گردشگری پایدار، سومین صنعت دنیا

به گزارش لیتن، گردشگری یک حوزه فرابخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می گردد، لذا همه ارگان ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا نمایند.

گردشگری پایدار، سومین صنعت دنیا

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی روز سه شنبه 3 بهمن 96 در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی توریستی و صنایع وابسته خاطرنشان کرد:

در سالی که از سوی سازمان ملل متحد توریستی پایدار، ابزار توسعه نام گرفته بود، صنعت توریستی همچنان به رشد خود ادامه داد.

به گونه ای که طبق آخرین آمار، در سال 2017 با رشدی معادل 7 درصد، جهان شاهد جابه جایی یک میلیارد و 322 میلیون توریست بین المللی بود که از سال 2010 تا به امروز بالاترین نتایج را نشان می دهد.

او توضیح داد:

امروز توریستی به عنوان سومین صنعت و بخش بزرگ صادراتی جهان با قابلیت بالای اشتغال زایی و توسعه جوامع محلی و با گردش اقتصادی 1400 میلیارد دلاری، مولد 10 درصد فراوری ناخالص جهان است و به ازای هر 11 شغل در جهان یک شغل مربوط به حوزه توریستی است.

جمعا 108 میلیون نفر در سراسر جهان مشاغلی مرتبط با بخش توریستی دارند و سه برابر این رقم نیز مشاغلی است که به نحوی غیر مستقیم وابسته به صنعت توریستی است.

بر اساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال 2020 تعداد توریستان در کل جهان به رقمی بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون نفر خواهد رسید و بیش از 50 درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل برطرف خواهد بود.

در ظرفیت اشتغال زایی توریستی همین بس که می توانیم در کشورمان با رقمی اندک و در حدود 50 میلیون تومان در حوزه توریستی ایجاد شغل کنیم. در حالی که برای ایجاد شغل در بیشتر صنایع 8 تا 10 برابر این رقم مورد احتیاج است.

با چنین ظرفیت هایی توجه به صنعت توریستی مهم ترین راه چاره برون رفت از اقتصاد متکی به نفت، ایجاد اشتغال مقرون به صرفه و توزیع جغرافیایی عادلانه ثروت بر اساس داشته ها و ظرفیت های بومی و تحقق ایده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون زایی با نگاه جهانی است.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود:

نگاهی به داشته های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشورمان نشان از غنای ایران در جاذبه های توریستی دارد. وجود یک میلیون سایت تاریخی، فرهنگی، طبیعی، بیش از 34 هزار اثر ثبت شده به عنوان آثار ملی و ثبت 22 اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از کشورهای برتر جهان از نظر جاذبه های توریستی قرار داده و در حال حاضر جایگاه جهانی ایران در ثبت آثار تاریخی و طبیعی رتبه 11 و در ثبت جهانی آثار ناملموس رتبه 7 است.

کشور ایران با چنین مجذوب کنندهیت های بی بدیلی در کنار برخورداری از امنیتی مثال زدنی و عوامل مثبت و تسهیل نماینده ای همانند اشتیاق فزاینده توریستان برای تجربه سفر به ایران، همکاری روزافزون بخش خصوصی، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه توریستی و عزم استوار دولت برای اولویت دهی به این صنعت، دارای زمینه هایی مناسب برای عینیت بخشی به منظره 20 میلیون توریست تا سال 2025 است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی ادامه داد:

دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت گریزناپذیر صنعت توریستی در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای شکوفایی بیش از پیش این صنعت در راستای ایفای سهم واقعی در اقتصاد کشور جزم نموده است.

بر این اساس، روینمودها و اقدامات متعددی برای افزایش رقابت پذیری صنعت توریستی ایران در دستور کار و اجرا قرار گرفته که از آن جمله می توان به تدوین برنامه ملی برای توسعه توریستی، تقویت همکاری هم افزا میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه کسب و کارهای توریستی، حمایت از کارآفرینان خلاق و نیروهای نخبه و کسب و کارهای نوپا در این صنعت درآمدزا و اشتغال آفرین، تنوع بخشی موضوعی و جغرافیایی به محصولات و خدمات توریستی بر اساس مزیت های منحصربه فرد منطقه ای، زمینه سازی برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای فراوری و اشاعه محتوا، توسعه بازاریابی محصولات توریستی، توسعه مقاصد توریستی شهری و روستایی در چارچوب طرح های شهر توریست و بوم گردی، تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت های توریستی و توسعه تبلیغات و بازاریابی در سطح بین الملل با نگاه ویژه به ایرانیان خارج از کشور اشاره نمود.

مونسان اضافه نمود:

در این میان بی شک برگزاری رویدادها و نمایشگاه های بین المللی به عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد در معرفی مقاصد توریستی، با فراهم سازی امکان ارتباط چهره به چهره بین عرضه نمایندگان و مصرف نمایندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاری های درون بخشی و بین بخشی، می تواند نقشی موثر در معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و رو به رشد ایفا نماید.

او تشریح کرد:

این یک واقیت گریزناپذیر است که ظرفیت های بالقوه توریستی یک سرزمین تنها در سایه معرفی درست آن به جهانیان، بالفعل خواهد شد و تا زمانی که توریستان بین المللی از داشته های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور ما بی خبر باشند، نمی توان به حضور آنان در ایران امید بست.

با چنین رویکردی در سراسر جهان شاهد برگزاری نمایشگاه های بزرگ توریستی برای معرفی و عرضه توانمندی های کشورها در این صنعت پرسود هستیم و دولت ها به این باور رسیده اند که هرگونه سرمایه گذاری در این عرصه نه تنها برگشت پذیر است، بلکه از عوامل تحقق توسعه پایدار کشورها محسوب می گردد.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد:

بر همین اساس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی ضمن حضور فعال در رویدادهای جهانی مربوط به حوزه های فعالیت خود، برگزاری و توسعه کمی و کیفی نمایشگاه بین المللی توریستی تهران را در دستور کار قرار داده است.

این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی قابلیت ها و ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی ایران و سایر کشورهای شرکت نماینده در ارائه انواع خدمات توریستی، و افزون بر این، مجالی را فراهم می نماید تا مخاطبان داخلی و خارجی این رویداد با جاذبه ها و ظرفیت های توریستی 31 استان ایران زمین آشنا و به تجربه کردن آن ترغیب شوند.

مونسان اضافه نمود:

واقعیت این است که ما هم اکنون علاوه بر وجود داشته های فراوان تاریخی و طبیعی که از ملزومات اولیه توسعه توریستی است، ظرفیت های بالقوه ای همانند امکانات ریلی و هوایی، اقامتگاه ها و سایت های ورزشی و تفریحی داریم که باید به وسیله صنعت توریستی بالفعل شوند.

در واقع برای رقابت در بازار توریستی جهانی چاره ای جز استفاده و مدیریت بهینه همه امکانات بالقوه کشور برای ارتقای کمی و کیفی محصولات توریستی و در عین پایین آوردن قیمت این محصولات نداریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی توضیح داد:

بدون شک تحقق چنین موضوعی صرفا برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی نیست و از آنجایی که توریستی یک حوزه فرابخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می گردد، لذا همه ارگان ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا نمایند.

از سویی فراموش نکنیم توریستی یک صنعت کاملا وابسته به فرصت های زمانی و مکانی است. به این معنا که تابستان و زمستانش نباید یکی دیده گردد و جنوب و شمالش برنامه هایی متفاوت می طلبد و باید برای هر فصل و هر منطقه ای برنامه و بسته توریستی متناسب با آن داشته باشیم.

او ادامه داد:

بر اساس این ضرورت ها و روینمودها، نمایشگاه توریستی سال جاری را هدفمند و مبتنی بر شناخت ظرفیت ها و احتیاجها و بعلاوه جلب حدبیشتری مشارکت ها طراحی نموده ایم.

رونمایی از سامانه یکپارچه و هوشمند راهبردهای مدیریت صنعت توریستی کشور از اتفاقات شاخص نمایشگاه سال جاری است و این سامانه فرصتی را فراهم می نماید تا تمامی علاقه مندان، ذی نفعان و متخصصان توریستی ضمن دسترسی به یک بانک جامع در حوزه ظرفیت های توریستی، بتوانند به صورت آنلاین نظرات، پیشنهادها، نقدها و ایده های خود را به اشتراک بگذارند و در واقع بستری فراهم می گردد تا همه پای کار بیایند و در این عرصه مهم مشارکت نمایند.

معاون رئیس جمهوری بیان نمود:

بعلاوه در نمایشگاه سال جاری محورهای مهمی همانند توریستی حلال، توریستی کودک و خانواده، توریستی غذا، سفر به مقاصد ناشناخته توریستی، توریستی روستایی و عشایری، توریستی هنری و اقوام، توریستی صنایع دستی و سوغات و به خصوص توریستی استان ها متناسب با ظرفیت های پایه ای هر استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا نوعی رقابت و پویایی بین 31 استان کشور برای معرفی و عرضه تمام داشته ها و توانمندی هایشان در راستای جذب توریست داخلی و خارجی ایجاد گردد.

مونسان اضافه نمود:

فراموش نکنیم وظیفه و رسالتی سنگین در حوزه ایجاد اشتغال بر دوش توریستی گذاشته شده است و به امید خدا در سال آینده به طور جدی برنامه های حوزه توریستی را با رویکرد اشتغال زایی دنبال خواهیم کرد.

به عنوان میزبان رسمی این رویداد، حضور بیش از 500 شرکت داخلی و خارجی و نمایندگان 21 کشور فعال در حوزه توریستی را در یازدهمین نمایشگاه بین المللی توریستی و صنایع وابسته مغتنم می شمارم و بازدیدنمایندگان گرامی را به تماشای نمایشگاهی متفاوت با برنامه هایی متنوع و مجذوب کننده برای گروه های مختلف اجتماعی دعوت می کنم.

او ضمن قدردانی از تمام عوامل برنامه ریزی و اجرای این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد این رویداد موجبات ارتقاء زنجیره ارزش های صنعت توریستی ایران، رونق کسب و کارها و در نهایت توسعه پایدار ایران اسلامی را فراهم سازد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی پس از برگزاری مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی توریستی و صنایع وابسته با حضور در سالن 38 که به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های استان های کشور اختصاص دارد، بازدید کرد.

او با حضور در سالن 38 از تمام استان های کشور با مسئولان غرفه ها، فعالان حوزه توریستی و صنایع دستی گفت و گو کرد.

در این بازدید غرفه ها علاوه بر معرفی صنایع دستی، سوغات محلی و ظرفیت های توریستی استان خود آیین ها، موسیقی و پایکوبی های محلی خود را به نمایش گذاشتند.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2069

به "گردشگری پایدار، سومین صنعت دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری پایدار، سومین صنعت دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید