تخصیص بودجه، چالشی در جهت تاسیس پارک انرژی های تجدیدپذیر استان مرکزی

به گزارش لیتن، خبرنگاران/مرکزی رئیس پژوهشکده انرژی های تجدیدپذیر دانشگاه اراک گفت: احداث پارک انرژی های طبیعی از طرح های خوبی است که در صورت تخصیص بودجه می تواند یک طرح نوین و بی مانند در کشور باشد که نمونه آن در سایر کشورها هم انگشت شمار است.

تخصیص بودجه، چالشی در جهت تاسیس پارک انرژی های تجدیدپذیر استان مرکزی

ابوالقاسم دایی چیان در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: در حال حاضر در حال مذاکره با شورای شهر و شهرداری اراک و استانداری برای احداث این پارک و در تلاش برای اقناع آنان برای تخصیص بودجه برای این طرح هستیم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد احداث این پارک در شهر مهاجران یا شهر نو امیرکبیر هم از سمت استانداری اعلام شده است، اما مهمترین چالشی که در احداث این پارک با آن مواجهیم این است که مسئولین با تاکید بر نبود بودجه و ترجیح ادامه ساخت پروژه های نیمه کاره، این طرح را به تعویق می اندازند.

وی توضیح داد : این پارک دارای جزئیاتی است که با توجه به انرژی های تنوپذیر طراحی شده اند و علاوه بر جنبه بازی برای بچه ها، دارای جنبه آموزشی و فرهنگ سازی برای آنان و حتی دانش آموزان، دانشجویان و بزرگسالان دارد.

دایی چیان گفت: وسایل بازی و ساختمان ها در این پارک به روز و با استفاده از انرژی های تنوپذیر طراحی می شوند. در استان مرکزی دارای چند پارک سبز هستیم که صرفا روشنایی خود را از طریق انرژی های تنوپذیر تامین می کنند و این طرح می تواند نمونه نادری در سطح کشور باشد.

وی درخصوص فعالیت های دیگر این پژوهشکده گفت: تفاهم نامه این پژوهشکده در سال 96 بین دانشگاه اراک و شرکت برق منطقه ای باختر امضا شد ولی متاسفانه پژوهشکده تا به امروز غیرفعال بوده و از ابتدای سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است. پروژه های نیروگاه 15کیلوواتی دانشگاه اراک و توربین بادی آن، برگزاری کلاس های آموزشی کاربردی در مباحثی مانند طراحی نیروگاه های خورشیدی و انتشار مجله آموزشی در حوزه انرژی های تنوپذیر از جمله فعالیت های این پژوهشکده در سال جاری علاوه بر رسمیت بخشی به موجودیت پژوهشکده بوده است.

دایی چیان ادامه داد: مشاوره و نظارت بر پروژه 500 کیلوواتی انرژی خورشیدی شرکت برق منطقه ای باختر و تاسیس پارک انرژی های تنوپذیر و تنظیم سند کلان بهره برداری از انرژی های تنوپذیر از جمله طرح های در حال رایزنی این پژوهشکده با سازمان های مرتبط است.

وی در توضیح سند کلان انرژی های تنوپذیر اضافه کرد: این سند می تواند برای افرادی که می خواهند در استان از انرژی های تنو پذیر استفاده کرده یا اقدام به ساخت نیروگاه کنند، نقشه راه و کمک کننده باشد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1904

به "تخصیص بودجه، چالشی در جهت تاسیس پارک انرژی های تجدیدپذیر استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص بودجه، چالشی در جهت تاسیس پارک انرژی های تجدیدپذیر استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید