تنگه چاهکوه، منبعی برای آب شیرین در قشم

به گزارش لیتن، تنگه چاه کوه در قشم

جزیره قشم از بزرگترین جزیره های هرمزگان است و دارای طبیعتی شگفت انگیزی نیز است. شاید به همین علت هم باشد که به آن عجایب هفتگانه گفته می گردد. در این جزیره جاذبه های دیدنی متنوع و زیادی وجود دارد که هر کدام برای خود می توانند به عنوان یک قطب گردشگری در هرمزگان تبدیل شوند. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، تنگه چاهکوه است. این تنگه در یکی از زیباترین جزایر ایران یعنی قشم قرار گرفته است که به علت شکل و ظاهر عجیب و منحصر بفردش نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز بسیار مشهور است. این تنگه، حاصل میلیون ها سال فعالیت پدیده های طبیعی و عوامل طبیعی است و وقتی به آن نگاه می کنید، اینطور به نظر می رسد که به سیاره دیگری سفر نموده اید. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره جاذبه تنگه چاه کوه در قشم نیز خدمتتان توضیح دهیم.

تنگه چاهکوه، منبعی برای آب شیرین در قشم

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های بی نظیری است که در جزیره قشم واقع شده است و دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفته اند. برای تماشای هر کدام از این صخره ها می توانید ساعت ها زمان بگذارید، اگر به تماشای ستارگان در شب نیز علاقمند هستید، می توانید به تماشای آسمان آن در شب بایستید و به شمارش ستارگانی که در آسمان بی نظیر قشم قابل مشاهده هستند، بنشینید. عمق این دره حدود 100 متر است و دنیای نوی را به روی شما می گشاید به گونه ای که فکر می کنید به سرزمین دیگری وارد شده اید. در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است. البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می نماید.

فلسفه نام گذاری تنگه چاهکوه

در تنگه چاهکوه چاله ها و حفره هایی به طور طبیعی شکل گرفته اند. مطابق با گفته های اهالی این منطقه به دلیل وجود 4 حلقه چاه در نقطه شروع آن باز می گردد که برای راهنمایی آب به وسیله ساکنان روستای نزدیک دره به نام چاهو حفر شده اند. این چاه محلی برای ذخیره نزولات آسمانی و بعلاوه منبعی برای آب شیرین منطقه بوده است. این حفره ها با نظم بسیار خاصی در کنار هم قرار گرفته اند و تصویر بسیار زیبایی را به ارمغان آورده است. این کانال ها و چاه ها، از قدمت زیادی برخوردار هستند و از 400 سال پیش در این مکان قرا دارند.

شکل جالب صخره های تنگه چاهکوه و دلیل ایجاد آن

صخره های چاهکوه در طول میلیون ها سال و بر اثر تغییرات فرسایشی به وجود آمد اند و شکل و شمایل امروزه را به وجود آورده اند. در بعضی از قسمت های صخره ها، خط های فرسایشی زیبایی به چشم می خورد و در قسمت ها دیگر، شکاف ها و سوراخهای عمیق که به دلیل استعداد بعضی از قسمت های صخره برای فرسایش و انحلال است. جدای از پیاده روی در لابه لای صخره ها و کشف منطقه ها نو و شگفت، قطعا وجود چنین صخره ای جالبی، سوژه هایی عالی برای عکاسی هستند که حتما باید در گردشتان مد نظر داشته باشید. اگر هم بتوانید در شب از این تنگه تماشا کنید، با یکی از زیباترین صحنه های خلقت روبرو می شوید. شاید به دلیل نردیک بودن صخره ها به هم، خیلی نتوانید قسمت وسیعی از آن را در بالای سرتان ببینید با این وجود همان تکه کوچک هم که مانند فرشی از ستاره است، آسمان منطقه ها کهکشانی را به یاد شما می آورد.

برترین زمان سفر به تنگه چاهکوه

با توجه به این که جزیره قشم در جنوب ایران واقع است و آب و هوا در این منطقه در اغلب اوقات گرم و خشک است، اما برای سفر ضروری است بدانید که در بهار و تابستان این جزیره آب و هوای گرمی دارد اما به این دلیل که در تنگه چاهکوه دیوارهای دره از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می نماید آزار دهنده نیست ولی در دیگر نقاط جزیره آب و هوا می تواند آزاردهنده باشد. اما در فصل پاییز و زمستان شرایط هوا در این جزیره بسیار مطبوع می گردد و می توانید به غیر از تنگه چاهکوه دیگر نقاط قشم را هم به راحتی ببینید. در نهایت با رزرو هتل قشم در این فصول به سمت این جزیره راهی شوید.

لوازم مورد احتیاج برای سفر به تنگه چاهکوه

  • کفش مناسب پیاده روی
  • قمقمه آب
  • کرم ضد آفتاب
  • خوراکی های کم حجم

دسترسی به تنگه چاهکوه

به منظور دسترسی به تنگه چاهکوه باید به سمت استان هرمزگان و جزیره قشم بروید. سپس به میدان درگهان این جزیره رفته و با طی کردن 20 کیلومتر در جاده غربی آن به سمت روستای چاهوی شرقی بروید. بعد از این روستا حدود 2 کیلومتر آن طرفتر نیز تنگه چاهکوه نمایان است.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

جاذبه های اطراف تنگه چاه کوه

  • دره ستارگان قشم

اگر به سمت ساحل جنوبی جزیره قشم حرکت کنید، بعد از طی کردن مسیری حدود 5 کیلومتر به روستای برکه خلف نیز می رسید. دره ستارگان در امتداد این راه خاکی واقع شده است. جایی که دو میلیون سال عمر دارد و از دوران زمین شناسی سنوزوئیک به یادگار مانده است. مکانی با تندیس ها و ستون های ماسه ای و سنگی عجیب و مسحور کننده و سوراخ هایی که در دل بازدیدکنندگان ترس می اندازد!

  • غار نمکدان

یکی از عجایب هفتگانه ای که در جزیره قشم وجود دارد نیز همین غار نمکدان است. این کوه نمکی که نتیجه فعالیت های طبیعی بوده است، اکنون چندین غار را در زیر خود به آغوش کشیده که بزرگترین آن ها حدود 6.4 کیلومتر طول دارد.

  • جزایر ناز

جزایر ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار گرفته است و از ساحل در حدود یک کیلومتر فاصله دارند. این جزایر فاقد ساحل شنی است. این جزایر کاملاً مسطح بوده و با جزر آب، برای مدت کوتاهی باریکه ای از خشکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می نماید.

  • جنگل دریایی حرا

منطقه ای در جزیره قشم به نام حرا وجود دارد که جامعه ای گیاهی از مانگرو در آن واقع شده است. مانگرو نام مرکب معروفی است که در زیست بوم خاص منطقه ها استوایی به وجود می آید و حاصل از تجمع بسیار ویژه ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه های این گونه زیست بوم ها نیز است.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2241

به "تنگه چاهکوه، منبعی برای آب شیرین در قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه چاهکوه، منبعی برای آب شیرین در قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید