موزه ملی آمستردام، گالری عظیم تاریخ هلند

به گزارش لیتن، معماری ساختمان باشکوه موزه ملی آمستردام (Rijksmuseum) را پیر کایپرز (Pierre Cuypers) طراحی کرد و در سال 1885 میلادی بازگشایی شد. او همچنین معمار ایستگاه مرکزی آمستردام بود که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

موزه ملی آمستردام، گالری عظیم تاریخ هلند

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

کایپرز در آن موقع با موج شدیدی از نقدها نسبت به طراحی این ساختمان روبه‌رو شد. منتقدان اعتقاد داشتند ساختمان بیشتر به سبک رنسانس و گوتیک ساخته شده و به اندازه کافی هلندی نیست. با این حال بعد از 130 سال این بنا محکم پابرجاست؛ همانند مجسمه نمادین کایپرز که همه این سال‌ها در حال تماشای آن ایستاده است.

ساختمان موزه ریکس خود یک اثر هنری محسوب می‌گردد و می‌توانید به دنبال یک تور کایپرز بگردید تا اطلاعات کامل‌تری در خصوص معماری ساختمان در اختیار شما قرار دهند. این بنا از سال 2003 تا 2013 به مدت ده سال برای تعمیر و بازسازی بسته شد. ساختار اصلی چشم‌نواز آن دست نخورده باقی ماند؛ اما یک سالن ورودی عظیم و روشن و سقفی شیشه‌ای به جذابیت آن افزوده شد.

جالب است بدانید موزه ملی آمستردام تنها موزه در دنیا است که می‌توانید با دوچرخه از آن عبور کنید! یک گذرگاه در زیر موزه برای دوچرخه سواران تعبیه شده و هنگام عبور می‌توان تالار ورودی را به وسیله پنجره‌های شیشه‌ای عظیم دید. در زمان نوسازی بنا، تصمیم بر آن شد که تونل برای ایجاد نشدن ترافیک بسته گردد، اما مردم محلی اعتراض کردند و این کار عملی نشد.

موزه ریکس (ریکس) بیش از یک میلیون اثر هنری، عمدتاً از شاهکارهای هنرمندان هلندی قرن هفدهم، در خود دارد که 8000 اثر آن برای نمایش قرار داده شده‌اند. تابلوی دختر شیردوش اثر وِرمیر، نگهبان شب اثر رامبراند و سلف پرتره‌ از ونگوگ از مشهورترین آثار موجود در این موزه هستند. همچنین فهرستی طولانی از اشیاء و کارهای هنری از دیگر دوره‌های تاریخی را می‌بینید که تاریخ 800 ساله هلند را برای شما روشن خواهد نمود.

برجسته‌ترین آثار موزه مربوط به عصر طلایی هلندی در سال‌های 1620 تا 1680 میلادی هستند؛ اما از دوران هنر فلمیش (Flemish) از قرن‌های 14 تا 16 هم آثار زیبایی در مجموعه وجود دارد. در چیدمان جدید موزه، تاریخ هنر از قرون وسطی تا قرن 20، برای بازدیدنمایندگان روایت می‌گردد. بیشتر نقاشی‌ها در متن آثار هنری دیگر قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال مبلمان مجلل با خاتم‌کاری‌های سه بعدی به سبکی که چشم را فریب می‌دهد (Trompe loeil)، ظروف دلفر (Delftware) سفالی و چینی، سه خانه عروسکی خارق‌العاده از قرن هفدهم و اشیای برجای مانده از کشتی هلندی که در سال 1596میلادی در جزیره‌ای در روسیه پیدا شد؛ مانند کفش‌های چرمی خدمه، ابزارآلات، سطل‌ها و آلات موسیقی را خواهید دید.

موزه چهار طبقه دارد و از صفر تا سه شماره‌گذاری شده است. شماره‌گذاری اتاق‌ها به ترتیب بازه تاریخی نیست و اگر تمایل دارید آثار را به ترتیب تاریخ خلق آن‌ها ببینید، باید از طبقه صفر یعنی همان تالار ورودی آغاز کنید. در این طبقه آثار مربوط به قرون وسطی را خواهید دید؛ سپس برای دیدن آثار قرن هفدهم به طبقه اول بروید و پس از آن از گوشه دیگر به طبقه پایین برگردید و از آن سمت آثار مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم را مشاهده کنید.

در نهایت برای دیدن مجموعه آثار قرن بیستم به دو طبقه بالای موزه بروید. راه بهتر این است که از طبقه اول آغاز کنید که به چهار گوشه موزه راه دارد و بین مجموعه‌ها به آسانی رفت‌و‌آمد کنید. گالری تجلیل (Gallery of Honour) در این طبقه تابلوی نگهبان شب را در مرکز توجه قرار داده و بیشتر آثار مشهور این گالری را در خود دارد. پاویون آسیایی ساختار مجزایی از موزه اصلی دارد و به وسیله گذرگاهی از گوشه تالار ورودی، قابل دسترسی است. آثار ارزشمندی از چین، اندونزی، ژاپن، هندوستان، تایلند و ویتنام در این مکان نمایش داده می‌گردد.

در بخشی از موزه اتاق پذیرایی هارلم (Haarlem) توسط آبراهام ون‌ در‌ هارت (Abraham van der Hart) به صورت کاملاً کلاسیک دکوراسیون شده و تمام اجزای اتاق با هم هماهنگ‌اند. اما از جاهای مختلفی کنار هم جمع شده‌اند؛ نمای شومینه از ایتالیا، فرش از بلژیک، مبلمان از آمستردام، منبت کاری از فرانسه و لوسترها از انگلستان. این اتاق برای بازرگان و کلکسیونری به نام ویلم فیلیپس کوپس (Willem Philips Kops) طراحی شده که از آن برای مهمانی‌های عظیم عصرانه استفاده می‌کردند. وقتی به این اتاق نگاه می‌کنید و به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهید، خودتان را در قرن هجدهم تصور خواهید کرد.

کتابخانه کایپرز، عظیم‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه هنر و تاریخ در هلند، در این موزه قرار گرفته است و بعد از نوسازی به همان شکل سابق که کایپرز در ذهنش داشت، بازگشته است. فضای گیرا و آرام آن هر بازدیدنماینده‌ای را مبهوت می‌کند و دانشجویان، مورخان و بازدیدنماینده‌ها می‌توانند در آن به مطالعه بپردازند و از آی‌پدهای موجود هم استفاده نمایند.

اگر به این موزه رفتید، فضای سبز اطراف آن را از دست ندهید. در باغ، مجسمه‌های هنرمندانی مانند کالدر (Calder) و مور (Moore) را می‌توانید به صورت رایگان ببینید و جزئیات نمای خارجی ساختمان موزه را تماشا کنید. گلخانه قدیمی و کلیسای جدید (Nieuwe Kerk) از دیدنی‌های اطراف موزه هستند. همچنین در فصل بهار باغ با گل‌های رنگارنگ تماشایی می‌گردد و با یک فنجان قهوه در کافه‌های اطراف آن می‌توانید از این فضای دلپذیر لذت ببرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1367

به "موزه ملی آمستردام، گالری عظیم تاریخ هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی آمستردام، گالری عظیم تاریخ هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید