طرح بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت به بهره برداری رسید

به گزارش لیتن، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، طرح بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت به بهره برداری رسید.

طرح بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت به بهره برداری رسید

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی دیگر از بناهای تاریخی و از قدیمی ترین مساجد شهر رشت است. این بنا در حومه بازار سنتی واقع شده است.

تاریخ دقیق بنای اولیه این مسجد دقیقا روشن نیست، اما براساس یک روایت شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری به گیلان در محله فعلی چاهی می نماید و عبادتگاهی می سازد که بعدها به مسجد تبدیل می شود و از همین رو، نام مسجد به اعتبار شیخ صفی الدین اردبیلی، صفی نامگذاری می شود.

بعضی از تاریخ نویسان این مکان را قبر محمد باقرمیرزا ملقب به صفی الدین میرزا پسر شاه عباس اول می دانند که با بدخواهی اطرافیان پدرش و به دستور آنان کشته شده و در این محل دفن شده است. بعضی باور دارند دلیل نامگذاری این مسجد به شهیدیه قتل ناحق صفی الدین میرزا است.

مسجد صفی طبق عبارتی که بر روی کتیبه کاشی داخل محراب دیده می شود در سال 1344 هجری قمری به دست حاج یوسف کاشی ساز تجدید بنا شده است.

طبق تفاهم نامه مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی این بنای تاریخی با ارزش در بهمن 1398 شروع شد. تمامی جداره های آجری بازسازی و استحکام بخشی شده و کف حیاط مسجد با آجر ستنی مفروش شده است.

بعلاوه معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی از پروژه بازسازی مسجد آقا سید ابراهیم هم بازدید کردند. این مسجد در جوار بقعه آقا سیدابراهیم واقع شده است و از نوع معماری داخلی بنای بقعه میتوان فهمید که ابتدا بقعه بوده سپس مسجد در جوار آن ساخته شده است. در کتاب از آستارا تا استارآباد و کتاب ولایات دارالمرز ایران از این مسجد به نام مسجد آقا سیدابراهیم نام برده شده است. مستنداتی از سال احداث و معمار بنا در دست نیست، طی بازسازی اخیر در بنا بعد از اندود برداری کف شبستان مسجد، کاشی های لعاب دار کشف شد که مطابق با کارشناسی باستان شناسان گروه میراث فرهنگی به دوره اواخر قاجار بر می شود.

طبق تفاهم نامه مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی این بنای تاریخی با ارزش فروردین 1399 شروع شد و هم اکنون بازسازی این بنا بادامه دارد. این بنا در تاریخ 19 خرداد 99 به شماره 33113 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تا به امروز برای بازسازی این 2 مسجد تاریخی که با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد، 150 میلیارد ریال اعتبار از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه شده است. بعلاوه تمامی تزئینات وابسته به معماری مسجد شامل گچبری ها، کاشیکاری ها، نقاشی ها و متعلقات چوبی به وسیله متخصصان امر بازسازی شد. این بنا در تاریخ 94.6.4 به شماره 31127 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1778

به "طرح بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید