گردشگران می توانند از آثار تاریخی این شهر مانند منطقه باستانی قلعه کوتی و قلعه گرمارو تماشا نمایند. این ییلاق باشکوه که در شرق استان گیلان واقع شده است با سوییت ها و اقامت گاه های مختلفی که در آن تأسیس شده هر ساله پذیرای انبوه مسافرانی است که در پی مکان های خنک شمال در تابستان هستند.

ییلاقات ماسال؛ استان گیلان

با عبور از جاده پر پیچ و خم گیلوان، مسافران از شهر ماسال به بهشت ییلاقی این منطقه خواهند رسید. ماسال شهری واقع در غرب رشت است که بعلت ییلاقات زیبا و بکر خود از معروفیت و محبوبیت فراوانی برخوردار است. ییلاقات ماسال بصورت کلبه های چوبی ساخته شده بر شیب تپه ها، قلب هر گردشگری را فتح می نمایند. آب و هوای خنک و مطبوع این منطقه ماسال را به انتخاب بسیار خوبی برای رهایی از گرمای تابستان تبدیل نموده است. آبشارهای مرتفع و باشکوه، رودهای خروشان و مراتع وسیع که در مه فرو رفته اند، طبیعت خیال انگیز ماسال را شکل داده اند.

ییلاقات زیبا و تماشای بسیاری در این منطقه وجود دارند که معروف ترین آن ها سوچاله و اولس بلانگاه هستند. ماسال امکانات اقامتی مناسب و خوبی برای سکونت دارد. بعلاوه کمپ های اقامت شبانه در نقاط مختلفی از طبیعت ناب ماسال تدارک دیده شده اند.

داماش: بخش عمار لو، شهرستان رودبار، استان گیلان

داماش مرکز چشمه های زلال و شهر سوسن چلچراغ است. منطقه ای کوهستانی در ارتفاعات البرز با آب و هوایی خنک و افسونگر در فصول بهار و تابستان. از دهه 1350 شمسی که سوسن چلچراغ یا سوسن سفید بعنوان نخستین گل در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ داماش بعنوان مرکز اصلی رویش این گل زیبا و کمیاب در مرکز توجهات قرار گرفته است. امروزه سوسن چلچراغ بعنوان گونه ای تحت حفاظت در مزرعه ای به وسعت حدود پنج هکتار در این منطقه پرورش داده می شود. هر ساله در اواخر بهار گردشگران بسیاری برای جشن سوسن چلچراغ این مزارع راهی داماش می شوند.

بعلت اقلیم کوهستانی سخت و ناهموار، کشاورزی در این منطقه رونق ندارد و روی آوردن ساکنان آن به صنایع دستی، یکی از منابع عایدی و نمادهای فرهنگی داماش است. مراسم آیینی شاد و زیبا، چشمه های تماشای و جوشان، هوای خنک و آرامش بخش کوهستان و اقامت گاه های روستایی دنج؛ باعث می شود تا از سفر به داماش بعنوان یکی از بکرترین مکان های خنک شمال در تابستان خاطرات بی تکراری برای شما به یادگار بماند.

سخن پایانی

در معرفی نقاط تماشای و زیبای شمال کشور برای سفر در فصل تابستان، منطقه ها بسیاری از قلم افتاده است. علت این امر گستردگی و فراوانی روستاها و ییلاقات این سرزمین است. در فصل تابستان با سفر به هر یک از شهرها و روستاهای نام برده با نقاط بکر و شگفت انگیز مختلفی روبرو خواهید شد که هر یک، شما را به اقامت بیشتر در این بهشت گمشده ترغیب می نماید. با سفر به مکان های خنک شمال در تابستان که در این بخش معرفی شدند؛ با منطقه ها و ییلاقات زیبایی آشنا خواهید شد که بدون تردید؛ شمال ایران را به مقصد تمامی سفرهای تابستانی شما تبدیل خواهند کرد!

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2186

به "آشنایی با 12 مورد از مکان های خنک شمال در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 12 مورد از مکان های خنک شمال در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید