اهرام مصر در زمان ساخت چه شکلی بوده اند؟

به گزارش لیتن، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که اهرام مصر در زمان ساخت چه شکلی بوده اند؟

اهرام مصر در زمان ساخت چه شکلی بوده اند؟
بیشتر بخوانیداهرام مصر؛ یکی از شگفت انگیزترین عجایب هفتگانه جهان

اهرام مصر که روی شن های جیزه استوارند، همیشه به عنوان گواه نبوغ و مهندسی انسان در نظر گرفته شده اند. این بناهای بزرگ که به عنوان مقبره های فرعون های باستانی ساخته شده اند، هزاران سال قدمت دارند.

با گذشت زمان اما ظاهر این اهرام نیز تغییر نموده است و یکی از دلایل آن می تواند غارت باشد. پرسش اینجاست که ظاهر اصلی این اهرام بلافاصله پس از تکمیل ساخت آنها چگونه بود؟

زمانی که اهرام مصر باستان در جیزه و سایر نقاط ساخته شدند، مثل امروز نمای قهوه ای و شنی نداشتند، بلکه نمای آنها با لایه ای از سنگ رسوبی درخشان پوشانده شده بود.

محمد مجاهد استادیار مؤسسه مصرشناسی دانشگاه چارلز واقع در پراگ در گفت و گو با لایوسانس اعلام کرد: همه اهرام با نوعی سنگ آهک سفید و مرغوب پوشانده شده بودند.

استفاده از روکش سنگ آهکی، نمای صاف و صیقلی به هرم هایی میداد که زیر نور آفتاب مصر به رنگ سفید می درخشیدند.

براساس اطلاعات موزه ملی اسکاتلند، کارگران حدود 6.1 میلیون تن سنگ آهک را فقط برای ساخت هرم بزرگ جیزه استفاده کردند. هرم بزرگ که با نام هرم خوفو هم شناخته می گردد، بزرگترین و قدیمی ترین هرم جیزه بشمار می آید. فرعون خوفو دستور ساخت این هرم را در طول دوران حکومتش در فاصله 2551 پیش از میلاد تا 2528 پیش از میلاد صادر کرد. البته سنگهای نمای این هرم بعدها برای استفاده در ساخت بنای دیگری از هرم جدا شدند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، سنگ های نمای هرم در دوران حکومت توت عنخ آمون (1336 تا 1327 پیش از میلاد) جدا شدند و این روند تا قرن دوازدهم میلادی ادامه داشت. زلزله ای در سال 1303 میلادی نیز استحکام بعضی از سنگ های نما را کاهش داد.

امروزه، هنوز بخش هایی از سنگ آهک اصلی، نمای اهرام جیزه به جای مانده و میتوان در قله هرم خفرع این سنگها را دید.

سنگ نمای هرم خفرع که به یاد فرعون خفرع (دوره حکومت از 2520 پیش از میلاد تا 2494 پیش از میلاد) ساخته شده است، به نحوی در بخش بالایی هرم به جای مانده است که گویی قله ای بر فراز قله اصلی این هرم وجود دارد. در مصر باستان، در بخش پایینی این هرم از گرانیت قرمز استفاده شده بود.

سومین و کوچکترین هرم در بین اهرام سه گانه جیزه، هرم منکورع است که به یاد فرعون منکورع (دوره حکومت از 2490 پیش از میلاد تا 2472 پیش از میلاد) ساخته شد و برای نمای بخشهای پایینی آن نیز از سنگ گرانیت قرمز استفاده شده بود.

اکنون در نوک قله اهرام جیزه چیزی وجود ندارد، ولی در ابتدا سرپوشی از جنس نقره و طلا قرار داشت. این بخش از هرم همانند جواهری بر فراز اهرام به نظر می رسید. بیشتر این بخش از هرم ها در طول زمان از بین رفتند اما نمونه های کمی از آنها اکنون در موزه های مصر نگهداری می شوند.

برای مثال، موزه بریتانیا از نمونه مشابهی نگهداری می نماید که از جنس سنگ آهک است و روی آن نوشته های هیروگلیف حکاکی شده است. این اثر تاریخی از محوطه باستان شناسی ابیدوس واقع در مصر کشف شده است. روی این اثر تاریخی مردگان حین پرستش ازیریس یکی از ایزدان مصریان باستان به تصویر کشیده شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2263

به "اهرام مصر در زمان ساخت چه شکلی بوده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهرام مصر در زمان ساخت چه شکلی بوده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید