نفت در ایران هیچگاه عامل توسعه نبود، از هند و چین درس بگیریم

به گزارش لیتن، خبرنگاران: استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه نتوانستیم از نفت به عنوان عامل توسعه مالی بهره ببریم، بر استفاده از تجربیات کشورهای هند و چین در توسعه مالی تاکید نمود.

نفت در ایران هیچگاه عامل توسعه نبود، از هند و چین درس بگیریم

با مجری مستقیم تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، نخستین نشست تخصصی همایش ملی نفت و توسعه مالی با موضوع توسعه صنایع پایین دستی و تولیدات جایگزین نفت هفته گذشته در دانشکده علوم مالی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.

مرتضی عزتی دبیر علمی این همایش در این نشست که با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاه و دانشجویان برگزار گردید، گفت: از روند توسعه ای کشورهای چین و هند می توان درس گرفت چرا که این کشورها از صفر شروع نموده و پس از 40 سال به قدرت های برتر اقتصاد جهان تبدیل شدند.

وی اضافه نمود: خانواده های چینی به طور میانگین قبل از پیاده سازی برنامه های توسعه ای خود روزانه 2 دلار دستمزد دریافت می کردند در حالی که پس از 40 سال هر کارگر چینی حداقل 300 دلار در ماه درآمد دارد که نشانگر رشد نجومی است.

این کارشناس اقتصاد همچنین در مورد هندوستان گفت: در برهه ای از تاریخ دهلی نو در آستانه یک بحران بزرگ بود اما با برنامه ریزی دقیق، امروزه هیچ یک از تحصیلکردگان هندی دغدغه شغل ندارند در حالی که در ایران، بخش عمده ا از بیکاران را تحصیلنموده ها تشکیل می دهند.

عزتی با بیان اینکه اگر از نفت به عنوان یک ابزار توسعه ای بهره می بردیم وضعیت امروزه کشور این گونه نبود، توضیح داد: متأسفانه نوع نگاه موجود به نفت توسعه ای و مبتنی بر تئوری های مالی نیست و از این منبع بزرگ تنها به عنوان تامین کننده هزینه های کشور استفاده می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 449

به "نفت در ایران هیچگاه عامل توسعه نبود، از هند و چین درس بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت در ایران هیچگاه عامل توسعه نبود، از هند و چین درس بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید