جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه دوم خردادماه 1400

به گزارش لیتن، ریزش بورس برای سومین روز متوالی ادامه دارد. امروز هم اغلب نماد های بازار سرمایه با صف فروش روبرو شده و پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. نقشه بازار سراسر قرمزرنگ است و به سختی می توان نماد هایی را پیدا کرد که از ریزش بازار در امان مانده اند. شرایط به شکلی پیش رفته که بعد 30 دقیقه از شروع معاملات شاهد ریزش 11 هزار واحدی شاخص کل و رسیدن آن به محدوده یک میلیون و 117 هزار واحدی هستیم. تا اینجای کار شاخص کل 98 صدم درصد و شاخص هم وزن 47 صدم درصد کاهش داشته که نشان می دهد شرکت های عظیم شرایط بدتری را تجربه می نمایند. از جمله آن ها می توان به فملی، وپاسار، شپنا، شستا، شیبندر، شتران و وتجارت اشاره نمود که ببیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه دوم خردادماه 1400

ریزش بورس، راند سوم

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه دوم خردادماه، از بین 216 نماد معامله شده بورسی تنها 15 نماد فرایند صعودی دارند و 201 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. همچنین در بازار فرابورس هم تنها 15 نماد سبزرنگ پیدا می گردد و 92 نماد دیگر همگی با فرایند نزولی کار خود را در دومین روز از ماه خرداد شروع نموده اند. موردی که نشان می دهد امروز بیش از 90 درصد بازار سرمایه قرمزرنگ است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه دوم خردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز هم مثل روز گذشته لباس قرمز به تن نموده. هرچند تعداد نمادهای سبزرنگ نسبت به دیروز بیشتر شده و تحرکاتی در چند نماد گروه های فلزی، محصولات شیمیایی و کانه ها مشاهده می گردد، اما تفاوتی در کلیت بازار نزولی ایجاد نمی نماید. صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی که آینه بورس هستند همگی در حد دو سه درصد عقب نشینی نموده اند. پالایش و دارا یکم هم هر کدام دو تا 2.5درصد ارزش خود را از دست داده اند. در بین فرآورده های نفتی، علاوه بر پالایشگاه ها، حتی روانکارها هم صف فروش دارند. البته برای لحظاتی شاهد جمع آوری صف فروش شتران و تشکیل دوباره آن هستیم. در گروه فلزات اساسی فجر و فخوز از ریزش بازار در امان مانده اند و تغییر چندانی نسبت به روز گذشته ندارند. فملی بدون صف فروش در جهت نزولی حرکت می نماید و در غیاب فولاد تنها لیدر گروه فلزات اساسی است. دیگر نمادهای گروه از جمله ذوب، فاسمین، فسپا، فباهنر، فایرا و ... عموما صف فروش دارند. حتی نماد وپاسار از گروه بانک ها و موسسات اعتباری هم نتوانسته در برابر ریزش بازار مقاومت کند و برای اولین بار بعد از مدت ها شاهد کم آوردن بازارگردان بانک پاسارگاد در برابر هجوم فروشنده ها هستیم. امروز وبصادر، وپاسار، وتجارت، وپست و وسینا صف فروش دارند و وپارس کمی افزایش قیمت پیدا نموده است. خودرویی ها تماما با صف فروش کار خود را شروع نموده اند. در گروه محصولات شیمیایی چند نماد سبزرنگ از جمله بوعلی، شگویا، شبصیر و شاراک به چشم می خورد. نمادهای شاخص ساز این گروه یعنی پترول، فارس و تاپیکو صف فروش ندارند و می توانند حکم لیدرهای بازار را برای انتها دادن به ریزش ایفا نمایند. گروه استخراج کانه های فلزی از دیگر گروه هایی است که نمادهایش بدون صف فروش معامله می شوند اما همچنان نزولی هستند. دارویی ها، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها، هولدینگ ها، محصولات غذایی، عرضه برق و گاز، زراعت و رایانه همگی از گروه های قرمزرنگ بازار امروز هستند.

صف های فروش کم ارزش، اما پرتعداد

امروز شرایط کمی نسبت به روز گذشته بهتر بود. با این وجود همچنان بیش از 350 نماد با صف فروش دست و پنجه نرم می کردند. این تعداد حدود 65 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهد. ارزش صف های فروش تا ساعات انتهای معاملات امروز به رقمی حدود چهار هزار و 400 میلیارد تومان رسید که حدود هزار میلیارد کمتر از روز گذشته است. در سوی دیگر بازار، امروز 20 نماد صف خرید به ارزش 180 میلیارد تومان داشتند. البته تعدادی از این نماد ها مربوط به بازار پایه فرابورس هستند.

سیمانی ها؛ شگفتی ساز روز قرمزرنگ بورس

فهرست صف های خرید در بازار ریزشی امروز، پر از نماد های سیمانی است. دو نماد فتوسا و فگستر به ترتیب با صف خرید 103 و 40 میلیارد تومانی در رتبه های اول و دوم ایستاده اند و سیدکو با صف خرید پنج میلیارد تومانی در مقام سوم قرار گرفته است. نمرینو و ولساپا در کنار نماد های سیمانی ساوه، سشرق، سفارس، سمازن و سپا ها از معدود نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

صف فروش همیشگی برای سمگا، غصینو و کویر

بنو با صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش خداحافظی نموده و نماد های سمگا، غصینو و کویر را تنها گذاشته است. سمگا امروز مثل همواره با صف فروش 183 میلیارد تومانی صدر نشین است و غصینو با صف 139 میلیاردی، خزر با صف 93 میلیاردی و کویر با صف 75 میلیاردی در رتبه های بعدی قرار دارند. ثنوسا، وپاسار، کلر، قثابت، غدام، وبیمه، فرابورس، غنوش، برکت، خگستر و سدبیر از دیگر نماد های دارای صف فروش هستند که ارزش صف همگی آن ها بالای 40 میلیارد تومان است و احتمالا برای روز بعد هم تکرار گردد.

ادامه ریزش بورس با سقوط 20 هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز یکشنبه دوم خردادماه 1400 با ریزش 20 هزار و 421 واحدی به رقم یک میلیون و 107 هزار و 796 واحد رسید. در این روز شاخص کل 1.81 درصد و شاخص هم وزن 1.01 درصد ریزش داشتند که نشان می دهد شرکت های کوچک از ریزش بازار در امان نبودند، اما شرایط برای شرکت های عظیم به مراتب سخت تر بود. از جمله آن ها می توان به فارس، فملی، وپاسار، شستا، شپنا، شبندر و شتران اشاره نمود که بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل داشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز یکشنبه دوم خردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

تنها یک سوم معاملات امروز بورس به سهام اختصاص داشت و بخش عمده معاملات در گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF و اوراق اقتصادی رخ داد. در بین گروه های بورسی رنگ سبز به سختی پیدا می گردد. اغلب نمادها صف فروش دارند و تنها فجر، فخوز و فنورد از گروه فلزات اساسی، شگویا، بوعلی، نوری، شاراک و شرنگی از گروه محصولات شیمیایی، وملل و وپارس از گروه بانک ها وسبحان و وسپهر از سرمایه گذاری ها، تنوین از نهادهای اقتصادی، تیپیکو و درازک از دارویی ها و ولساپا از لیزینگ ها توانستند در کنار نمادهای لیدر گروه سیمانی از ریزش بازار در امان بمانند. امروز شرکت های سیمانی از جمله سفارس، سشرق، سپاها، سمازن، ساوه و سیدکو بهترین عملکرد را از خود نشان دادند. در طرف مقابل گروه های فرآورده های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و محصولات غذایی امروز سراسر قرمزرنگ بودند و بیشتر قریب به اتفاق نمادهایشان صف فروش داشتند.

کاهش هزار میلیاردی ارزش معاملات

معامله گران بورس امروز حدود چهار میلیارد و 282 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 274 هزار معامله به ارزش سه هزار میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد ارزش معاملات نسبت به دیروز هزار میلیارد تومان کاهش پیدا نموده. امروز فملی، خودرو، شپنا، شستا، خساپا، ولپارس و شتران پرتراکنش ترین نماد های بورس و فگستر، فتوسا، کزغال، کرمان، شگویا، آریا و ذوب پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج پول در دقیقه 90

امروز سهامداران حقیقی حدود 366 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروختند و پولشان را از بازار خارج کردند. امروز بر خلاف روز گذشته حقوقی ها چندان پرتعداد در طرف خرید ظاهر نشدند، اما در دقایق انتهای بازار یعنی از ساعت 12 و 20 دقیقه شاهد تحرکاتی از طرف حقوقی ها بودیم. طوری که حدود 100 میلیارد تومان سهام توسط حقوقی ها در دقایق انتهای بازار خریداری شد. عمده خروج پول حقیقی و حمایت حقوقی در بازار امروز برای نماد های وملل، شپنا، اپال، شبندر، فملی، وتجارت، خساپا و وپارس رخ داد. از سوی دیگر شاهد فروش حقوقی و ورود پول حقیقی در نماد های سفارس، سشرق، درازک، سیدکو، ساوه و وسبحان بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1710

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه دوم خردادماه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه دوم خردادماه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید