افزایش سهم منطقه ها محروم در کنکور

به گزارش لیتن، از زمانی که مصوبه تازه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و قرار است از سال آینده تأثیر معدل در کنکور 40 درصد قطعی شود، تعدادی از داوطلبان کنکور به ویژه پایه دوازدهمی ها نسبت به این مصوبه گلایه دارند و معتقدند که زیرساخت های لازم برای برگزاری امتحانات نهایی وجود ندارد.

افزایش سهم منطقه ها محروم در کنکور

به گزارش فارس؛ موضوع تقلب بعضی دانش آموزان در امتحانات نهایی هم موضوع دیگری است که داوطلبان نسبت به آن اشاره دارند و عنوان می کنند که این موضوع موجب می شود تا عدالت برقرار نشود.

برای پاسخ به این پرسش ها به مصاحبه با محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش پرداختیم.

زارعی در این مصاحبه به مواردی اشاره کرد:

  • بیش از 60 درصد و گاهی در بعضی منطقه ها، 70 درصد اجرای کنکور با آموزش و پرورش است
  • یک مورد تقلب هم زیاد است
  • دانش آموزان وارد بازی تقلب نشوند
  • رتبه های یک تا 10 در کنکور امسال هیچکدام در دروس خودشان در امتحان نهایی نمره 20 کسب نکردند

بیش از 60 درصد اجرای کنکور با آموزش و پرورش است

یکی از گلایه های داوطلبان کنکور این است که آموزش و پرورش زیرساخت های لازم را برای برگزاری امتحانات نهایی ندارد. پاسخ آموزش و پرورش به این داوطلبان چیست؟

در حال حاضر آموزش و پرورش در بحث برگزاری کنکور با سازمان سنجش همکاری دارد و بیش از 60 درصد و گاهی در بعضی منطقه ها، 70 درصد اجرای کنکور با آموزش و پرورش است. یعنی غیر از برگزاری امتحانات در آموزش و پرورش با پیشینه چندین ساله، بار اصلی برگزاری آزمون های سراسری و موضوع کنکور هم بر عهده آموزش و پرورش است و ثابت کرده است که این توان در آموزش و پرورش به جهت ساختاری وجود دارد. همچنین آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحانات تا روستا ها را هم دارد.

داوطلبان نسبت به موضوع تقلب در امتحانات نهایی هم گلایه دارند و معتقدند که تقلب موجب می شود که امتحانات نهایی عادلانه نباشد.

با سازوکاری که می توان گفت بخشی از آن تازه است و بخشی از قبل هم بوده و چند سال است اجرا می شود، تلاش شده است که امتحانات عادلانه برگزار شود. طراحان سؤال در فضای قرنطینه، کار طراحی سؤال را انجام می دهند. تقریبا طراحی سؤال در قرنطینه در آزمون های دیگر مشابهت ندارد یعنی در جا های دیگر به این شکل عمل نمی شود.

ضمن اینکه از بانک سؤال هم کمک می گیریم. طراحان در قرنطینه کامل از زمان شروع تا پایان ساعت آزمون به سر می برند. طراحی سؤالات که انجام می شود، ارسال الکترونیکی سؤالات به صورت فایل رمز شده است و رمز سؤالات هم پنج دقیقه مانده به شروع آزمون به حوزه اجرا ارسال می شود و آنجا هم در فضای قرنطینه دریافت می کنند.

در قرنطینه اجرا، بعد از تکثیر سؤالات، در داخل پاکت گذاشته شده و پلمب می شود و در اختیار حوزه امتحانی قرار می گیرد. در سر جلسه، پاکت سؤالات در حضور دانش آموزان باز می شود و در اختیارشان قرار می گیرد.

یک مورد تقلب هم زیاد است

چگونه بعضی دانش آموزان تقلب می کنند؟

در بحث انتشار سؤالات در کنکور هم این مسأله وجود دارد؛ یعنی این مسأله هم برای امتحانات و هم برای کنکور است؛ انتشار سؤالات از طریق دستگاه های الکترونیکی است که شبکه هایی، آن ها را ترویج می کنند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. یعنی داوطلبان را ترغیب می کنند که این دستگاه ها را دریافت کنند و ممکن است فضای انتشار سؤالات اتفاق بیفتد.

یک مورد تقلب هم زیاد است و یک مورد هم نباید اتفاق بیفتد و ما به شدت با افرادی که به این شبکه ها وصل هستند و این اتفاق می افتد، برخورد می کنیم. در کنکور هم همین تمهیدات را دارند و امسال هم شاهد هستیم برخورد های خوبی اجرا شده است. یعنی اگر پی ببرند افرادی از الگو های تقلب استفاده کردند چه در سرجلسه از آن ها کشف کرده باشند یا بر اساس خروجی پاسخ دهی، این را متوجه شوند، برخورد می شود.

برای جلوگیری از تقلب چه کردید؟

ما هم در آموزش و پرورش سازوکاری را چیدیم. به این شکل که سؤالاتی که در اختیار حوزه ها قرار می گیرد دارای شماره حوزه است و اگر تخلفی انجام شود قابل ردیابی است. امسال هم در نوبت امتحانات خرداد و شهریور، تخلف هایی اجرا شده است که پیگیری کردیم.

چه برخوردی با کسانی که تقلب کردند، اجرا شده است؟

با دانش آموزی که متأسفانه فریب این شبکه ها را خورده است، برخورد اجرا شده است. اگر ثابت شود که دانش آموز، عضو این شبکه ها بوده و انتشار سؤالات امتحانی را برای شبکه ها انجام داده، تمام دروسش صفر محسوب می شود و بعضا از نوبت های بعدی امتحانات هم محروم می شود.

دانش آموزی که وارد این بازی شده و این فریب را می خورد، این عاقبت هم برایش رقم می خورد؛ مواردی داشتیم و برخورد ها هم شده است.

دانش آموزان وارد بازی تقلب نشوند

توصیه شما به داوطلبان و دانش آموزان کنکوری چیست؟

توصیه ما این است که دانش آموزان وارد این بازی ها نشوند. این فریب را نخورند تا این اتفاقات برایشان پیش نیاید که واقعا برخورد سنگین است. دانش آموزی بخواهد این کار را انجام دهد، تمام دروسش صفر می شود و زحمت یکساله و چند ساله اش آسیب می بیند. اما اینکه بخواهیم بگوییم هیچوقت چنین اتفاقاتی نمی افتد مثل این می ماند که پلیس بگوید با جرم برخورد می کنم و قول می دهم که در کشور هیچ جرمی اتفاق نیفتد.

وظیفه مان این است که با جرم برخورد کرده و پیشگیری کنیم؛ پیش بینی هایی هم شده است. منتها نیاز داریم که دستگاه های امنیتی هم به کمک ما بیایند. با توجه به اینکه بعضی داوطلبان برای تقلب از دستگاه های تازه استفاده می کنند، به هر حال سیگنال یاب باید کمک کند که این دستگاه ها کشف شود؛ در این راستا دستگاه های امنیتی به ما کمک کنند تا این دستگاه ها در اختیار حوزه های امتحانی قرار گیرد و بتوانیم این کار را انجام دهیم.

یعنی حل مشکل در این زمینه نیاز به یک عزم ملی دارد و درخواست داریم همه به کمک ما بیایند. این موضوع هم در بحث کنکور و هم در بحث امتحانات است. این مسأله، مسأله ملی است و به نظرم باید به صورت ملی نگاه کرد و همه دستگاه ها کمک کنند تا بتوانیم با این مسأله برخورد درست کنیم.

این دغدغه داوطلبان دیگر درباره تقلب، دغدغه بجایی است؛ یعنی وقتی خودم را جای دانش آموزی می گذارم که درس خوانده است و می خواهد نتیجه زحماتش را ببیند. اگر در این حالت بشنود کسی از راه خلاف و از این نوع کار ها می خواهد به نتیجه برسد، قطعا ناامید کننده است و اثر مخرب برای دانش آموزان دارد و وظیفه ما هست که هم در بحث پیشگیری و هم برخورد با این افراد قاطع باشیم و برخورد کنیم.

ما در حد توانمان هم ساز و کارش را فراهم کردیم تا این تمهیدات دیده شود و به محض کشف هم برخورد ها صورت می گیرد، ولی اینکه بخواهیم قول دهیم هیچوقت این اتفاق نمی افتد مشابه این می ماند که پلیس به مردم قول دهد که هیچکس از این به بعد خلافی را انجام نمی دهد.

رتبه های یک تا 10 در کنکور امسال هیچکدام در دروس خودشان نمره 20 کسب نکرده بودند

در امتحانات شهریور هم تقلب را شاهد بودیم، درست است؟

تقریبا در همه دروسی که انتشار سؤالات حین آزمون صورت گرفت جز یک مورد که حوزه اش تعیین نبود، بقیه دانش آموزان را رصد کردیم و برخورد هایی که عرض کردم، صورت گرفت.

نظر آموزش و پرورش درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست و به نظر شما چقدر این مصوبه می تواند استرس، اضطراب و مسائل کنکوری که داوطلبان با آن روبرو هستند را کاهش دهد؟

سنجش، محور آموزش است یعنی هم تعیین کننده شیوه های تدریس است هم تعیین کننده راهبرد های یادگیری و مطالعه دانش آموزان است و وقتی نگاه دانش آموز، نگاه معلم، نگاه مدرسه به ارزشیابی پایانی تغییر کند، خودش را متناسب با آن تجهیز می کند.

تا وقتی که نظام ارزشیابی دانش آموزان برای تصمیم گیری آینده شان بر اساس کنکور، مهارت تست زنی و چهارگزینه ای رقم می خورد، به تبع دانش آموز خود را برای آن فضا آماده می کرد و به تبع مدرسه و خانواده هم دغدغه اش این موضوع خواهد بود و سازو کار دانش آموزان مخصوصا پایه دوازدهم برای آمادگی کلاس کنکور و مهارت تست زنی خواهد بود.

در حال حاضر رتبه های یک تا 10 در کنکور امسال، هیچکدام در دروس خودشان در امتحانات نهایی، نمره 20 کسب نکرده بودند و در بعضی از دروس که در کنکورشان تأثیر نداشت، نمره در حد دانش آموز میانه کسب کرده بودند. در حالی که این افراد قطعا توان این را داشتند و اگر وقت می گذاشتند و نگاه جدی به این موضوع داشتند حتما موفقیت را کسب می کردند منتها، چون نگاه شان به کنکور و مهارت های تست زنی بود، متمرکز بر این حوزه بودند. یعنی برنامه درسی خودشان و اصل محتوا را رها کردند.

پس وقتی مسأله کنکور و چهار گزینه ای است، تمرکزشان بر نکته و جزئی نگری است و بر کلیت محتوا و درک این کلیت خیلی تمرکز نمی کنند و اشکال اساسی آموزش و پرورش به کنکور، همین موضوع است.

این مصوبه نه اینکه تمام موضوع را حل می کند، اما کمک می کند که دانش آموزان به فضای مدرسه و محتوا هایی که برایشان تدارک دیده شده است، برگردند و مطابق کلاس درس که بر اساس برنامه درسی طراحی شده است، پیش بروند و همچنین معلم بر اساس ساعات تدریس که برایش تعریف شده است، تدریس انجام دهد و این برای آموزش و پرورش یک مطلوبیت ایجاد می کند. منتها عرض کردم این مصوبه به تنهایی به صورت کامل دغدغه های آموزش و پرورش را حل نمی کند؛ لذا امیدواریم آن چیزی که برای دانش آموز تدارک شده است تا در دوره آموزش عمومی این دانش و مهارت ها را کسب کند و به این نگرش ها برسد، اتفاق بیفتد و دانش آموز نگاهش صرفا به بحث کنکور نباشد.

نگاه آموزش و پرورش به مسأله این است و به همین جهت پشتیبان این مصوبه است و با قاطعیت از این مسأله دفاع می کند و دنبال آن هست که پیاده سازی کند و امیدواریم با همه توان بتوانیم به نحو احسن این مصوبه را اجرا کنیم.

سهم استان سیستان و بلوچستان از کنکور به نسبت معدل، یک سوم است

برای اینکه نگرانی دانش آموزان برای تأثیر قطعی معدل در کنکور کمتر شود، چه توصیه ای دارید؟

ما در آموزش و پرورش در پی رفع دغدغه و نگرانی دانش آموزان و خانواده ها هستیم و این مصودر پی این است که استرس و اضطراب اضافی را از دانش آموزان کم کند. خود آزمون و ارزشیابی به هرحال یک بخش اضطراب در حد پایین نیاز دارد که دانش آموز داشته باشد تا به آن موضوع اهمیت دهد و به آن بپردازد.

منتها استرس و اضطراب اضافی که بار روانی برای دانش آموز داشته باشد و نگران باشد که فرصتی را از دست می دهد، خوب نیست. اگر داوطلب در آن یک روز کنکور به هر حال نتواند عملکرد درستی داشته باشد، به آینده اش خدشه وارد می شود، اما سوابق تحصیلی در طول سال تحصیلی هست و از درس خود دانش آموز گرفته می شود؛ درسی که معلم می دهد و در هر نقطه ای از کشور، کتاب همان است. معلم همان درس را تدریس می کند و ارزشیابی ما بر اساس نگرشی که دبیران در سراسر کشور نسبت به آن موضوع در قالب بانک سوال به طراحان منتقل می کنند، انجام می شود؛ لذا این کمک را می کند تمام دانش آموزان در منطقه ها محروم و منطقه ها دیگر، دیده شوند و این طراحی سوال برای همه اتفاق می افتد و این نگرانی را از دانش آموزان کم می کند. از سوی دیگر یک بخشی از مسأله کنکور از طریق تولید سابقه تحصیلی حل می شود و این 40 درصد به کمکشان می آید.

پس داوطلبان با این نگاه به این مسأله نگاه کنند که تأثیر معدل کمکی به دانش آموزان است و سعی مان این است که هم در طراحی سؤال و هم در اجرای آزمون ها این دقت را داشته باشیم که رعایت عدالت شود و دانش آموزان منطقه ها محروم هم دیده شوند و بتوانند آن ها هم این سهم را دریافت کنند. کما اینکه در حال حاضر هم در آمار هایی که داریم سهم دانش آموزان منطقه ها محروم از کنکور خیلی پایین تر است.

مثلا سهم استان سیستان و بلوچستان از کنکور به نسبت معدل، یک سوم است. یعنی اگر سهمشان را نسبت به معدل در کنکور دهیم، سه برابر می شود. این نشان می دهد که این امیدواری را به دانش آموزان بدهیم که با تلاش خودشان می توانند در تولید سابقه تلاش بیشتری کنند و به نمره ای برسند که کمک کارشان باشد نه اینکه نگران باشند که خدای ناکرده مسئله ای برایشان ایجاد کند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2192

به "افزایش سهم منطقه ها محروم در کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سهم منطقه ها محروم در کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید