با گوی های شیشه ای ماهیگیرهای ژاپنی بیشتر آشنا شوید

به گزارش لیتن، درگذشته های دور، ماهیگیرهای ژاپنی و نیوزلندی از یک سری گوی شیشه ای در ماهیگیری استفاده می کردند. این روزها از این گوی های برای موارد تزئینی استفاده می شود.

با گوی های شیشه ای ماهیگیرهای ژاپنی بیشتر آشنا شوید

همه ساله در شهر لینکولن، در غرب آمریکا، یک مسابقه برگزار می گردد؛ در این مسابقه، 3000 گوی شیشه ای در جای جای سواحل عمومی شهر مخفی می شوند و هرکسی که گوی بیشتری پیدا کند، برنده است. این گوی های توخالی، به اندازه یک توپ بسکتبال هستند و رنگ های مختلفی دارند.

مسابقات Finders Keepers به یک رویداد سنتی در بیست سال اخیر آمریکا تبدیل شده، ولی قبل از اینکه چنین مسابقاتی در آمریکا برگزار گردد و مردم با این گوی های شیشه ای آشنایی پیدا کنند، اشخاصی بیایند و آن ها را در سواحل مخفی کنند تا بقیه در پی شان بگردند، این گوی ها به صورت طبیعی در دریاها موجود بودند و طوفان ها و امواج آب، آن ها را به سواحل می آوردند و از همان زمان ها هم به عنوان جوایز و لوازم تزئینی، مورد استفاده قرار می گرفت. این گوی ها، به شناورهای ماهیگیری شیشه ای معروف هستند و در سراسر دنیا (مخصوصا در ژاپن و نروژ) برای ماهیگیری از آن استفاده می گردد.

در ماهی گیری های بزرگ و تجاری، دسته های بزرگی از تورهای ماهی گیری روی آب ها و در مساحت های بسیار وسیع، پهن می شوند و این گوی های توخالی که با هوا پر شده اند، به تورها کمک می کنند تا خودشان را روی آب حفظ کنند. این گوی ها در گذشته از موادی مثل چوب یا پلاستیک ساخته می شد و حالا آن ها را با شیشه می سازند.

گوی های شناور شیشه ای در ابتدا، در سال 1842 از طریق یک کمپانی شیشه سازی نروژی ساخته شد. کمپانی شیشه بری Hadeland Glassverk که با ایده یک تاجر نروژی یعنی کریستوف فِی (Christopher Faye) تاسیس شده بود، در ابتدا این گوی ها را با چوب و چوب پنبه می ساخت که آب می توانست داخل شان نفوذ کند و به راحتی کارایی خود را از دست می داد و حتی مقاومتش در برابر ضربات وارده از امواج دریا هم کم بود. گوی های شیشه ای اما مقاومت خوبی در برابر این موارد داشتند؛ وزن کمی که دارند و آن ها را می تواند برای همیشه روی آب نگه دارد!

گوی های شناور بعدها به یک استاندارد در صنعت ماهیگیری اروپا تبدیل شدند. در حدود سال های 1910، تولید این گوی های شیشه ای در کشور ژاپن شروع شد؛ ژاپنی ها تا سال 1970 از گوی های شیشه ای استفاده کردند تا و سپس، از آلومینیوم و پلاستیک در ساخت آن ها استفاده کردند و شیشه را کنار گذاشتند. ژآپنی ها به مدت 60 سال از این گوی های پلاستیکی و آلومینیومی استفاده کردند تا اینکه در نهایت، این گوی ها هم ناکارآمد ظاهر شدند و تعداد بسیار زیادی از آن ها براثر شکستگی و ضربه خوردگی، در آب غرق شدند. از آنجایی که صنعت ماهیگیری در ژاپن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این گوی ها در آب های ژاپن به دفعات استفاده شدند و تعداد زیادی از آن ها در آب غرق شد؛ این گوی هایی هم که امروزه در آب ها کشورهای دنیا ظاهر می گردد، به گوی های برمی گردد که در آب های ژاپن در آب فرورفت.

این گوی های شیشه ای که در آب ها سرگردان هستند، در یک چرخه گرفتار شده اند؛ ابتدا در دریای غرب آمریکا شسته می شوند، سپس به کانادا می فرایند و در پایان، آن ها را در تایوان و سواحل Micronesia و Polynesia پیدا می کنند. این گوی ها حتی در صخره های مرجانی جزیره های اقانوس آرام، جزیره های حوزه کارائیب و اروپا هم دیده شده اند.

در بیشتر این گوی ها رگه های سبز رنگ دیده می گردد، چرا که از بطری های بازیافت شده ساخته شده اند. در میان این گوی ها، یک سری گوی کم یاب هم یافت می گردد که از لعل مات ساخته شده اند. در برخی از این حباب ها عنصر منگنز هم یافت می گردد و عنصر مذکور، در روشنایی حباب موثر خواهد بود. حباب های جدیدی که خیرا برای هدیه دادن، استفاده تزئینی یا موارد اینچنینی ساخته می گردد، رنگ های قرمز، سبز نئونی، آبی کوبالتی، زرد فسفری و بیشتر یافت می گردد.

در حباب های تزئینی که ذکر شد، چراغ های کوچکی هم تعبیه می گردد که روشن کردن شان حالت جذابی به خود حباب ها و محیط اطراف شان می دهد. در کنار نورهای مختلف، طرح های ژاپنی گوناگونی هم روی این چراغ ها نصب کرده اند که ظاهر به خصوصی به آن ها داده است. این حباب های تزئینی در سایزهای مختلف از دو تا بیست اینچ در بازار موجود هستند و حتی شکل ظاهری شان هم قابل تعویض و انتخاب است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2027

به "با گوی های شیشه ای ماهیگیرهای ژاپنی بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با گوی های شیشه ای ماهیگیرهای ژاپنی بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید