اقتصاد دریایی در ایران مغفول مانده، هند و چین برای ایجاد بندر در مکران له له می زنند

به گزارش لیتن، معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد دریایی یک موضوع مغفول مانده در جمهوری اسلامی ایران است و باید دریا را به یکی از رشته های پیشران حرکت مالی در کشور تبدیل کنیم.

اقتصاد دریایی در ایران مغفول مانده، هند و چین برای ایجاد بندر در مکران له له می زنند

با تور چین قیمت ارزان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز شنبه در همایش ملی تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا با اشاره به موقعیت ایران در استفاده از منابع دریایی گفت: ایران حدود 2 هزار و 900 کیلومتر مرز دریایی و 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی در دریای مهم خلیج فارس، عمان و همچنین آب های آزاد بین المللی دارد و این یک نعمت بزرگی است و یکی از رسالت های ما مسئولین این است که از معادن و ذخایر نفت و گاز در دریا به نحو احسن بهره برداری کنیم.

وی با مورد توجه قرار دادن موضوع ایجاد سواحل در بنادر از عدم توسعه صنعت کشتی سازی در کشور انتقاد کرد و گفت: زمانی که بنده در دوران وزارت صنعت وزیر بودم چند کشتی از کره جنوبی سفارش دادیم و خریدیم و قرار شد معادل آن کشتی ها در کشور ساخته گردد، اما مسئولیت من در آن دوره تمام شد. پس از من یک وزیر دیگر 8 سال آمده و رفت و هم اکنون هم وزیر جدید کار خود را می نماید. آن کشتی ها خریداری شدند ولی هنوز کشتی در داخل معادل آن ساخته نشده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این مطلب که زیرساخت های خوبی را وزارت دفاع، ارتش و سپاه در بحث دریایی ایجاد نموده اند بر موضوع نحوه تامین مالی کشتی سازی در ایران اشاره نمود و اضافه نمود: متاسفانه هیچ فرصتی برای این منظور در کشور تهیه نشده است. اقتصاد دریا یک موضوع مغفول مانده در جمهوری اسلامی ایران است، باید توجه جدی به بحث دریا داشته باشیم و دریا را به یکی از رشته های پیشران حرکت مالی کشور تبدیل کنیم.

به گفته جهانگیری یکی از فرصت هایی که نیروهای مسلح می توانند حضور مالی داشته باشند، بخش صنایع مرتبط با دریا است و این موضوع نیازمند یک اراده است و دریا بعضی از مسائل و نیازمندیهای عمده کشور را می تواند حل و فصل کند.

وی در ادامه سواحل مکران را مورد توجه قرار داد و اضافه نمود: ما در برابر این نعمت بزرگ خداوند مسئولیت داریم، هند و چین و بسیاری از کشورهای آسیای شرقی منتظر اجازه ما هستند تا در سواحل مکران بندر بزنند و با آب های آزاد وصل شوند اما متاسفانه سواحل مکران در چند سال اخیر با بی توجهی روبه رو بوده است، جمعیت این سواحل خالی از سکنه شده، ما از دوستان خود در دولت خواستیم طرح جامعی برای سواحل مکران ارائه دهند و یکی از کارهایی که در این طرح باید صورت گیرد، این است که یک میلیون جمعیت در مکران سکونت نمایند و قطب های مهم صنعتی ایجاد گردد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه نمود: در داخل کشور به دلیل محدودیت منابع آبی دیگر به مصلحت نیست صنایع بزرگ آب بری ایجاد کنیم، باید از آن چشم پوشی کنیم و یا حداقل در کنار دریا ایجاد کنیم. مصلحت نیست صنعت فولاد در مرکز شهر ایجاد گردد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که امنیت تنگه هرمز بسیار اهمیت دارد و بارها نیروهای مسلح ما درباره آن صحبت کردند و گفته اند هرمز یا برای همه امن است و یا برای همه ناامن، گفت: ما در این مدت به عنوان اولین کشوری بودیم که باتوجه به حجم آب، لوله خط انتقال نفت را از خلیج فارس و تنگه هرمز به دریای عمان انتقال می دادیم و خوشبختانه امروز دکتر روحانی این تصمیم راهبردی را گرفته و قرار شده است خط انتقال نفت کشور در جاسک مستقر گردد.

وی با بیان این مطلب که حیات مالی ایران به منابع و ذخایر دریایی متکی شده است، گفت: سرنوشت اقتصاد ایران با نعمت های دریایی گره خورده است. نیروهای مسلح باید به تجهیزات مدرن مستقر شوند و توان مهندسی خوبی در دستاوردها و تجهیزات دریایی ایران شکل گرفته است حتی در بازدیدی که بنده از ناو جماران داشتم مشاهده کردم که تجهیزات خوبی بر روی آن نصب شده است.

معاون اول رئیس جمهور در خاتمه سخنان خود با بیان این مطلب که محدودیت های دولت بسیار زیاد است و نمی توان انتظاری بیش از حد توان او داشت، گفت: دولت زمانی درآمدهای نفتی اش حدود 120 میلیارد دلار بوده حالا که آن درآمد به 25 میلیارد دلار تبدیل شده، ما برای پرداخت حقوق پرسنل مان نیز شق القمر می کنیم اما مصمم هستیم با اعمال سیاست های دقیق اقتصاد کشور را روز به روز شکوفا کنیم. ما باید به سواحل مکران توجه ویژه ای کنیم و کارهای جدی تری آنجا صورت گیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 783

به "اقتصاد دریایی در ایران مغفول مانده، هند و چین برای ایجاد بندر در مکران له له می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد دریایی در ایران مغفول مانده، هند و چین برای ایجاد بندر در مکران له له می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید