مدل های مردم گرا در رسانه ملی

به گزارش لیتن، امروزه اطلاع، جهان آگاهی است و این شعاری است که قبلا درباره آن حرف زده می شد و باعث تنوع و تکثر رسانه ها گشت. با توجه به فضای بازاریابی اجتماعی و رشد فضای سایبر، شبکه ها رشد کردند و وارد فصل فلسفه شبکه ای شدند.

مدل های مردم گرا در رسانه ملی

عالم از فلسفه توصیفی وارد فلسفه شبکه ای شد. این فلسفه باعث شد انسان ها بر اساس نیازهای ارتباطی خود روزبه روز در فضای سایبر، تکثر، رشد و توسعه داشته باشند و روز به روز شبکه های ارتباطی خودشان را توسعه بدهند. امروزه دیگر فصل خبرنگار شهروند هم نیست. با توجه به این که الان همه رسانه ها، رسانه های جهانی هستند. قبلا آدم ها با رسانه های سنتی ارتباط برقرار می کردند اما الان رسانه های ارتباطی باعث شده ورود آدم ها به فضاهای جهانی بسیار سهل شود و با اپلیکیشن هایی که در اختیار دارند وارد فضای سایبر شوند. الان فصل رسانه، مخاطب است. یعنی هر مخاطب خودش یک رسانه است و رسانه های شخصی با روایت های شخصی در این موقعیت اصالت پیدا می کنند. به عنوان مثال ممکن است از یک واقعه ده ها روایت شخصی وجود داشته باشد و هر یک از روایت های شخصی هم با توجه به میل، نیاز و ذائقه مخاطب مورد اقبال متفاوتی قرار گیرد.

بنابراین در چینش رسانه ها باید توجه داشته باشیم چیزی که سرمایه است برای هر رسانه مخاطب است و هیچ رسانه ای مخاطب خودش را با چیزی معامله نمی کند. از سوی دیگر مدل های اقتدارگرا معمولا در تولیدات رسانه ای خصوصا اخبار رادیو و تلویزیون دیگر پاسخ نمی دهد. البته دکتر جبلی خودش متخصص حوزه رسانه است و رویکردش نشان می دهد که می خواهد رسانه را به سمت مدل های مردم گرا ببرد. اینها مدل هایی هستند که تقارن سازی و توازن سازی می کنند و از اطلاعات مردم در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. کار در این مدل ها به شدت سخت است. می توان از مدل های مردمگرای ارتباطی برای نزدیک شدن به نیازهای جامعه امروز استفاده کرد و بخشی از مسائل مردم را به عنوان انتقال دهنده حل کرد. در مجموع نسبت به مدل های انتخابی مردمگرا که رئیس رسانه ملی سراغ آنها رفته است خوشبین هستم. در این مدل ساختارها باید تغییر کنند. ضمن این که آدم هایی که این مدل را بر نمی تابند باید زاویه دیدشان را تغییر دهند. یعنی باید دیدگاه اقتدارگرایانه شان عوض شود. اگر این طور حرکت کنند، قدرت رادیو و تلویزیون بیشتر می شود و جریان سازی می کنند. امکانات تازه منجر به رسانه های نوظهور می شود که فضای سایبر را می تواند به خدمت بگیرد و کنار رسانه های سنتی قرار گیرد. رادیو و تلویزیون می تواند اعتماد مردم را جلب و اعتمادسازی کند و دوباره سرمایه جدی کشور با درصد مقبولیت بالا برسد .

*عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1938

به "مدل های مردم گرا در رسانه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل های مردم گرا در رسانه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید