انتشار 2 کتاب پیرامون آسیب ها و گل سنگ ها در تخت جمشید

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، حمید فدایی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران و عکاسان خبری که به مناسبت روز جهانی عکاسی به این بنای تاریخی دعوت شدند تا ضمن بازدید، ابعاد تازه ای از کاوش ها و بازسازی پرسپولیس را تماشا نمایند و به تصویر بکشند، اظهار کرد: مردم تفاوت های بازسازی را نمی بینند درحالی که نظام اداری و کارگاهی تخت جمشید، باسابقه ترین سیستم اداری و کارگاهی در مناطق باستانی در کشور به شمار می رود.

انتشار 2 کتاب پیرامون آسیب ها و گل سنگ ها در تخت جمشید

مدیر پایگاه جهانی میراث تاریخی تخت جمشید در مورد اینکه چه میزان از خسارت های وارد شده به پارسه ناشی از زمین لرزه ها در طول تاریخ است، گفت: بسیاری از تخریب ها در دوره های مختلف از جانب عوامل انسانی نبوده است و در دوره هایی تخت جمشید از زمین لرزه ها به دور نبوده و گاهی نیز موجب شده که بخشی از این بنا را دستخوش تخریب کند.

فدایی پیرامون گل سنگ هایی که همیشه تهدیدی برای سازه های سنگی این بنا محسوب می شوند هم، گفت: اگر سنجیده با گل سنگ ها برخورد نگردد تخریب آن تصاعدی خواهد بود، بنابر این باید با این پدیده طبیعی به طور سنجیده مبارزه کنیم.

وی در عین حال از انتشار 2 عنوان کتاب پیرامون شناخت گل سنگ ها در میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد اطلاع داد که به زودی چاپ و نشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آنالیز و مطالعه روی گل سنگ ها بیش از یک دهه قبل شروع شده است، افزود: بعضی نمونه ها را برای اولین بار کشف کردیم و این نمونه ها دارای اسم ایرانی است.

فدایی با اشاره به اینکه راه مقابله از شناخت می گذرد، افزود: مشکل تخت جمشید محدود به گل سنگ نیست. این بنای عظیم و شهر باستانی داری ارزش های فرهنگی و معماری است که هر گردشگری را دچار شگفتی می نماید و از نحوه معماری شگفت انگیز آن به حیرت وا می دارد.

وی با بیان اینکه هنوز بعضی مسایل پیرامون تخت جمشید کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش عکاسان و رسانه ها را در بیان ابعاد پنهان این میراث تاریخی مهم برشمرد و اظهار کرد: اگر به موضوع معماری با دید هنری پرداخته گردد، به صورت عام تر می توان به روشن شدن ابعاد ناشناخته یک اثر تاریخی دست یافت.

به گفته فدایی، از سال 1310 تا به امروز عملیات بازسازی در تخت جمشید، به صورت مداوم اجرا شده است و همیشه در طول نزدیک 90 سال یافته های تازه ای معرفی می شوند که نزد محققان و باستان شناسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بر اساس همین گزارش، در روزهای گذشته با یافتن 11 اسکلت انسانی و 2 اسکلت حیوانی که از سگ سانان است در آب راهه های تخت جمشید بسیاری ابعاد تازه ای پیرامون زیست انسانی در این بنای تاریخی روشن شد بدین خاطر به زودی مطالعات درخصوص این بقایا شروع خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1234

به "انتشار 2 کتاب پیرامون آسیب ها و گل سنگ ها در تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار 2 کتاب پیرامون آسیب ها و گل سنگ ها در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید