بیم و امید تئاتر در شهرستان ها از نگاه کارگردان بین المللی
به گزارش لیتن، کارگردان و نویسنده تئاتر از رنج نبود امکانات تئاتری در شهرستان ها با تعبیر خردشدن استخوان ها یاد کرد و گفت: در چنین شرایطی تنها 20 درصد کوشش من در نمایش دیده می گردد و گرچه می دانم که تماشاچی با همین 20 درصد هم راضی می گردد؛ اما حالم بد می گردد وقتی چنین وضعیتی را می بینم.
به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا کوشک جلالی، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن آلمان در سال 2016 میلادی و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است و از سال 1363 در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است. او بیشتر به زبان آلمانی می نویسد و با هنرپیشگان آلمانی کار می نماید.
کوشک جلالی تا به امروز گام های بلندی برای آموزش نمایش در شهرستان ها برداشته است و حاصل این اهتمام، برگزاری کارگاه های آموزشی بازیگری-کارگردانی در بیش از 20 شهر همچون شیراز، تبریز، کرج، رشت، کاشان، کرمان و اهواز بوده است که از دل آن 11 نمایش بر روی صحنه رفته است.
کوشک جلالی که سال گذشته نمایش آرت را در شیراز، استان فارس بر روی صحنه برد، چند روزی است که نمایش خدای کشتار را با هنرمندان شیرازی اجرا می نماید.
خدای کشتار به قلم یاسمینا رضا نویسنده بین المللی ایرانی-مجاری نگاشته شده است و در سراسر اروپا و نیز شهرهای مختلف ایران بارها اجرا شده است. این نمایش به کارگردانی کوشک جلالی در 1391پربیننده ترین نمایش سال شد.
او در حاشیه اجرای این نمایش در شیراز شرایط تئاتر شهرستان ها را دردناک توصیف کرد و گفت: سخن از این موضوع مانند سر گگرددن دملی چرکین است.
هنرمند بین المللی تئاتر اضافه نمود: این موضوع به مسائل مختلفی وابسته است، مسائل اقتصادی، دکور غیرحرفه ای، نور محدود و فشار بسیار روی بازیگران از عواملی است که شرایط تئاتر را در شهرستان ها بغرنج نموده است.
کارگردان خدای کشتار مطرح کرد: حالم بد است از این امکانات محدودی که در کشور ما برای تئاتر وجود دارد و این را هم می دانم که همین مقدار کاری هم که برای هنرجویان تئاتر نموده ام باعث شادمانی و رضایت آن هاست و تاثیر خوبی دارد؛ اما به این می ماند که تنها یک سوم اثری همچون تابلو لبخند ژوکوند دیده گردد، گرچه آن یک سوم هم باعث حظ می گردد؛ اما چرا وقتی می توان همه آن را دید و لذت برد باید به اندکی محدود قانع شد.
دشواری کار در شهرستان، خلاقیت را از هنرمند ربوده است
او اضافه نمود: با کار در شهرستان ها به نگرش فلسفی جدیدی رسیده ام و مدام از خود می پرسم که آیا درست است اجازه دهم تنها اندکی از کار دیده گردد، چرا هیچ گونه کمکی به تئاتر نوپا و جوان شهرستان ها نمی گردد، بازیگرانی که از صبح تا شب برای یک اجرا می دوند دیگر رمقی ندارند که بخواند خلاقیت نشان دهند و همین است که باعث می گردد از خود بپرسم آیا می خواهم باز هم در شهرستان ها کاری ارائه دهم.
کارگردان خدای کشتار درباره نحوه اجرای این اثر در شیراز گفت: پس از اجرای نمایش آرت، تصمیم گرفتیم، اثری دیگر از یاسمینا رضا را بر روی صحنه بریم؛ اما چون مدت زمان اندکی می توانستم در ایران باشم، تدارک این نمایش به صورت فشرده انجام شد.
کوشک جلالی اظهار کرد: گروه تمرین های اولیه خود را در کاشان به صورت فشرده گذراندند و بعد در شیراز تمرین کردند و در طی این مدت به صورت مجازی بر فرایند کار نظارت داشتم و در نهایت، برای تمرین های پایانی به شیراز آمدم.
خدای کشتار واگویه درد جامعه مدرن است
به گفته او خدای کشتار واگویه درد جامعه مدرن است؛ از همین رو است که هم در اروپا و هم در ایران با استقبال بسیاری روبرو شد و حتی در ایران از آن استقبال بیشتری شد.
کوشک جلالی با اشاره به نخستین اجرای این نمایشنامه در فرانسه و آلمان و استقبال از آن، مطرح کرد: این نمایش از آن موقع تا به امروز در بیش 60 شهر مختلف با کارگردانان گوناگون بر روی صحنه رفته است که همیشه با فراوانی مخاطب همراه بوده است.
این کارگردان تئاتر اضافه نمود: خدای کشتار و نمایشنامه ای همچون رابینسون کروزو، از آن دسته نمایش هایی هستند که هم مسائل ساده و عمیقی را مطرح می نمایند و هم مفرح اند.
او با اشاره به سخن برتولد برشت درباره اهمیت وجه تفننی تئاتر، گفت: اعتقاد دارم تماشاچی در وهله اول برای تفریح تئاتر می بیند و چه بهتر که در این حین چیزی هم بیاموزد.
کوشک جلالی کسب لذت عموم مردم از نمایش را معطوف به همین بعد تفریحی دانست و اضافه نمود:توجه به همین موضوع است که سبب شده مردم عادی در اروپا تئاتر ببینند؛ اما هنر نمایش در ایران محدود به عده خاصی است.
ژانر تئاتر مردمی در ایران فراموش شده است
کارگردان نمایش موسیو ابراهیم، اظهار کرد: در کشور ما فقط عده خاصی تئاتر می بینند و ژانر تئاتر مردمی فراموش شده است؛ درحالیکه نمایش های بسیاری از این دست وجود دارد، همچون نمایش موسیو ابراهیم که در حال حاضر در تبریز توسط هنرمندان آذری در حال اجراست و اقبال مردمی نیز به آن ها بسیار خوب بوده است.
این هنرمند بین المللی، ژانر تئاتر مردمی را ستون فقرات تئاتر اروپا دانست و بیان داشت: تئاتر مردمی هم حرفی برای زدن دارد و هم سرگرم نماینده است؛ نه خیلی روشنفکرانه است که تنها عده اندکی آن را درک نمایند و نه سخیف است که هدفش خنداندن صرف باشد؛ بنابراین هم یک استاد دانشگاه از آن خوشش می آید و هم یک کودک؛ اما متاسفانه این نوع تئاتر در کشور ما بسیار کم است.
او ادامه داد: تئاتر مردمی، تئاتری است که می تواند با اقشار مختلف ارتباط برقرار کند و زمانی می توانیم بگوییم جامعه ای بافرهنگ است که هنرش برای توده مردم هم باشد؛ بدین معنا توده مردم هم از شنیدن بتهون و چایکوفسکی لذت ببرند و نمایش شیلر و شکسپیر را درک نمایند و این منحصر به عده خاصی نباشد.
کوشک جلالی با بیان این که تئاتر برای افراد خاص هم وجود دارد، مطرح کرد: در هر کشوری ممکن است چند هنرمند آوانگارد نیز وجود داشته باشد؛ اما ایران مملو از تئاترهای سوپر پست مدرن روشنفکری شده که فقط عده معدودی تماشاچی دارد و شاید بعضی تماشاچیان خودشان هم متوجه مفهوم آن نشوند؛ اما ممکن است وحشت از این که بگویند نفهمیدیم آبرویشان را ببرد و همین موضوع، دره عظیمی بین مردم و تئاتر پدید آورده است.
نمایش خدای کشتار که از 2 دی ماه در سالن سبز مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب بر روی صحنه رفته است تا آدینه 6 دی ماه ادامه دارد.
بازیگران این نمایش نشاط آرایش، ماهان رجایی، شادی سیری و آرش شاهی سوندی هستند. دیگر عوامل خدای کشتار در شیراز عبارت اند از: وحید امینی دستیار کارگردان، شادی سیری و امیر حسین صفی شاهی مدیران اجرایی، حامد غریب نور، مارال رجایی گریم، گرافیک بهار ارجمند، ساخت تیزر ماهان رجایی، تصویربرداری رضا رفیعی نسب، تدوین آریا خبیر و ساخت و اجرای دکور محمود علمدار، محمد قاسمیان.
منبع: همشهری آنلاین