تصاویر خانه هایی که با معماری وحشیانه ساخته شده اند

به گزارش لیتن، سبک معماری بروتالیسم (Brutalism) که می گردد آن را معماری وحشیانه یا زبره کاری ترجمه کرد، در دهۀ 1950 میلادی و با پیشگامی یک معمار فرانسوی-سوئیسی به نام لوکوربوزیه به وجود آمد. اصلی ترین قواعد این سبک معماری از این قرار بودند: استفاده از سیمان و بتن عریان بدون هیچگونه روکش یا تزیینات، طرح های هندسی زمخت و ظاهر تک رنگ و سرد.

تصاویر خانه هایی که با معماری وحشیانه ساخته شده اند

به گزارش فرادید، هدف این سبک این معماری این بود که در ساخت بنا ها فقط کاربردی بودن آن ها را در نظر داشته باشد و ساختمان هایی بسازد که ساده و صادقانه باشند، بدون هیچ زیور و آرایه ای که رنگ خودنمایی و تجمل داشته باشد. این سبک به خاطر ظاهر زمخت و نسبتا خشنی که داشت، نهایتا در دهۀ 1980 میلادی از رونق افتاد. با اینحال مجلۀ معروف ووگ اخیرا در یکی از مقالات خود خبر از بازگشت دوبارۀ بروتالیسم در سال 2023 داده است.

زبره کاری یا معماری بروتالیستی با وجود اینکه تزئینات معمول معماری را کنار می گذارد، اما با اینحال گاهی می تواند از نظر بصری بسیار چشمگیر و تاثیرگذار باشد. شاید ساختمان هایی که با این سبک ساخته شده اند ظرافت و زیبایی سبک های دیگر را نداشته باشند، اما در عوض احساس استحکام، قدرت و عظمت را به بیننده منتقل می نمایند. این که یک کلیسا یا هتل شبیه به یک پایگاه نظامی یا کارخانۀ بزرگ به نظر برسد شاید چیز عجیبی باشد، اما عجیب بودن گاهی خودش نوعی جاذبۀ فوق العاده است!

در اینجا تصاویری از معروف ترین و خاص ترین نمونه های معماری بروتالیستی را خواهید دید که زیبایی خاص و متفاوت این سبک را به خوبی به رخ می کشند.

1. کلیسای ووتروبا (Wotruba Church)، وین

2. لابراتوار حیوانی دانشگاه آزاد برلین

3. موزۀ هنر معاصر آفریقا، کیپ تاون

4. کتابخانۀ گیزل، کالیفرنیا

5. هتل پارادرو، تودوس سانتوس مکزیک

6. بنای یادبود حزب کمونیست، بلغارستان

7. پالیکا کندرا، دهلی نو

8. تئاتر سلطنتی ملی، لندن

9. سکونتگاه 67، مونترئال

10. سفارت روسیه در هاوانا

منبع: فرارو
انتشار: 4 فروردین 1402 بروزرسانی: 4 فروردین 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2279

به "تصاویر خانه هایی که با معماری وحشیانه ساخته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر خانه هایی که با معماری وحشیانه ساخته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید