این بار واقعا به جهنم دره بروید!

به گزارش لیتن، با جهنم دره در استان آذربایجان آشنا شوید

احتمالا بارها برایتان پیش آمده که وقتی عصبانی هستید از واژه جهنم دره استفاده نموده باشید! شاید برایتان جالب باشد بدانید چنین جایی واقعا وجود دارد. دره ای به نام دره جهنم یا جهنم دره که برخلاف اسمش، یک دره سرسبز و دیدنی است. با خبرنگاران همراه باشید تا جهنم دره در استان آذربایجان بیشتر آشنا شوید.

این بار واقعا به جهنم دره بروید!

جهنم دره، دره ای سرسبز و پوشیده از درخت است که در استان آذربایجان غربی در نزدیکی روستای قریس واقع شده است. این دره با پوشش گیاهی وسیع، تنوع گونه های جانوری، آبشار، چشمه های آب معدنی و ترکیب دره و قله های مرتفع از منطقه ها بسیار تماشای و بکر ایران است که یکی از سرمایه های طبیعی ایران به شمار می آید.

علت انتخاب چنین نامی برای دره ای به این زیبایی، به گذشته آن بر می گردد. به علت شیب تند این صخره ها که عمق شان از1700 تا 2800 متر تخمین زده شده است، این دره همیشه خطرات زیادی برای ساکنین این منطقه، خصوصا ساکنین روستای قریس داشته است.

علاوه بر تمام خطرات و تلفات جانی این دره، به علت شکل قرارگیری دره ها و راستا های تنگ و باریک اش که باعث می گردد پای کمتر کسی به آن برسد، جهنم دره محل خوبی برای پنهان شدن افرادی بود که به هر علتی تحت تعقیب قرار داشتند و یا در خطر بوده اند. همین موضوع باعث ایجاد مسائل امنیتی برای ساکنین این منطقه شد.

در کف این دره 13 کیلومتری، رودی جریان دارد که زیبایی های این منطقه را تکمیل می نماید. شیب دره ها در این منطقه بسیار تند است و احتمال سقوط در آن زیاد است. جهنم دره بعلاوه زیستگاه پرندگان وحشی مثل عقاب و شاهین و حیواناتی چون خرس، آهو، کفتار و گراز است و از این نظر نیز، منطقه ای نه چندان امن به شمار می آید.

جالب است بدانید که جهنم دره در گذشته، در راستا راه ابریشم قرار داشت. امروزه اما کمتر کسی جرات نزدیک شدن به دره های پر شیب و عمیق آن را دارد؛ اما کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری با همراه داشتن تجهیزات کامل، قله های این منطقه را فتح نموده اند. عده بسیاری هم به علت نداشتن تجهیزات مناسب، در این منطقه دچار صدمات جدی و حتی مرگ شدند. صعب العبور بودن راستاهای این دره باعث شد تا جسد افراد کشته شده نیز در همانجا باقی بماند.

جدا از تمام خطرات، جهنم دره یکی از زیباترین دره های ایران است که ترکیب کوه و دره و رودخانه و پوشش گیاهی غنی اش، منظره بی نظیری را آفریده است و تماشا آن خالی از لطف نخواهد بود. برای رفتن به این دره و لذت بردن از منظره چشم نواز آن، می توانید به سمت شهرستان خوی در آذربایجان غربی بروید و از آنجا وارد جاده خوی-چالدران شوید، بعد ازطی 26 کیلومتر به روستای قریس می رسید. جهنم دره در نزدیکی روستای قریس قراردارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2099

به "این بار واقعا به جهنم دره بروید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بار واقعا به جهنم دره بروید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید