کامپوزیت در دندانپزشکی آتنونیر کامپوزیت دندان

به گزارش لیتن، ونیر کامپوزیت دندان

امروزه بیشتر مردم در زیبایی، داشتن لبخندی زیباتر است که بر ظاهر فرد بسیار تأثیر میگذارد. با توجه به رشد علم پزشکی، پیشرفت زیادی نیز در زمینه زیباسازی دهان و دندان اجرا شده است. یکی از این موارد که امروزه برای زیباسازی دندان استفاده می گردد، کامپوزیت دندان است که محبوبیت زیادی نیز در بین مردم پیدا نموده.

کامپوزیت در دندانپزشکی آتنونیر کامپوزیت دندان

در این مقاله، به این روش زیباسازی دهان و دندان در کلینیک آتن به طور کامل پرداخته شده است.

ونیر چیست

ونیر مورد استفاده در کامپوزیت دندان، ماده ای هم رنگ دندان است که برای اصلاح رنگ دندان، ترمیم موضعی و برطرف عیوب دندان استفاده می گردد؛ البته به این علت که ونیر دندان هم رنگ دندان است، پزشکان متخصص از ونیر هم برای پرکردن دندان نیز استفاده می نمایند تا ظاهری یکپارچه به دندان ها بدهند.

ونیر به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در اصلاح عیب های دندان استفاده می گردد. ونیر مستقیم معمولاً زمانی استفاده می گردد که فقط تعدادی از دندان ها احتیاج به اصلاح داشته باشد و با یک اصلاح جزئی مشکل دندان برطرف گردد ولی ونیر غیرمستقیم به صورت گسترده تر و در کل دندان ها جهت زیباسازی، استحکام و دوام بیشتر، استفاده می گردد.

تفاوت کامپوزیت ونیر و کامپوزیت سرامیکی چیست

کامپوزیت سرامیکی نیز مانند ونیر کامپوزیت، جهت زیباسازی دندان و چهره استفاده میگردد اما در این دو نوع کامپوزیت، مواد اولیه متفاوتی به کار گرفته می شوند؛ به همین علت نحوه ساخت متفاوتی نیز دارند. کامپوزیت سرامیکی همان طور که از نام آن نیز پیدا است، استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد.

ونیر کامپوزیت معمولاً در طی یک جلسه برای هر فک انجام میگردد و ساخت آن حدوداً 5 ساعت در هر جلسه زمان می برد. برای انجام کامپوزیت ونیر، دندان تراش داده نمی گردد؛ ولی برای ساخت کامپوزیت سرامیکی باید در طی یک جلسه، در ابتدا کمی دندان ها تراش داده و سپس قالب گیری گردد.

گفتنی است که تراش دادن دندان ها برای کامپوزیت سرامیکی، اگر دندان های فرد جلو و عقب نباشد، معمولاً حدود نیم میلی متر است. پس از قالب گیری دندان به وسیله پزشک متخصص، قالب به لابراتوار فرستاده می گردد در آن جا حدود 3 هفته زمان می برد تا کامپوزیت سرامیکی ساخته گردد.

تفاوت دیگر ونیر کامپوزیت و کامپوزیت سرامیکی در این است که ماندگاری کامپوزیت ونیر دندان حدود 4 تا 5 سال است؛ ولی ماندگاری کامپوزیت سرامیکی طولانی تر از کامپوزیت ونیر است و حدود 10 سال ماندگاری دارد.

گفتنی است لایه کامپوزیت ونیر نه تنها به رنگ دندان است؛ بلکه حتی عملکردی مانند دندان نیز دارد؛ ونیر کامپوزیت دندان بعد از گذشت مدتی می تواند مانند دندان دچار جرم گرفتگی گردد و همین طور می توان برای آن جرم گیری هم نیز انجام داد. اما کامپوزیت سرامیکی دچار جرم گرفتگی و تغییر رنگ نمی گردد و رنگ آن ثابت می ماند.

شما از خدمات درمانی مرکز دندانپزشکی آتن هم میتوانید بهره ببرید.

برترین کاندید کامپوزیت ونیر دندان

همان طور که می دانید هر فردی به تنهایی و با تصمیم خودش نمی تواند خود را فرد مناسبی برای انجام هر نوع عمل زیبایی بداند. با این که کامپوزیت ونیر یک نوع عمل زیبایی غیرتهاجمی است؛ اما این مسئله نیز در انجام ونیر کامپوزیت دندان نیز صدق می نماید.

در پایین، طبق نظر پزشکان متخصص، افرادی که می توانند کاندید مناسبی برای انجام کامپوزیت ونیر باشند، آورده شده اند. در صورتی هر یک از مسائل گفته شده را دارید می توانید برای انجام ونیر کامپوزیت دندان اقدام کنید.

  • وجود لکه های تیره رنگ موضعی روی دندان به علت استفاده از داروهایی مانند تتراسایکلین و فلوئورزیس دندانی
  • وجود لکه دائمی به علت اختلال ژنتیکی آملوژنز
  • تغییر رنگ ظاهری دندان به رنگ های آبی یا خاکستری
  • تغییر رنگ درونی دندان
  • دندان های شکسته و فرسوده
  • دندان هایی با شکل غیرطبیعی
  • هم تراز نبودن دندان های فک بالایی و فک پایینی
  • شکستگی های تاج دندان و روکش پل دندان
  • درمان و اصلاح دندان در افراد دیابتی به علت غیرتهاجمی بودن کامپوزیت ونیر

کامپوزیت نسبت به ایمپلنت

ایمپلنت دندان یکی از برترین روش های درمانی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته افراد است که به وسیله متخصص ایمپلنت در مطب دندانپزشکی آتن انجام می گردد. اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت عبارتند از: پایه یا فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان یا روکش. فیکسچر یا پایه ایمپلنت، پیچی از جنس تیتانیوم است که به عنوان ریشه دندان طی یک جلسه عمل جراحی در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا بعد از گذشت چند ماه از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، تاج دندان روی آن نصب گردد.

مزایا کامپوزیت ونیر دندان

یکی از مهم ترین مزایایی که باعث می گردد ونیر کامپوزیت دندان برای افراد دیابتی نیز مناسب باشد، غیرتهاجمی بودن کامپوزیت ونیر و عدم احتیاج به تراش دندان ها برای انجام کامپوزیت است. کامپوزیت ونیر به علت ساختار نرم و خمیری شکلی که در ابتدا دارد، در هنگام نصب آسیبی به دیگر دندان های مجاور و مینای دندان وارد نمی نماید.

ضروری است بدانید که اگر ونیر کامپوزیت تحت فشار قرار گیرد و لب پر یا شکسته گردد، بر خلاف کامپوزیت های دیگر، امکان ترمیم کردن و اصلاح آن وجود دارد؛ البته کامپوزیت ونیر به راحتی نمی شکند و قابلیت تحمل فشار زیاد را حتی ده برابر بیشتر از کامپوزیت های سرامیکی دارد.

باتوجه به این که ونیر در ابتدا ماده ای خمیری شکل است و مانند دندان شما شکل می گیرد، دیگر احتیاجی به لابراتوار ندارد و می تواند بیشتر از کامپوزیت های دیگر شکلی مانند دندان شما داشته باشد و با داشتن رنگی نزدیک به رنگ دندان، زیباسازی دهان و دندان شما را به صورت خیلی طبیعی جلوه دهد.

آخرین مزایایی که قرار است درباره آن صحبت گردد، در قبل به آن پرداخته شده است؛ همان طور که گفته شد ونیر کامپوزیت بر خلاف کامپوزیت های دیگر که به چند هفته زمان برای نصب و استفاده از کامپوزیت احتیاج دارند، تنها در یک جلسه 5 الی 6 ساعته نصب می گردد.

عوارض کامپوزیت ونیر دندان

همان طور که به مزایای ونیر کامپوزیت دندان پرداخته شد، ضروری است به عوارض آن نیز پرداخته گردد تا بتوانید با آگاهی کامل برای انجام کامپوزیت ونیر اقدام کنید. در زمانی که می خواهید برای انجام کامپوزیت ونیر اقدام کنید، انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به این علت که اگر کامپوزیت ونیر شما به خوبی انجام نگردد و ضخامت زیادی داشته باشد، باعث می گردد زیبایی نداشته باشد و مصنوعی جلوه داده گردد. ضخامت زیاد کامپوزیت ونیر می تواند باعث گردد دندان های شما بیش از حد جلو بیایند و صورت و دندان های شما را بیش از حد برجسته نمایند و در نهایت از زیبایی ظاهر شما کم گردد.

علت دیگری که باعث می گردد انتخاب یک پزشک باتجربه، اهمیت زیادی برای انجام کامپوزیت ونیر دندان داشته باشد، این است که اگر ونیر کامپوزیت به نادرستی انجام گردد، می تواند باعث ایجاد التهاب در لثه گردد.

در واقع اگر پزشک به صورت نادرست کامپوزیت انجام دهد و ضخامت بالایی برای کامپوزیت ونیر در نظر بگیرد و فاصله ای نیز بین دندان ها قرار ندهد، به علت عدم توانایی فرد در نخ دندان کشیدن، باعث گیرکردن غذا، التهاب لثه و در سرانجام پوسیدگی دندانی و بدبو شدن دهان می گردد.

درصورتی که شما از یک پزشک متخصص و مجرب برای انجام ونیر کامپوزیت خود یاری بگیرید می توانید از عوارض گفته شده و عوارض احتمالی دیگر جلوگیری کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که در کنار انتخاب پزشک مناسب، رعایت بهداشت دندان نیز می تواند برای جلوگیری از عوارض گفته شده نیز یاری نماینده باشد.

هزینه کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر نوع های مختلفی دارد و نسبت به اندازه ضخامت دندان ها و شکل دندان ها، اندازه مواد به کاررفته تفاوت دارد. البته گفتنی است با توجه به شکل دندان، تکنیک اصلاحی متفاوتی نیز به وسیله پزشک متخصص به کار رود.

تمامی مواردی که گفته شد می تواند روی قیمت انجام ونیر کامپوزیت دندان تأثیرگذار باشد؛ به همین علت نمی توان یک قیمت پایه برای انجام کامپوزیت ونیر دندان تمامی افراد در نظر گرفت.

جمع بندی

روش های مختلفی برای داشتن لبخند و دندان زیباتر وجود دارد. یکی از پرطرفدارترین روش ها که بیشتر پزشکان متخصص نیز نسبت به روش های دیگر، آن را برای زیباسازی دهان و دندان توصیه می نمایند، روش ونیر کامپوزیت دندان است.

این روش برخلاف روش های دیگر، آسیب کمتری به دهان و دندان در زمان نصب وارد می نماید و عوارض کمتری نیز دارد. کامپوزیت ونیر زمانی که شما فرد مناسبی برای انجام این روش زیبایی باشید و از یک پزشک مجرب برای این کار یاری بگیرید، می تواند بدون عارضه و با ظاهری بسیار طبیعی باشد.

در نهایت با مراجعه به مرکز آتن از خدمات ایمپلنت و کامپوزیت و لمینت و ارتودنسی … با پرداخت اقساط بدون هیچ سود و بهره میتوانید بهره ببرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2224

به "کامپوزیت در دندانپزشکی آتنونیر کامپوزیت دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپوزیت در دندانپزشکی آتنونیر کامپوزیت دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید