چرا پله های اسپانیایی در رم معروف هستند؟

به گزارش لیتن، پله های اسپانیایی در رم (Spanish Steps)

شهر رم پایتخت باستانی ایتالیا یکی از تاریخی ترین و توریستی ترین شهرهای اروپا با جاذبه های فراوان است. از بین صدها دیدنی تاریخی و غیر تاریخی ای که دارد این بار خبرنگاران به سراغ پله های اسپانیایی در رم رفته، پله هایی که با سبک غیر منظم و پروانه مانندشان یکی از بهترین مثال های سبک باروک است. ببینیم که این پله ها چرا معروف شدند و از بین دیگر جاذبه های گردشگری ای که مسافران در سفر به رم از آن ها دیدن می نمایند، هوادار پیدا نموده است.

چرا پله های اسپانیایی در رم معروف هستند؟

با هزینه سفر به اسپانیا از سرزمین جشن و موسیقی دیدن کنید. به بارسلون و مادرید سری بزنیم و از جزایر قناری و ایبیزا دیدن کنیم.

پله های اسپانیایی در رم یک از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر ایتالیایی هستند که با نام Scalina Spagna هم شناخته می شوند. این پله ها به سبک باروک ساخته شده اند و جایی عالی برای نشستن و لذت بردن از اتمسفر و حال و هوای شهر ابدی رم است. این پله ها در مجموع 138 پله عریض هستند که به شکل منحنی ساخته شده اند و در برخی از جاها مستقیم و در برخی جاها هم حالت تراسی شکل دارند. پله های اسپانیایی همچنین قسمت پایینی پیازا دی اسپاگنا را به قسمت بالایی پیازا دی اسپاگنا وصل می نمایند. می خواهیم حقایق جالبی را راجع به این پله ها به شما بگوییم.

پله های اسپانیایی در سال های 1723 تا 1725 در شهر رم ساخته شده اند و دیزاینر آن ها معمار کمتر شناخته شده ای به نام فرانچسکو سانکتیس بوده است. با این حال طراحی خاص و خارق العاده آن باعث شده است تا این پله ها یک جای معروف و مورد علاقه هم نقاشان، هم هنرمندان و هم شاعران رم باشد، در واقع این پله ها مانند منبع الهامی برای آن هاست. اگر به این پله های رم سر بزنید می توانید نقاشان زیادی را روی پله ها ببینید که نشسته اند و در حالی که یک مدل انسانی روبروی آن ها نشسته است دارند او را نقاشی می نمایند. حال این پله ها به جز این که مورد علاقه اهالی رم است، هوادار زیادی در بین توریست ها هم پیدا نموده است و می توان این را به خوبی از جمعیت شلوغی که همه روزه بر روی این پله ها نشسته اند یا در حال عکس دریافت هستند، فهمید.

جدای از همه این ها، پله های اسپانیایی در رم همواره جایی بوده است که افرادی که هم را دوست داشته اند، در کنار آن یکدیگر را دیدار می نموده اند و به همین خاطر همواره یک جنبه رمانتیک هم دارد. وقتی که از این پله های پایین می آیید می توانید یک فواره قدیمی سبک باروک را هم ببینید که به آن della Barcaccia می گویند که به معنای فواره قایق قدیمی است. این فواره به شکل یک کشتی در حال غرق شدن ساخته شده است و در پس آن افسانه ای وجود دارد. می گویند که در قرن شانزدهم که رودخانه تیبر درست در همین نقطه بوده است و طغیان نموده بوده، یک قایق ماهیگیری را به این منطقه آورده و غرق شده است.

متاسفانه در سال 2007 چندین پله از این پله های 200 ساله به خاطر این که مردی برای لحظاتی تعادل روحی اش را از دست داده بود و با ماشین به آن جا آمده بود، خراب شده و آسیب دیدند که پلیس او را دستگیر کرد. در گوشه سمت راست این پله ها که به سمت بالا می روید، خانه یکی از شاعران انگلیسی به نام جان کیتز واقع شده است که در سال 1821 در گذشته است. این خانه حالا به یاد او وقف موزه شده است.

البته در طول تاریخ، پله های اسپانیایی در رم چندین و چند بار مرمت شده اند و به همین دلیل امروزه خوردن هر نوع خوراکی ای در روی این پله ها کاملا غدقن است و دلیل آن هم واضح است برای این که این پله ها را تمیز و سالم نگه دارند. در دوران رنسانس هم این پله ها از مهم ترین جاذبه های گردشگری رم بودند و این موضوع حتی تا به امروز هم صادق است. این پله ها اگر چه در خود رم شناخته شده بودند ولی برای کشورهای دیگر همچنان ناشناس بودند تا این که در سال 1953 یکی از فیلم های معروف هالیوودی به نام تعطیلات رمی در آن فیلمبرداری شد و این جاذبه برای مردم کشور آمریکا و دیگر کشورها هم شناخته شده شد.

جالب است بدانید که اولین رستوران زنجیره ای مک دونالد رم، در روز بیستم مارچ سال 1986 و در نزدیکی این پله ها باز شد.

درست در نقطه مقابل پله های اسپانیایی می توان چایخانه معروف بابینگتون را دید که چای انگلیسی سرو می نمایند، این چایخانه ها بیشتر از یک قرن است که قدمت دارند و در واقع اولین بار در سال 1893 بود که دو انگلیسی به نام ماریا و ایزابلا بابینگتون یک چایخانه در این مکان تاسیس کردند، در آن دوران فقط چای را می شد از داروخانه ها خرید!

در واقع در آن دوران توریست های انگلیسی زبان این منطقه در مجاورت پله های اسپانیایی در رم به اندازه ای زیاد بودند که این خانم های انگلیسی تصمیم دریافتد تا چایخانه بابینگتون را تاسیس نمایند و از طرف دیگر، به خاطر رایج نبودن چای در آن دوران در رم، این چایخانه توانست محبوبیت خیلی زیادی پیدا کند و حتی تا امروز هم این محبوبیت را نگه دارد، بنابراین در سفر به رم از قلم نیاندازید یکی از چای های انگلیسی خوش طعم این چایخانه را امتحان کنید.

چایخانه بابینگتون توانست از جنگ های جهانی هم جان سالم به در ببرد و در دوران جنگ جهانی دوم، توانست همچنان باز بماند و با چند پیشخدمت آن را سرپا نگه دارد. این مکان به اندازه ای شهرت پیدا نموده است که بسیاری از گردشگرانی که از پله های اسپانیایی در رم دیدن می نمایند ترجیح می دهند که بعد از بازدید از این پله ها سری به این چایخانه بزنند که حتی خانواده سلطنتی رم هم در آن چای خورده است. افراد بزرگ و مشهور دیگری هم در این چای خانه بوده اند و قرار دیدار گذاشته اند.

منبع: justfunfacts.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 781

به "چرا پله های اسپانیایی در رم معروف هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پله های اسپانیایی در رم معروف هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید