داریوش مهرجویی؛ آینه موج نوی سینمای ایران

به گزارش لیتن، مش حسن، تقی پستچی، عباس آقا، حمید هامون، لیلا، آقا یدالله و علی سنتوری از شخصیت های سینمایی محبوب 5 دهه اخیر در سینمای داریوش مهرجویی بودند. شخصیت هایی که او فریم به فریم ساخت تا تصویرشان در حافظه ما و تاریخ سینما برای همواره رژه برود.

داریوش مهرجویی؛ آینه موج نوی سینمای ایران

به گزارش خبرنگاران، او نیم قرن است که فیلم می سازد و در شروع 82 سالگی هنوز فریم ها، پلان ها، صحنه ها و سکانس ها را دوست دارد. هر چند پنج فیلم آخرش انتقاد هایی برای او به همراه داشت. اما عقیده اش این است که فیلم های اخیرش درک نشده اند. اما با این وجود مهرجویی می گوید که نباید دست از خلق اثر برداشت.

البته این را نباید فراموش کرد که داریوش مهرجویی از جمله کارگردانانی بود که سینمای ایران را در دهه چهل از جاده خاکی به جهت اصلی برگرداند.

او در نخستین گام در جهت فیلمسازی اش، اثر سینمایی گاو را در سال 1348 ساخت. فیلمی که به سرعت مورد توجه سینمای دنیا نهاده شد و هنوز هم صدا و تصویر آن شنیده و دیده می گردد.

سکانسی ماندگار از فیلم گاو

این فیلم توانست برای داریوش مهرجویی جایزه برترین فیلم جشنواره بین المللی لاروشل، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلین و جایزه برنده جایزه فیپرشی جشنواره فیلم ونیزرا به ارمغان بیاورد.

اما مهم تر از این جوایز، معرفی سینمای ایران به دنیا به عنوان سینمایی قابل اعتنا و متفکر بود.

پرورش نهال تفکر در سینمای مهرجویی

گاو، تنها فیلم شاخص و تاثیرگذار داریوش مهرجویی نیست. او سه سال بعد پستچی را ساخت، بعد هم دایره مینا، اجاره نشین ها، هامون، سارا، لیلا، مهمان مامان و علی سنتوری را به تصویر کشید. فیلم هایی که در دهه پنجاه، شصت، هفتاد و هشتاد منتشر شدند و بلوغ فیلمسازی او را نشان دادند.

او در طول 52 سال اخیر، 23 فیلم سینمایی ساخته است. آخرین آن ها هم لامینور بود که دو سال قبل فراوری شد، اما هنوز به اکران نرسیده است.

داریوش مهرجویی با وجود سینما، هنوز احساس خستگی نمی نماید، در خصوص فیلمسازی نظر می دهد و با پای سینما روی جاده زندگی قدم برمی دارد. هر جایی هم که رویدادی سینمایی برگزار گردد، حتما نامی و نشانه ای از او یافت می گردد.

سینمای مهرجویی در این 5 دهه بار ها در جشنواره های ونیز، برلین، شیکاگو، توکیو و بوسان مورد تقدیر نهاده شده است.

علاوه بر این هفت سال قبل هم، فرانسه نشان لژیون دونور درجه شوالیه را به وسیله سفیرش در تهران به داریوش مهرجویی اعطا کرد.

با این اوصاف می توان داریوش مهرجویی را در فهرست مهم ترین و برجسته ترین کارگردانان تاریخ سینمایی ایران برشمرد.

البته جالب است بدانید که مهرجویی 5 رمان منتشر شده دارد. او بعلاوه ترجمه هایی در حوزه فلسفه و سینما انجام داده که پنج اثر از آن ها منتشر شده است. ناگفته نماند که مهرجویی در حوزه نقاشی هم فعالیت هایی داشته است.

مهرجویی در حال حاضر فیلمی برای ساخت ندارد. او دو سه هفته قبل گفته بود که مشغول نوشتن زندگینامه خود است و در کنار آن یک کار ترجمه را دنبال می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1974

به "داریوش مهرجویی؛ آینه موج نوی سینمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داریوش مهرجویی؛ آینه موج نوی سینمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید