زیباترین بناهای تاریخی مذهبی دنیا را بشناسید

به گزارش لیتن، مذهب، همیشه از دیروز تا امروز، جایگاه ویژه ای در میان تمامی مردمان داشته است. بنابراین هر جای جهان که بروید، اماکن مقدسی را خواهید دید که محلی برای عبادت و نیایش محسوب می شوند.

زیباترین بناهای تاریخی مذهبی دنیا را بشناسید

دین همواره یکی از قدیمی ترین ارکان زندگی بشر به شمار رفته است و تاثیر بسزایی در تمامی جنبه های زندگی انسان دارد . به همین علت بسیاری از بنا های تاریخی مذهبی در گوشه و کنار دنیا، نظر بازدید نمایندگان و جهانگردان را به سوی خود جلب می نمایند. فرقی نمی نماید مسلمان باشید یا خیر، اماکن مذهبی همواره باعث آرامش فکر و جذابیت های خاص خود بوده اند. حال در این مقاله هیجان انگیز ترین بنا های تاریخی مذهبی سراسر دنیا که دارای محبوبیت ویژه ای هستند را آنالیز می کنیم.

1. بودانات (Boudhanath)، نپال

ممکن است در نپال، اماکن مذهبی و تاریخی فراوانی ببنید اما بودانات بهتر توانسته نظر جهانگردان را به خود جلب کند. این بنای مذهبی با قدمت طولانی، دارای بزرگ ترین گنبد در دنیا است. بودانات از مرکز شهر کاتماندو 11 کیلومتر فاصله دارد و همواره بودایی های تبتی از سراسر دنیا برای زیارت این مکان مذهبی راهی نپال می شدند. این معبد در زمان قدیم در راستا بازرگانی مردمان تبت قرار داشت به همین علت تجار و ثروتمندان برای استراحت و دعا به این معبد رفت و آمد داشتند.

2. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره (Cattedrale di Santa Maria del Fiore)، ایتالیا

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره، یکی از بزرگ ترین کلیسا های ایتالیا است که در شهر فلورانس واقع شده است. سه بخش اصلی این کلیسا در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا دارای سبک معماری گوتیک است به همین علت نزد هنرمندان و معماران دارای جذابیت و ارزش ویژه ای است. نمای بیرونی کلیسا با پنل های مرمرین پلیکروم در سایه روشن های متنوعی از سبز و صورتی که دارای ظاهر گوتیک مربوط به قرن نوزدهم است، خودنمایی می نماید.

3. انگکور وات (Angkor Wat)، کامبوج

اگر برای سفر های خود برنامه ریزی دارید و لیستی از بازدید ها تهیه نموده اید، بازدید از انگکور وات را حتما درون لیست قرار دهید.معبدی با شکوه و زیبا در کامبوج که بزرگ ترین مکان مذهبی در دنیا نیز محسوب می گردد. این معبد در اوایل قرن دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم ساخته شد و دارای سبک کلاسیک معماری خمر است. انگکور وات در ابتدا یک معبد هندوی ساده بود اما در حال حاضر مجموعه ای از زیبا ترین معابد است. تا این معبد را از نزدیک نبینید، زیبایی 900 ساله آن را درک نخواهید کرد.

4. غار باتو، مالزی

یکی از شگفت انگیز ترین غار های آسیا، غار باتو است که سالانه میزبان هزاران جهانگرد از سراسر دنیا است. این غار مکانی مقدس در آیین هندو است زیرا مجسمه لرد موروگان، خدای معروف هندیان در ابتدای ورودی غار به چشم می خورد. غار باتو که در کوالالامپور قرار گرفته است، غاری آهکی است که چندین عبادتگاه را شامل می گردد. علاوه بر این، پناهگاهی امن برای میمون هایی است که از غافل بودن جهانگردان استفاده نموده و غذای آنان را می ربایند.

5. معبد لوتوس (Lotus Temple)، هند

معبد لوتوس یا همان نیلوفر آبی، معبدی خیره نماینده است که آرامش و صلح واقعی را می توان در میان شلوغی های شهر، فقط در این معبد یافت. این معبد متعلق به آیین بهایی و معماری آن الهام گرفته از گل نیلوفر آبی است. فضای داخلی معبد اصلی به محلی برای مراقبه مردم از تمامی ادیان اختصاص یافته است. این معبد که با ساختار منحصر به فرد، جوایز متعددی در زمینه معماری از آن خود نموده است، نهایتا در سال 1986 تکمیل شد.

6. معبد بوروبودور (Borobudur)، اندونزی

در آسیا و اندونزی، مکان های مذهبی بودایی بسیاری می توان پیدا کرد اما معبد بوروبودور در این میان داریا معماری شگفت انگیزی است. این بنا در قرن هشتم ساخته شده است اما در قرن نوزدهم کشف شد زیرا در میان تراکم جنگل و انبوه درختان از نگاه ها پنهان مانده بود. ساختار کلی ساختمان مکعبی شکل است که به صورت مدور بالا رفته و به گنبدی ختم می گردد. این ساختمان دارای 10 تراس سنگی است که شش تراس پایینی طرحی مکعبی دارند و چهار تراس فوقانی مدور است. مجسمه های سنگی بودای نشسته نیز در هر تراس به چشم می خورد که مجموع آن ها حدودا 500عدد است. دیوار های معبد با کنده کاری های برجسته تزیین شده اند که به داستان هایی در مورد بودا و کارما اشاره دارد.

7. ایاصوفیه (Hagia Sophia)، ترکیه

ایا صوفیه یا حاجیا صوفیا یا هاگیا صوفیا، مسجدی در ترکیه است که زیبایی منحصر به فرد آن را نمی توان با کلمات توصیف کرد. این مسجد دارای زیبایی نفس گیر است که مشاهده آن را نباید از دست داد. ساختار ویژه، موزاییک های بیزانس و گنبد پرزرق وبرق، باعث معروفیت بیش از حد آن شده است؛ به طوری که یکی از مهم ترین مقاصد جهانگردی در سفر به ترکیه به شمار می آید. با این حال در کنار این زیبایی انکار نا پذیر، محلی پر از آرامش برای عبادت مردم از فرهنگ و ادیان مختلف از سراسر دنیا است.

8. معبد میجی (Meiji Shrine)، ژاپن

زمانی که به توکیو سفر می کنید، اگر می خواهید از ازدیاد جمعیت و تراکم آسمان خراش های سر به فلک کشیده برای چند ساعتی رهایی یابید و به آرامش واقعی دست یبابید، پیشنهاد می کنیم به معبد میجی بروید. معبدی که در جنگلی 150 هکتاری واقع شده و زیستگاه 120 هزار نوع گیاه در ژاپن است. این معبد حسی کاملا جادویی و آرامش بخش دارد. هر زمانی از سال، مردمان زیادی برای مراقبه، استنشاق هوای تازه یا برگزاری مراسم سنتی به این مکان می آیند.

9. غار معابد اجانتا (Ajanta Caves)، هند

اگر به مکان های هنری علاقه مند هستید، پس بازدید از غار های آجانتا در اورنگ اباد استان ماهاراشترا را در ابتدای لیست برنامه ریزی شده خود قرار دهید. از مجموع 29 غار تشکیل شده که قدمت آن به بین 200 تا 600 سال پیش از میلاد باز می گردد. بعضی از غار های آجانتا با نقاشی های مذهبی و مجسمه های پرزرق وبرق تزیین شده اند. بیشتر نقاشی های به داستان های بودا و زندگی او در زمان های دور مربوط می گردد. این آثار هنری به عنوان شاهکار و نمونه واقعی از هنر باستانی هند شناخته شده اند.

10. اهرام تئوتیئواکان (Pyramids of Teotihuacan)، مکزیک

اسرار آمیز و مبهم احتمالا کلماتی هستند که می توانند شکوه واقعی اهرام شهر باستانی تئوتیئواکان را توصیف نمایند. این مکان تاریخی مذهبی مکزیک، در دره ای واقع شده که ساختار آن نشان می دهد از آن ها برای نگهداری انسان و حیوان های قربانی شده در زمان باستان استفاده می شده است. این مکان مذهبی نه تنها در میان جهانگردان، بلکه نزد مردمان محلی نیز بسیار محبوب و قابل احترام است. نظرها و تجربیات خود را در مورد این اماکن تاریخی با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / whenonearth.net
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2121

به "زیباترین بناهای تاریخی مذهبی دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین بناهای تاریخی مذهبی دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید