سراج: همکاری های قضایی ضامن پویایی طرح کمربند - راه است

به گزارش لیتن، پکن- خبرنگاران- رییس سازمان بازرسی کل کشور که برای شرکت در اجلاس بین المللی کمربند-راه به چین سفر نموده است در دیدار با دادستان عالی این کشور گفت: همکاری کشورهای عضو در عرصه های قضایی، نظارت و بازرسی، آمبودزمانی و مقابله با فساد، ضامن دوام و پویایی این طرح است.

سراج: همکاری های قضایی ضامن پویایی طرح کمربند - راه است

به گزارش خبرنگاران ناصر قاضی سراج روز پنجشنبه در دیدار ژانگ جون دادستان کل چین در پکن از آمادگی سازمان بازرسی کل کشور برای فعالیت و همکاری همه جانبه در راستای همکاری های قضایی، نظارت و بازرسی، آمبودزمانی و مقابله با فساد با دیگر کشورهای عضو این ابتکار اطلاع داد.

وی ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از برگزاری دومین اجلاس بین المللی کمربند-راه از این ابتکار به عنوان یکی از راهکارهای اساسی رشد همه جانبه کشورهای این راستا نام برد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور از مواضع دولت چین در مقابله با یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا و مخالفت با وضع تحریم های ظالمانه علیه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

قاضی سراج بر ضرورت افزایش همکاری های منطقه ای و ایجاد نهادهایی برای گسترش تجارت خارجی در قاره آسیا به عنوان راهکاری برای مقابله با زیاده خواهی و انحصارگرایی مالی ایالات متحده تاکید نمود و گفت: ابتکار کمربند-راه در ایجاد رشد مالی کشورهای عضو این راستا و بالا رفتن ارزش پولی و فراوری ناخالص داخلی کشورهای عضو موثر است.

وی گفت: سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران همیشه دیدگاه و رویکردی آینده نگرانه به فعالیت ها و ارتباطات بین المللی داشته است و از فرصت هایی که سبب گسترش روابط دو جانبه و چندجانبه میان کشورهای قاره آسیا می گردد به صورت کامل حمایت می نماید که نمود آن در انجمن آمبودزمان آسیایی و موسسه آمبودزمان بین المللی تعیین است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گسترش روابط در قاره های آسیا، اروپا و آفریقا در قالب ابتکار کمربند-راه را موضوعی تمدنی و فرهنگی بیان کرد و توضیح داد: راه ابریشم بیش از آنکه جاده ای برای تجارت باشد محملی برای معرفی تمدن های بزرگ دنیا به یکدیگر است و همانگونه که در متون تاریخی ما ثبت و ضبط است پاکدستی، صداقت و شفافیت جزء لاینفک تمدن های شرقی در همه عرصه های زندگی انسانی است.

قاضی سراج ادامه داد: ابتکار کمربند-راه فرصتی است برای به ظهور رساندن مدل نظارت، بازرسی و شفافیت بر اساس فرهنگ های شرقی و ارائه و معرفی آن به دیگر فرهنگ هایی که به واسطه این امر در این پروژه دخیل هستند.

وی با اشاره به ارایه پیشنهاد خود در اجلاس بین المللی کمربند-راه مبنی بر تشکیل یک گروه هشدار دهنده با نام نگهبانان راه اظهار امیدواری کرد این گروه بتواند با انجام وظایفی که برای آن تعریف می گردد در انسجام بخشی به ساختار تشکیلاتی ابتکار کمربند-راه نقش اساسی ایفاء کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنانش به معرفی دستاوردهای سازمان بازرسی کل کشور در حوزه های مختلف از جمله در حوزه آمبودزمانی در دو سطح داخلی و بین المللی، معرفی ساختار و مکانیسم های نظارت و بازرسی، مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی بر کوشش برای ایجاد اجماع نظر میان کشورهای عضو انجمن آمبودزمان آسیایی، انجمن بین المللی مسئولان مبارزه با فساد و موسسه آمبودزمان بین المللی برای اقدام موثر در زمینه سوء استفاده از اعطای تابعیت مضاعف به متهمان و مفسدان فراری تاکید نمود و گفت: برگزاری سمینارهای آموزشی مشترک بین المللی با مشارکت نهادهای آمبودزمانی و نظارت و بازرسی کشورهای مختلف از دیگر برنامه های سازمان بازرسی کل کشور است.

ژانگ جون دادستان کل چین نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم از رییس سازمان بازرسی کل کشور و همچنین تشکر وقدردانی از او هیات همراه به جهت شرکت در دومین اجلاس بین المللی کمربند-راه در پن اکادگی خود را برای هرگونه همکاری در زمینه های مختلف با ایران بیان کرد.

دومین اجلاس بین المللی کمربند-راه با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از امروز پنجشنبه در پکن شروع بکار کرد.

از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی فرهاد دژپسند وزیر امور مالی و دارایی، ناصر قاضی سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور و حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی کمربند- راه شرکت نموده اند.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین سال 2013 میلادی در جریان سفر به قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت کمربند مالی جاده ابریشم و ساخت راه ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم را بیان کرد که این طرح در نهایت با عنوان کمربند - راه به دنیا معرفی گردید.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین شروع شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا نموده اند.

نشست افتتاحیه رسمی این اجلاس هم فردا (آدینه) با حضور شی جین پینگ رییس جمهوری چین در پکن برگزار می گردد.

دومین کنفرانس بین المللی کمربند - راه تا 7 اردیبهشت ادامه دارد.

**آساق**1904**

منبع: ایرنا
انتشار: 21 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 225

به "سراج: همکاری های قضایی ضامن پویایی طرح کمربند - راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراج: همکاری های قضایی ضامن پویایی طرح کمربند - راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید