چاپ جدید قدیمی ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو

به گزارش لیتن، سفرنامه ناصر خسرو به تلاش محمدرضا توکلی صابری براساس کهن ترین نسخه موجود از این اثر توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

چاپ جدید قدیمی ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی ، سفرنامه ناصر خسرو بر پایه کهن ترین نسخه موجود در کتابخانه لکهنو به تلاش محمدرضا توکلی صابری منتشر شد.

تا به حال مصححان و ناشران مختلفی اقدام به چاپ سفرنامه ناصر خسرو نموده اند اما ویژگی های منحصربه فردی در این نسخه وجود دارد که آن را از دیگر چاپ ها متمایز می نماید. نخست اینکه منبع این چاپ از سفرنامه ناصر خسرو، یعنی نسخه لکهنو، 288 سال قدیمی تر از نسخه مورد استفاده شارل شفر (نسخه پاریس) و منبع همه سفرنامه های موجود است.

دوم اینکه مصحح این اثر، سفرنامه در درست، جهت سفر ناصر خسرو را رفته و از کشورها، شهرها، روستاها، دروازه ها، بازارها، مسجدها، کلیساها، آرامگاه ها، چشمه ها، نیل سنج ها، آبشارها، دژها، قلعه ها، مزارها و گورستان هایی که در سفرنامه سخنی درباره آنها آمده است بازدید نموده، محل برخی از شهرها و دیه ها را که نامشان عوض شده و یا به اشتباه آن ها را نابودشده می دانستند، یافته و برخی عبارات و مجهولات متن سفرنامه را در خصوص موقعیت شهرها، مکان ها و رویدادها روشن نموده است.

سوم اینکه محمدرضا توکلی صابری به جز تصحیح متن اصلی، مقدمه مفصلی درباره زندگی، تفکر و آثار ناصر خسرو برای این کتاب نوشته و آنها را بر اساس موضوع دسته بندی نموده است.

چهارم اینکه هر جا واژه ای یا عبارتی سخت خوان بوده، مصحح آن را اعراب گذاری نموده و معنی یا توضیحات لازم را علاوه بر واژه نامه در پاورقی هم آورده است. ویژگی پنجم اینکه این کتاب مصور است و عکس ها متناسب با متن، در لابه لای صفحات دیده می شوند.

بخش دیگری از این اثر که حجم درخور توجهی از کتاب را به خود اختصاص داده، بخش نام ها و جای ها است که به صورت منسجم و با توضیحات مفصل، به دنبال متن اصلی آمده است.

این کتاب که به تازگی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در هزار نسخه و با جلد سخت (گالینگور) منتشر شده است، 592 صفحه دارد با قیمت 80 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1397

به "چاپ جدید قدیمی ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ جدید قدیمی ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید